Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Miten ajan turvallisemmin pimeällä?
Katso pääkuvan videolta, miten voit torjua väsymystä ratin takana.
Vastaus: Näkyvyyden huonontuessa pitää omia ja muiden toimintamahdollisuuksia ylläpitää huolehtimalla auton kunnosta, valitsemalla olosuhteisiin sopiva ajonopeus ja käyttämällä valoja oikein.
Keinoja oman näkemisen parantamiseksi:
- Kiillota tai kiillotuta mattaantuneet valoumpiot.
- Huolehdi, että auton kaikki valot toimivat.
- Puhdista valot säännöllisesti.
- Pidä tuulilasi puhtaana sekä sisä- että ulkopuolelta.
- Mikäli käytät silmälaseja, pidä ne puhtaana.
- Aja olosuhteiden vaatimalla tilannenopeudella.
- Havainnoi oikein.
- Aja pimeässä kaukovaloilla aina, kun se on mahdollista. Lähivaloja tarvitset vain, jos tieosuus on tyydyttävästi valistu tai siellä on muuta liikennettä.
Parantamalla omaa näkyvyyttäsi helpotat muiden mahdollisuuksia havaita itsesi. Tämä onnistuu muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:
- Tutustu autosi valojärjestelmän toimintaan. Olosuhteiden edellyttäessä käännä valokatkaisija sellaiseen asentoon, että myös auton takavalot palavat (päiväajovaloilla ajettaessa näin ei useinkaan ole).
- Huolehdi, että auton kaikki valot toimivat.
- Puhdista valot ja heijastimet säännöllisesti.
- Käytä valoja oikein pysäköidessäsi pimeällä.
- Varaa itsellesi ja matkustajille heijastinliivit autoon siltä varalta, että matka yllättäen katkeaa vian tai onnettomuuden seurauksena.
- Käytä valoja myös pyöräillessäsi.
- Käytä heijastinta, kun olet jalankulkijana.
Alla oleva kuvapari toimii liu'uttamalla.
Galleria
Valojen käyttö kohdattaessa
Pimeällä ajettaessa tielle pitää saada mahdollisimman paljon valoa. Mikäli tieosuudella ei ole riittävää katuvalaistusta, on kuljettajan käytettävä kaukovaloja. Kaukovalot eivät saa häikäistä muiden ajoneuvojen kuljettajia.
Kaukovaloilta on vaihdettava lähivaloille, kun toinen auto on tulossa vastaan. Lähivaloille ei kuitenkaan saa vaihtaa liian aikaisin. Hyvä nyrkkisääntö on, että lähivaloille tulisi vaihtaa siinä kohtaa, kun autojen välinen tie on kokonaan valaistu. Takaisin kaukovaloille vaihdetaan pari-kolme metriä ennen kohtaamista.
Joissakin uusimmissa autoissa on olemassa kaukovaloavustimia tai jopa mukautuvia ajovaloja. Kaukovaloavustin vaihtaa kauko- ja lähivaloja kuljettajan puolesta. Mukautuvat ajovalot puolestaan säätyvät portaattomasti kuhunkin ajotilanteeseen sopiviksi. Näiden järjestelmien toiminnassa on kuitenkin vielä pääsääntöisesti autonvalmistajilla aika paljon parantamisen varaa.
Häikäistymistä voi välttää suuntaamalla katseen mahdollisimman pitkälle eteenpäin, tien oikeaan reunaan. Jos tuijottaa vastaantulevien valoja, ne häikäisevät varmasti.
Valojen käyttö saavutettaessa ja ohitettaessa
Toinen tilanne, jossa joutuu vaihtamaan kaukovaloilta lähivaloille, on saavutettaessa edellä ajavaa vaihdettava lähivaloille, kun erotat edellä ajavan auton ääriviivat selkeästi.
Mikäli aiot ohittaa saavuttamasi auton, toimi näin:
- Kerro ohitusaikeestasi takaa tuleville suuntamerkillä ja ohitettavalle kaukovaloja vilauttamalla.
- Vaihda takaisin kaukovaloille ohittaessasi, kun autosi nokka on ohitettavan henkilöauton perän kanssa samalla linjalla. Kuorma- tai linja-autoa ohittaessasi vaihda kaukovaloille vasta, kun oman autosi nokka on kuorma-auton ohjaamon takaseinän tai linja-auton etuakselin kohdalla.
Mikäli ohittamasi auton valot häikäisevät sinua taustapeilin kautta, voit kääntää peilin hämäräasentoon sen alareunassa olevasta vivusta (ks. auton käyttöohjekirja). Yhä useammassa uudehkossa autossa peili kytkeytyy hämäräasentoon automaattisesti.
Valojen käyttö, kun sinua ohitetaan
Mikäli toinen auto saavuttaa sinut pimeällä ja kertoo kaukovaloja vilauttamalla aikovansa ohittaa, on fiksua auttaa häntä ohituksessa:
- Mikäli ohitus vaikuttaa turvalliselta paikka ja muu liikenne huomioiden, voit vilauttaa suuntamerkkiä oikealle.
- Jos epäilet ohituksen turvallisuutta, vilauta suuntamerkkiä vasemmalle.
Lähivaloille ohitettavan pitää vaihtaa, kun hän näkee ohittajan molemmat takavalot tuulilasin läpi.
Takaisin kaukovaloille vaihdetaan, kun etäisyys ohittaneeseen autoon on kasvanut niin suureksi, ettei sen ääriviivat näy enää kaukovaloilla (vrt. valojen käyttö saavutettaessa).
