Yksi Volkkarin historian tärkeimmistä autoista vaarassa myöhästyä jopa vuodella? Yli 10 000 työntekijää ratkoo mystisiä ongelmia

Saksalaislehden tietojen mukaan Volkswagen ID.3:n kesälle suunniteltua lanseerausta saatetaan joutua lykkäämään vakavien ohjelmisto-ongelmien vuoksi.

Volkswagen ei ole saanut ratkaistua tulevan ID.3-sähköautonsa ohjelmistoa riivaavia ongelmia.

Saksalaisen Manager Magazinin mukaan maailman suurin autovalmistaja on tilanteessa, jossa se joutuu piakkoin harkitsemaan auton markkinoilletulon lykkäämistä pahimmillaan jopa vuodella.

Volkswagenin mukaan ID.3:lla on sille yhtä suuri merkitys kuin Kuplalla ja Golfilla oli aikoinaan. Konsernin toimitusjohtaja Herbert Diess on todennut, että ID.3 auttaa nostamaan sähköautot marginaalista valtavirtaan.

Jopa 300 virheilmoitusta päivässä

Lehden mukaan ongelman juurisyyksi olisi paljastunut hätäisesti kehitetty ohjelmisto. Järjestelmän osat eivät yksinkertaisesti keskustele keskenään, mikä johtaa virheilmoituksiin. Auton testikuljettajat ovatkin raportoineet saaneensa jopa 300 virheilmoitusta päivässä.

Sen jälkeen, kun ID.3:n tuotanto käynnistyi marraskuussa Zwickaussa, on Volkswagen joutunut siirtämään yli 10 000 henkilöä ratkomaan auton ohjelmisto-ongelmia.

Manager Magazin kertoi joulukuussa, että Volkswagen joutuu valmistamaan ensimmäiset 20 000 autoa ilman täyttä ohjelmistopakettia ja täydentämään sitä myöhemmin. Takapuoli edellä puuhun kiipeäminen kuitenkin syö sekä aikaa että rahaa.

Riskinä ovat myös EU:n päästösakot, mikäli valmistaja ei saa puskettua koko mallistonsa CO2-päästöjen keskiarvoa riittävän alas tarpeeksi nopeasti.

Tesla Model 3:n haastaja

ID.3 tulee kilpailemaan Teslan suosittua Model 3:a vastaan. Golfin kokoluokkaa olevan saksalaisen haastajan hinta tulee jäämään sen kotimarkkinoilla alle 30 000 euroon, mikä tekee siitä huomattavasti tyyriimpää Teslaa houkuttelevamman. Sillä ei kuitenkaan vielä pitkälle pötkitä, mikäli auton saapuminen markkinoille viivästyy.

ID.3 on Volkswagenin ensimmäinen sähköautoille kehitettyä MEB-alustaratkaisua käyttävä ajoneuvo, joka tarjoaa sekä pitkän toimintamatkan että nopean latauksen.

Volkswagen-konserni tulee käyttämään samaa alustaa peräti 27 sähköisessä autossa vuoden 2022 loppuun mennessä. Nämä autot ovat niin Volkswageneita, Audeja, Skodia kuin Seatejakin.

Lue myös:

    Uusimmat