Mitä tehdä, jos huoli herää naapurin vanhuksesta? Tällainen on "matalan kynnyksen" työkalu, johon voi tarttua kuka tahansa

Huoli-ilmoitus on matalan kynnyksen työkalu, jota voi käyttää kuka tahansa 7:11
Huoli-ilmoitus on matalan kynnyksen työkalu, jota voi käyttää kuka tahansa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tekemän kyselyn mukaan koronatilanne on vaikeuttanut ikäihmisten hoitoa sekä kotihoidossa että hoivakodeissa.

Jos ihmisellä herää huoli esimerkiksi naapurin ikäihmisen voinnista, voi tällaisesta tehdä huoli-ilmoituksen matalalla kynnyksellä. 

Helsingin kaupungin arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari kertoo MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa, että huoli-ilmoitus on tavallisen ihmisen keino kertoa esimerkiksi vanhuksesta, josta on huolissaan. Kuka tahansa voi tehdä huoli-ilmoituksen. 

– Suurin osa niistä on läheisten tekemiä, mutta sellaisen voi tehdä myös naapuri, taksikuski tai vaikkapa kaupan myyjä. Eli ihminen jolle nousee huoli jonkun vanhuksen suhteen siitä, miten hän pärjää, Siltari kertoo.

"Kynnys kannattaa pitää hyvin matalana"

Kymmenet tuhannet ikäihmiset hoivakodeissa ja kotihoidossa eivät ole ulkoilleet lainkaan vuoden aikana.

Toimintakykyä ylläpitävää toimintaa on jouduttu ajamaan alas koronan aikana ja etenkin ulkoiluun on ollut vähemmän mahdollisuuksia.   

On tiettyjä varomerkkejä, joista voi päätellä, että huoli-ilmoituksella olisi paikkansa. 

– Kynnys kannattaa pitää hyvin matalana. Helsingissä huoli-ilmoituksen voi tehdä vaikka puhelinsoitolla seniori-infoon ja kertoa vaikka, että huolestuttaa kun naapurin rouva harhailee rappukäytävässä ja soittelee ovikelloa, eikä löydä omaa oveansa, Siltari sanoo.

– Myös kaupan myyjä voi ihmetellä, jos vanhus käy ostamassa viisi kertaa päivässä samat ostokset. Kaikki tällaiset ovat riittäviä syitä tehdä huoli-ilmoitus. 

Huolen taakan saa omilta harteiltaan pois, kun pyytää ammattilaisilta apua.

–  Ei huoli vanhuksista sinänsä poikkea siinä, että meillä ylipäätään on lähimmäisestä huoli. Kun tekee ilmoituksen, tietää että prosessi lähtee liikkeelle. Ammatti-ihmiset käyvät silloin vaikka paikan päällä tarvittaessa. 

Ilmoituksen voi tehdä myös anonyymisti

Siltari kertoo että Helsingin alueella tehdään sähköisen ilmoitusjärjestelmän kautta 80-90 huoli-ilmoitusta kuukaudessa.

Kun tähän ynnätään puhelinilmoitukset, ilmoituksia kertyy noin sata kuukausittain. 

– Ensisijaisesti toivomme sähköistä ilmoitusta, joka löytyy sivuiltamme. Toivomme että tässä pelataan avoimin kortein ja vanhukselle kerrotaan, että hänestä on herännyt huoli ja huoli-ilmoitus on tehty. Mutta huoli-ilmoituksen voi tehdä myös anonyyminä, Siltari sanoo. 

– Helsingissä on luvattoman paljon ypöyksinäisiä vanhuksia, joilla ei ole läheisiä. Tämä huoli-ilmoitus on matalan kynnyksen keino auttaa ihmisiä. Huoli-ilmoitus on välittämistä ja se johtaa hyvään.

Siltari kertoo, ettei ketään viedä väkisin kotoa mihinkään vain sen takia, että huoli-ilmoitus on tehty.

– Aina kuullaan hyvin tarkalla korvalla, mitä vanhus itse on mieltä. Ihmisillä on myös itsemääräämisoikeus, Siltari muistuttaa.

Lue myös:

    Uusimmat