Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Kysymys: Miten sumuvaloja kuuluisi oikeasti käyttää?
Vastaus: Tieliikennelain mukaan sumuvaloja saa käyttää vain sumun sekä rankan vesi- tai lumisateen aikana. Takasumuvaloa saa käyttää myös silloin, jos ajoviiman tien pinnasta nostattama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.
Sumuvaloja ovat etu- ja takasumuvalot. Henkilökohtaisesti priorisoin takasumuvalon huomattavasti etusumuvaloja tärkeämmäksi. Sen avulla autoilija parantaa muiden mahdollisuuksia havaita autonsa takaapäin.
Käytä takasumuvaloa, kun sille on oikeasti tarvetta
Hyvä nyrkkisääntö takasumuvalon käyttöön on oma näkeminen. Mikäli sinun on vaikea havaita edellä ajavan auton perää, on todennäköistä, että myös takanasi ajavan on vaikeaa nähdä sinut. Tällöin on syytä kytkeä takasumuvalo päälle auton havaittavuuden parantamiseksi ja peräänajoriskin pienentämiseksi.
Kun olosuhteet paranevat, on takasumuvalo syytä kytkeä pois päältä. Se on todella kirkas ja saattaa turhaan käytettynä häikäistä takana ajavaa. Toiset tienkäyttäjät voivat myös tulkita hyvissä olosuhteissa palavan takasumuvalon virheellisesti jarruvaloksi, jolloin aiheutuu turhaa hämmennystä ja vaaratilanteita.
Tietyissä autoissa takasumuvalon saa kytkettyä päälle vain etusumuvalojen ollessa päällä. Tällöin on ajettava etusumuvalot päällä sellaisissakin tilanteissa, joissa vain takasumuvalon käyttö olisi perusteltua. Tämä on kuitenkin kyseisissä tilanteissa pienempi riski kuin ilman takasumuvaloa ajaminen.
Etusumuvalon tarjoama lisävalaistus on usein harhaa
Etusumuvalojen tarkoitus on parantaa lähialueen valaistusta haasteellisissa olosuhteissa kirkkaan mutta lyhyen valokeilan avulla.
Usein etusumuvaloja näkee käytettävän lisävalonlähteenä pimeällä ajettaessa, vaikka olosuhteet eivät sumuvalon käyttöä edellyttäisikään. Laki kuitenkin kieltää tämän.
Etusumuvalojen valokeila on hyvin lyhyt ja leveä. Lyhyen kantaman vuoksi kuljettajalle ei maantienopeuksissa jää aikaa reagoida sumuvalojen valaisemalla tieosuudella havaitsemiinsa vaaroihin. Koska kuljettajan silmät mukautuvat kirkkaasti valaistulle lähialueelle, saattaa kauempana olevalla hämärällä alueella jotain olennaista jäädä huomaamatta – kuljettajan tulee siis tiedostamattaan havainnoitua aivan liian lähelle.
Tutustu autosi valoihin
Kuljettajan tulee tuntea autonsa valojärjestelmän toimintaperiaate. Olennaista on selvittää, mihin asentoon valokatkaisin on käännettävä, jotta myös auton takavalot palavat, yhdessä ajovalojen kanssa. Valitettavan monessa nykyautossa takavalot eivät pala päiväajovaloilla ajettaessa. Perä pimeänä etenevä auto on iso riski hämärässä, pimeässä, sumussa, vesi- tai lumisateessa sekä heti niiden jälkeen.
Valojen toimintaperiaatteen lisäksi on tutustuttava niiden käyttöön: Riippumatta siitä, ollaanko liikkeellä tutulla vai tuntemattomalla autolla, kuljettajan tulee tietää, miten etu- ja takasumuvalot, seisontavalot sekä kaukovalot kytketään päälle ja pois. Oikea hetki valokytkinten käytönopettelulle on ennen liikkeellelähtöä – ei siis vasta liikenteessä, kun ko. valoja tarvittaisiin.