Valojen käyttö moottoritiellä
Moottoritiellä vastaantulijat ajavat eri ajosuuntia erottavan viheralueen toisella puolella. Suoralla moottoritieosuudella ja vasemmalle kaartuvissa mutkissa voi käyttää kaukovaloja, vaikka olisikin vastaantulevaa liikennettä. Ainoastaan oikealle kaartuvissa mutkissa on vaara, että kaukovalot häikäisevät vastaantulevaa liikennettä. Tällöin onkin syytä vaihtaa lähivaloille.
Saavutettaessa edellä ajavaa tai ohitettaessa on moottoritielläkin syytä käyttää valoja samalla tavalla kuin millä tahansa tiellä.
Valojen käyttö pysähdyttäessä tai pysäköitäessä
Pysähdyttäessä tai pysäköitäessä pimeällä tiellä pientareelle, linja-autopysäkille tai vastaavalle, on aina kytkettävä seisontavalot. Näin ei tule häikäistyä muita tienkäyttäjiä. Seisontavalot myös auttavat muita hahmottamaan, että auto on pysähdyksissä. Tämä on tärkeä tieto lähestyvien autojen kuljettajille, jotta he eivät turhaan vaihda kaukovaloilta lähivaloille. Kaukovaloilla on helpompi havaita muita vaaratekijöitä, kuten mahdollisia jalankulkijoita tms.
Alla oleva kuvapari toimii liu'uttamalla.
Galleria
Mikäli auton joutuu jättämään vian tai onnettomuuden seurauksena yllättävään paikkaan, pitää aina kytkeä hätävilkut. Myös hätävilkkujen kanssa tulee käyttää seisontavaloja. Hätävilkut eivät näy lähi- tai kaukovalojen keskeltä ollenkaan. Sen sijaan seisontavalojen kanssa hätävilkut erottuvat selvästi. Parhaiten hätävilkut näkyisivät ilman mitään valoja, mutta tällöin kaukaa lähestyvälle ei välttämättä hahmotu, että kyseessä on auto. Oranssit vilkkuvalot saattaisivat yhtä hyvin viestiä vaikkapa tietyömaan puomista tai vastaavasta.
Hätävilkkujen ja seisontavalojen lisäksi on tällaisessa tilanteessa syytä viedä varoituskolmio riittävän pitkälle tulosuuntaan.
Takasumuvalon ansiosta autosi havaitaan paremmin
Sumuvaloja ovat etu- ja takasumuvalot. Tieliikennelain mukaan sumuvaloja saa käyttää vain sumun sekä rankan vesi- tai lumisateen aikana. Takasumuvaloa saa käyttää myös silloin, jos ajoviiman tien pinnasta nostattama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.
Henkilökohtaisesti priorisoin takasumuvalon huomattavasti etusumuvaloja tärkeämmäksi. Sen avulla autoilija parantaa muiden mahdollisuuksia havaita autonsa takaapäin.
Hyvä nyrkkisääntö takasumuvalon käyttöön on oma näkeminen. Mikäli sinun on vaikea havaita edellä ajavan auton perää, on todennäköistä, että myös takanasi ajavan on vaikeaa nähdä sinut. Tällöin on syytä kytkeä takasumuvalo päälle auton havaittavuuden parantamiseksi ja peräänajoriskin pienentämiseksi.
Kun olosuhteet paranevat, on takasumuvalo syytä kytkeä pois päältä. Se on todella kirkas ja saattaa turhaan käytettynä häikäistä takana ajavaa. Toiset tienkäyttäjät voivat myös tulkita hyvissä olosuhteissa palavan takasumuvalon virheellisesti jarruvaloksi, jolloin aiheutuu turhaa hämmennystä ja vaaratilanteita.
Tietyissä autoissa takasumuvalon saa kytkettyä päälle vain etusumuvalojen ollessa päällä. Tällöin on ajettava etusumuvalot päällä sellaisissakin tilanteissa, joissa vain takasumuvalon käyttö olisi perusteltua. Tämä on kuitenkin kyseisissä tilanteissa pienempi riski kuin ilman takasumuvaloa ajaminen.
Etusumuvalojen tuoma lisävalo on usein harhaa
Etusumuvalojen tarkoitus on parantaa lähialueen valaistusta haasteellisissa olosuhteissa kirkkaan mutta lyhyen valokeilan avulla.
Usein etusumuvaloja näkee käytettävän lisävalonlähteenä pimeällä ajettaessa, vaikka olosuhteet eivät sumuvalon käyttöä edellyttäisikään. Laki kuitenkin kieltää tämän.
Etusumuvalojen valokeila on hyvin lyhyt ja leveä. Lyhyen kantaman vuoksi kuljettajalle ei maantienopeuksissa jää aikaa reagoida sumuvalojen valaisemalla tieosuudella havaitsemiinsa vaaroihin. Koska kuljettajan silmät mukautuvat kirkkaasti valaistulle lähialueelle, saattaa kauempana olevalla hämärällä alueella jotain olennaista jäädä huomaamatta – kuljettajan tulee siis tiedostamattaan havainnoitua aivan liian lähelle.
Sumuvaloja näkee käytettävän myös päiväsaikaan, hyvässä kelissä, jonkinlaisina ”koristevaloina”. Tämäkin on kielletty, koska turhaan päällä olevat sumuvalot häikäisevät muuta liikennettä.