Parkkisakosta ei kovin helposti luikerrella irti, vaikka mittari olisikin rikki.
Helsingin kaupungin johtava pysäköinnintarkastaja Otto Kuitunen opastaa oikeaoppiseen toimintaan, mikäli kohdalle sattuu viallinen parkkimittari.
– Jopa näköetäisyydellä voi olla toinen saman maksuvyöhykkeen automaatti. Maksua ei tarvitse suorittaa juuri siihen lähimpään, mutta maksaa toki pitää, Kuitunen sanoo.
Mikäli alueella ei ole toista mittaria tai sekin on viallinen, tulee soittaa automaatin kyljessä olevaan vikanumeroon ja ilmoittaa autonsa rekisteritunnus.
– Mikäli vikanumerokaan ei toimi, niin sitten ollaan suossa.
Kuitusen mukaan on hyvin harvinaista, että numero ei toimi tai sieltä ei vastata. Silloin kannattaa laittaa ikkunalle selkeä lappu rikkinäisestä automaatista sekä kyseisten automaattien tunnukset ja merkata lappuun pysäköintiaika.
– Se voi auttaa oikaisuvaatimuksessa, kun saamme raportin automaatin korjaamisesta, Kuitunen sanoo.
Kuitunen kertoo, että automaatteja on erityisesti Helsingissä niin tiheään, että alueen valvontaa voidaan viallisesta parkkimittarista huolimatta jatkaa normaalisti.
– Vältämme aluetta joitain tunteja, mutta huolto on varsin nopea.
Mobiilisovellukset helpottavat pysäköintiä
Vikatilanteisiin voi Kuitusen mukaan varautua nykytekniikan avulla.
– Ennakkoon voi varautua liittymällä pysäköinnin mobiilimaksajaksi, Kuitunen sanoo.
Pysäköinnin mobiilisovellukset ovat helppokäyttöisiä palveluita, joiden avulla autoilija maksaa vain käyttämästään pysäköintiajasta.
Pysäköinti veloitetaan sovellukseen liitetyltä pankki- tai luottokortilta, joten pysäköintiä varten ei tarvitse enää varata kolikoitakaan. Autoilija saa puhelimeensa ilmoituksen, kun pysäköintiaika on loppumassa, jolloin hän voi lisätä pysäköintiaikaa suoraan sovelluksesta.