MM-rallin alkukautta on värittänyt poikkeuksellisen suuri määrä rengasrikkoja, ja kuljettajat ovat kihisseet raivosta Pirellin toimittamien tuotteiden heikosta kestokyvystä. C Moren studiossa pureuduttiin sarjaa piinaavaan ongelmaan.
LUE MYÖS: Kommentti: Ott Tänakin sumeilematon valhe meni läpi häpeällisellä tavalla – suomalaisten on silti syytä iloita virolaisen menestyksestä
LUE MYÖS: Uskomatonta sekoilua! Hinausoperaatio kesken MM-ralli-ek:n meni täysin poskelleen
– Fuck it! Miten voi olla mahdollista, että rengas puhkeaa yleisöerikoiskokeella ilman, että osuu mihinkään? Tämä on vitsi, M-Sportin Gus Greensmith sadatteli Portugalissa.
Pirellin tuottamat renkaat rallin MM-sarjaan kaudelle 2022 ovat osoittautuneet kauden ensimmäisissä osakilpailuissa hyvin heikoiksi aiempaan verrattuna. Samalla kun rengasongelmat ovat lisääntyneet dramaattisesti, italialaisvalmistajan edustaja on kehottanut kuskeja ajamaan erikoiskokeita siistimmin, mutkia leikkaamatta.
– Valitettavasti emme voi olla leikkaamatta mutkissa, Toyotan Elfyn Evans ilmoitti C Moren haastattelussa.
Hyundain virolaistähti Ott Tänak ilmaisi asian ytimekkäästi.
– Ajamme rallia, emmekä mitään rata-autokilpailua, Tänak latasi.
Mistä MM-sarjan rengasongelmat sitten johtuvat? C Moren asiantuntija Jari Ketomaa esittelee studiossa seikkaperäisesti ralliautojen rengasteknologiaa, ja pohtii syitä Pirellin toimintaan. Rengaskehityksestä hyvin perillä oleva entinen rallikuski antaa italialaisvalmistajan tuotteelle napakkaa verbaalista kyytiä.
Katso rallin MM-sarjaa kiusaavaan ongelmaan pureutuva katsaus artikkelin yllä olevan pääkuvan videosta.
Ketomaa havainnollistaa videolla myös, miten rallirenkaat voivat poiketa toisistaan. Studionäytteitä varten ralliasiantuntija kaivoi rälläkän esiin ja antoi kumille kyytiä.