Poliisin harmaan talouden tehokampanjan suurella kohulla käynnistänyt alle kuuden euron pizza -aihe ei tuonut ilmoitusvyöryä poliisille.
– On tullut yksittäisiä ilmoituksia, joissa ilmoituksen mukaan epäillään harmaata taloutta tai talousrikosta. Näistä osa on koskenut pizzerioita, poliisitarkastaja Tarmo Lamminaho Poliisihallituksesta kertoo.
Poliisi käynnisti lokakuussa kampanjan, jonka mukaan alle kuuden euron pizzasta kannattaisi ilmoittaa poliisille. Poliisi sai tuoreeltaan kovaa kritiikkiä siitä, että halpojen pizzojen metsästys on pelkkää näpertelyä harmaan talouden torjunnassa.
Poliisin esitteli sosiaalisessa mediassa ”pizzadiagrammin”. Sen mukaan alle 6,5 euroa maksava pizza ei voi olla yrittäjälle taloudellisesti kannattava.
– Pizza-aihe valittiin, koska sillä haluttiin vedota erityisesti nuoriin ja herättää keskustelua, poliisi perusteli.
Pizzametsästyksen lisäksi rankempia aiheita
Poliisin kanssa harmaan talouden torjuntakampanjassa olivat mukana muun muassa verottaja, tulli ja useat eri alojen edunvalvontajärjestöt.
Kampanja päättyi marraskuun alussa, ja sen aikana harmaan talouden ilmiöitä käsiteltiin laajasti. Aiheina olivat esimerkiksi ympäristö- ja työrikokset, netissä tapahtuvat huijaukset ja yrityksiin kohdistuvat petokset, elintarvikkeisiin ja ravintolisiin liittyvät petokset, sekä kuitintarjoamisvelvollisuus.
– Yhteydenottoja kampanjan aikana on tullut kymmeniä pitkin ja poikin Suomen niemeä, mutta varsinaisia ilmoituksia vain alle kymmenen, Lamminaho sanoo.