Miten käy Volkkarin suositun tila-auton? VW-pomo: Tässä vaihtoehdot Touranin seuraajaksi

6:15img
Tältä näyttää Volkswagenin ID. Buzz -konseptiauto.
Julkaistu 17.04.2020 05:56

Ville Järveläinen

Volkswagenilla uskotaan, että ID. Buzz -konseptiin perustuva tuotantomalli tulee palauttamaan ihmisten mielenkiinnon hiipuvaan tila-autoluokkaan.

Perinteisten tila-autojen tulevaisuus on puhuttanut jo pitkään yhä useamman ostajan suunnatessa katseensa katumaastureihin.

Ford on jo lopettanut C-Maxin sekä Grand C-Maxin valmistuksen. Niin ikään B-Max sai tehdä tilaa EcoSport-katumaasturille. Seat on lopettanut Alhambran valmistuksen ja vastaavaa kohtaloa on kaavailtu myös emomerkki Volkswagenin Sharanille kuluvan vuoden lopulla.

Lue myös: Nämä autot eivät enää käy kaupaksi, kiitos katumaastureiden – Ford aikoo tappaa kaksi meillekin tuttua malliaan

Nyt kuolinhuhujen keskiössä on puolestaan Volkswagen Touran.

Mitä tilalle?

Brittiläinen Autocar istahti alas Volkswagenin hallitukseen kuuluvan Frank Welschin kanssa. Welsch ei suoraan vahvistanut huhuja Touranin lähestyvästä kuolemasta, mutta sanoi yhtiöllä olevan vaihtoehtoja perinteisille tila-autoille.

Welsch mainitsi tällaisiksi vaihtoehdoiksi muun muassa 7-paikkaisen Tiguan Allspacen sekä tulevan ID. Buzz -sähköauton, joka muistuttaa hieman legendaarista Kleinbusia.

– Nämä ovat Touranin todellisia seuraajia, Welsch totesi.

volkswagen touran

Ensimmäisen sukupolven Volkswagen Tourania valmistettiin vuosina 2003–2015.

Welschin mukaan tila-autojen aika ei ole ohi, vaikka niiden kysyntä onkin laskenut katumaastureiden suosion noustessa. Welsch uskoo, että kuluttajat kyllä kiinnostuvat tila-autosegmentistä, mikäli tarjolla on riittävän hyvää muotoilua. Hän luonnollisesti pitää ID. Buzzia esimerkkinä tällaisesta hyvästä muotoilusta. 

Sähköä hipeille

Ikonisen Kleinbusin, aavistuksen tuttavallisemmin hippibussin, muotoilua kunnioittava ID. Buzz ei ole vielä auton lopullinen nimi.

Täyssähköisen pikkubussin on määrä tulla tarjolle ainakin kahtena eri versiona, joista toisessa on yksi ja toisessa kaksi sähkömoottoria. Ensimmäinen olisi takavetoinen, jälkimmäinen nelivetoinen.

Auton tuotannon on arvioitu käynnistyvän vuonna 2022.

Lähde: Autocar

Lue myös: Hengityssuojain-Bentley vietiin tyhjälle kiitotielle – tällaiset olivat tunnelmat, kun lappu painettiin lattiaan: "Sähän puhut kuin siinä Teknavi-ohjelmassa"

Tuoreimmat aiheesta

Autot