Vuonna 2021 tuotantoon pääsevä täyssähkö-BMW on urheilullinen sedanin ja coupen yhdistelmä, joka on suunnattu erityisesti Tesla Model 3:n kimppuun.
Saksalainen BMW on heittänyt taisteluhansikkaan Teslalle. Bemari aikoo haastaa amerikkalaisen autovalmistajan Model 3:n omalla täyssähköisellä keskiluokan i4-sedanillaan, uutistoimisto Bloomberg kertoo.
Ainakin auton tehot antavat haasteelle uskottavuutta. Neliovinen, isoraaminen ajokki heilahtaa nollasta sataan kilometriin tunnissa noin neljässä sekunnissa.
Auton huippunopeus ylittää kevyesti 200 kilometrin rajapaalun, menoa siivittää 530 hevosvoimaa kehittävän sähköinen voimalinja. Paketin urheilullisuutta lisää pitkä akseliväli ja sulava katolinja.
Yhdistelmä kahden nykymallin ominaisuuksia
Baijerilainen autojätti esitteli lähes tuotantovaiheeseen ehtineen i4-konseptin tiistaina.
– Yhdistelimme 3-sarjan GT:n ja 4-sarjan Gran Coupen ominaisuuksia ja päädyimme tähän konseptimalliin. Konsepti on kohtuullisen lähellä vuoden 2021 tuotantomallia, BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse sanoi.
Zipse esiintyi suorassa verkkolähetyksessä, joka järjestettiin perutun Geneven autonäyttelyn laihana lohtuna.
i4 tulee kaupalliseen levitykseen ensi vuoden jälkipuoliskolla. Auto seuraa BMW:n toista suurta täyssähköjulkistusta, iNext-katumaasturia.
Konseptin 80 kilowatin patteripaketti painaa 550 kiloa. Akkujen litteä rakenne on osaltaan mahdollistanut auton sulavan ja urheilullisen ulkomuodon.
– On vaikea uskoa, että auton lattiassa on lainkaan akkuja, BMW:n muotoilujohtaja Adrian van Hooydonk rehvasteli.
Bemari-tyyppiselle, munuaisen muotoiselle etugrillillekin on keksitty uusi virka. Enää se ei jäähdytä moottoria, vaan siihen on asennettu ajoneuvon toimintoja ohjaavia sensoreita.
Auton hallintalaitteet löytyvät nyt kaarevan kosketusnäytön uumenista, joka korvaa perinteisen kojelaudan antimet.
– Se siirtää kuljettajan digiaikaan, van Hooydonk kuvailee.
Pohjautuu 3-sarjaan
Teslan-haastajaa ryhdytään valmistamaan BMW:n kotikaupungissa Münchenissä sijaitsevassa tuotantolaitoksessa. Tehtaan valmiuksia paranneltiin 200 miljoonalla eurolla ennen i3- ja i4-mallin tuotannon aloittamista.
Tällä hetkellä tehtaan liukuhihnat suoltavat 3-sarjan sedan- ja farmarimalleja sekä 4-sarjan neliovista coupe-mallia.
Täyssähköinen i4 tullaan suurelta osin rakentamaan 3-sarjan pohjalle. Työntekijät on kuitenkin koulutettava uudelleen esimerkiksi työvaiheeseen, jossa korkeavirtainen akkupaketti sijoitetaan autoon.
Käytännössä lähes kaikkia nykyisen kokoonpanolinjan välineitä voidaan hyödyntää uuden auton kokoamisessa. Noin kymmenen prosenttia vaatii uusia investointeja.
BMW tähtää tänä vuonna 140 000 sähköauton myyntiin Euroopassa, näistä 40 000 olisi täyssähkömalleja.