Monella some-kommentoijalla meni pala väärään kurkkuun, kun poliisi julkaisi pizzapäivityksensä Facebookissa eilen.
Poliisi kehotti tarkkailemaan liian halpoja pizzoja harmaan talouden torjumiseksi ja havainnollisti, mistä 6,5 euron pizzan hinta koostuu.
Moni on kummastellut, keskittyykö poliisi pizzaan veroparatiisien ja suuryritysten sijaan.
Matkailu- ja Ravintolapalveluiden MaRan mukaan harmaan talouden aiheuttamat vahingot alalla ovat yhteiskunnalle 300-400 miljoonaa euroa vuodessa.
Mitä pizzajulkaisulla sosiaalisessa mediassa haettiin, poliisitarkastaja Tarmo Lamminaho Poliisihallituksesta?
– Pizzajuttu liittyy harmaan talouden tiedotuskampanjaan. Tämä on neljäs vuosi, kun kampanjaa toteutetaan, ja ensi kertaa mukana on some-osio. Me saimmekin aika näyttävän lähdön.
– Tarkoitus on vaikuttaa yksittäisen ihmisen arjen valintoihin. Tavoitteena on, että kansalaiset arvioisivat, tukevatko harmaata taloutta ja talousrikollisuutta vai laillisesti toimivia yrityksiä.
Kuinka merkittävä pizzailmiö on harmaan talouden torjunnassa?
– Ei se varmaan merkittävin asia ole, mutta sillä on merkitystä kohderyhmämme kannalta, josta jokainen syö varmaan ainakin viikoittain pizzaa ulkona.
Yllättikö pizzakohu?
– Tämä kohun massiivisuus tietyllä tavalla yllätti. Meidän pitää pyrkiä suuntaamaan keskustelu kansalaisten arjen valintoihin.
Mistä idea pizzaesimerkkiin lähti?
– Kampanjaan osallistuvien 22 tahon joukossa on muun muassa majoitus- ja ravitsemusalan edunvalvontajärjestö, muita edunvalvontajärjestöjä sekä viranomaisia. Siitä keskustelusta se nousi esille.
– Kolmen viikon kampanjan aikana nostellaan esiin useita teemoja. Siellä on rakentamiseen, pimeään työvoimaan, ympäristöön, nettipetoksiin ja kuitin tarjoamisvelvollisuuteen liittyvää.