Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Miten erilaiset kenkämallit soveltuvat ajamiseen?
Vastaus: Lähden oletuksesta, että kysymyksellä tarkoitetaan ajokenkiä autolla ajettaessa. Moottoripyörällä tai mopolla ajettaessa suosittelen aina käyttämään kyseiseen tarkoitukseen tehtyjä ajosaappaita.
Auton ajokenkiin liittyviä määräyksiä ei sinänsä ole eikä ajokengistä ole mainintaa lainsäädännössä. Siitä huolimatta ei ole yhdentekevää, millaisilla kengillä autoa ajaa.
Avojalat
Avojaloin ajaminen ei ole kielletty – en sitä tosin suosittelekaan. Olen itse joskus siirtänyt autoa kotipihassa paljain jaloin lähinnä kokeilumielessä. Pitää todeta, että tuntuma polkimiin on todella outo. Polkimien käyttöä häiritsee poljinpintoihin tarttuneet sekä jalkatilan matolla olevat terävät hiekan ja sepelin muruset, jotka pistävät inhottavasti jalkaan – yleensä aina sellaisessa tilanteessa, jossa kuljettaja ei kaipaisi yhtään ylimääräistä ärsykettä.
Mahdollisessa hätäjarrutustilanteessa raju jarrun painaminen on myös hankalaa ja kivuliasta – ellei jopa mahdotonta – ilman kenkiä. Samat ongelmat liittyvät pelkät sukat jalassa ajamiseen. Tämän lisäksi sukat ovat vielä varsin liukkaat, joten polkimien käsittely niiden kanssa on sangen haasteellista ja vaarallista.
Sandaalit tai puukengät
Sandaaleja on varsin monentyyppisiä. Osa niistä on erittäin hyviä ajokenkiä ja toiset taas erittäin huonoja. Lähtökohta on, että ajokengän on oltava oikean kokoinen, tukeva ja sen on pysyttävä jalassa kiinni kunnolla. En missään tapauksessa suosittele ajamaan sandaaleilla, puukengillä tai vastaavilla, joita ei saa kiristettyä tiukasti jalkaan. Kiristykseksi ei riitä kantapään taakse käännettävä kiinteä panta vaan kiristys pitää saada tehtyä kunnolla esimerkiksi tarranauhoin tai soljin. Kiristämällä varmistetaan, ettei jalkine hölsky jalassa ja että se ennen kaikkea pysyy jalassa – kaikissa mahdollisissa tilanteissa.
Korkokengät
Korkokenkiäkin on hyvin monenlaisia, joten tähänkään ala-allegoriaan on mahdotonta antaa yksiselitteistä neuvoa tai ohjeistusta. Kuten sandaalit, myös korkokengät pitää olla sellaiset, että ne pysyvät varmasti jalassa.
Henkilökohtaisesti en ole koskaan korkokengillä yrittänyt ajaa. Maalaisjärjellä ajateltuna välttäisin aivan ohuimpia piikkikorkoja oikeastaan kahdestakin syystä: Ohueen korkoon tulee ajoasennossa valtava vääntö, jolloin kengän käyttöikä lyhenee olennaisesti. Sen lisäksi ohut korko porautuu helposti jalkatilan maton läpi tuettaessa kantapäätä lattiaan. Kenkä saattaa siis takertua mattoon, kun jalka pitäisi saada siirrettyä nopeasti kaasulta jarrulle.
Erityisen korkea korko saattaa myös nostaa jalan hankalaan kulmaan polkimiin nähden, mikä vaikeuttaa polkimien käsittelyä ja heikentää poljintuntumaa. Ideaali tilannehan olisi, että saisimme tuettua kantapään lattiaan polkimia käsitellessämme. Näin polkimilla tehtävistä liikkeistä tulee tarkkoja eikä jalan lihaksistoa joudu turhaan rasittamaan, kuten kantapään ollessa irti lattiasta tapahtuu.
Saappaat
Saappailla ajettaessa on testattava, että niiden kanssa pystyy painamaan yhtä poljinta kerrallaan. Monesti saappaan leveys tekee tästä vaikeaa.
Mikäli saappaissa on vahvistettu rautakärki, on tämän vaikutus otettava huomioon. Oudokseltaan tällaisen työturvasaappaan siirtäminen jarrupolkimelle saattaa aiheuttaa kojelaudan suuteluefektin. Kun raskaista saappaista tai kengistä siirrytään sitten takaisin normijalkineisiin, on huomattava, että jarruvoimaa tarvitaankin taas enemmän, kun kenkä itsessään painaa vähemmän.
Pyri aina myös kopistelemaan kengät puhtaaksi ennen autoon tuloa. Erityisesti saappaiden mukana autoon tuleva multa tai savi sekä karkeakuvioisen kengän pohjaan tarttuneet pienet kivet tekevät auton jalkatilan lattiasta liukkaan, mikä saattaa aiheuttaa jalan lipsahduksia polkimilta.
Hyvät ajokengät
Millaiset sitten ovat hyvät ajokengät? Olen tässä matkan varrella jo ajatuksiani asiasta hieman maalaillutkin. Itse koen, että ajokengän tulisi olla kevyt ja sen pohjan tulisi olla suhteellisen ohut, mutta tukeva. Kengän on oltava juuri omaan jalkaan sopiva – ei siis liian iso eikä pieni. Myös kengän jalassa pysyminen on saatava varmistettua – myös sen takaosasta.
Paljoltihan tässä on kyse myös siitä, mihin kukakin on tottunut. Kun käytän itse edellä kuvaamani kaltaisia ohutpohjaisia kenkiä, jopa lenkkareilla ajaminen tuntuu oudolta. Mitä paksumpi pohja kengässä on, sitä etäisempi on tuntuma polkimeen.