Kuljettajan on tärkeää tiedostaa, mitä valoja autosta löytyy ja opetella käyttämään oikeita valoja, oikeissa olosuhteissa. Lisäksi on huolehdittava, että valot ovat kunnossa.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Missä tilanteissa tai millaisissa olosuhteissa sumuvaloja kannattaa tai pitää käyttää?
Vastaus: Etu- ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun sekä rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja voi noissa tilanteissa tarvittaessa käyttää myös lähivalojen asemesta, kunhan etuvalot (seisontavalot) ovat samanaikaisesti kytketyt.
Takasumuvaloa voi käyttää myös silloin, jos ajoviiman tien pinnasta nostattama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.
Lue myös: Ketä väistetään risteyksessä, jossa on STOP-merkit kaikista suunnista lähestyttäessä?
Kirkas takasumuvalo näkyy takavaloja paremmin
Hyvä nyrkkisääntö takasumuvalon käyttöön on oma näkeminen. Mikäli sinun on keliolosuhteista johtuen vaikea havaita edellä ajavan auton perää, on todennäköistä, että myös takana ajavan on vaikeaa nähdä sinut. Tällöin on syytä kytkeä takasumuvalo päälle auton havaittavuuden parantamiseksi ja peräänajoriskin pienentämiseksi.
Kun olosuhteet paranevat, on takasumuvalo syytä kytkeä pois päältä. Se on todella kirkas ja saattaa turhaan käytettynä häikäistä takana ajavaa. Toiset tienkäyttäjät voivat myös tulkita hyvissä olosuhteissa palavan takasumuvalon virheellisesti jarruvaloksi, jolloin aiheutuu turhaa hämmennystä ja vaaratilanteita.
Tietyissä autoissa takasumuvalon saa kytkettyä päälle vain etusumuvalojen ollessa päällä. Tällöin on ajettava etusumuvalot päällä sellaisissakin tilanteissa, joissa vain takasumuvalon käyttö olisi perusteltua. Tämä on kuitenkin pienempi riski kuin ilman takasumuvaloa ajaminen.
Näin tarkastat auton valojen toiminnan. Juttu jatkuu videon alla.
2:09
Etusumuvalojen valkokeila on lyhyt mutta leveä
Etusumuvalojen tarkoitus on parantaa lähialueen valaistusta sumussa ja rankkasateessa kirkkaan mutta lyhyen valokeilan avulla. Valitettavan usein näkee etusumuvaloja käytettävän virheellisesti lisävalonlähteenä pimeällä ajettaessa, vaikka olosuhteet eivät niiden käyttöä edellyttäisi.
Etusumuvalojen valokeila on hyvin lyhyt ja leveä. Lyhyen kantaman vuoksi kuljettajalle ei maantienopeuksissa jää aikaa reagoida sumuvalojen valaisemalla tieosuudella havaitsemiinsa vaaroihin. Lisäksi kuljettajan silmät mukautuvat herkästi etusumuvalojen kirkkaasti valaisemalle lähialueelle. Tällöin kuljettajan tulee tiedostamattaan havainnoitua liian lähelle ja kauempana olevalla, hämärällä alueella, saattaa jotain olennaista jäädä huomaamatta.
Valojen toimintaperiaate, kunto ja käyttö
Riippumatta siitä, ollaanko liikkeelle lähdössä tutulla vai tuntemattomalla autolla, kuljettajan pitää tietää, missä valokatkaisijan asennossa autossa palavat varmasti ajo- ja takavalot. Valojen toimintaperiaatteeseen tutustuessa on otollinen tilaisuus samalla tarkastaa valojen toiminta ja puhtaus.
Lisäksi kuljettajan on tiedettävä, miten etu- ja takasumuvalot, seisontavalot sekä kaukovalot kytketään päälle ja pois. Käytön opettelu on syytä tehdä ennen ajoon lähtöä – ei siis vasta tilanteessa, kun kyseisiä valoja tarvittaisiin. Haasteellisissakin olosuhteissa pitää nähdä ja tulla nähdyksi.