Rallimysteeri sai Jari-Matti Latvalan ymmälleen – totuus julki Toyotan sisältä

Elfyn Evansille raju takaisku! Toyota-kuski korjauspuuhissa 0:25
Elfyn Evans korjauspuuhissa, kun Toyota-auton turbo petti Kreikan MM-rallin avauspäivänä.

Toyotan MM-rallitiimin tekninen johtaja Tom Fowler on avannut tiimin Kreikassa kohtaamia turbo-ongelmia seikkaperäisesti. 

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Kreikan MM-ralli oli Toyotalle toinen mahalasku peräjälkeen Suomen osakilpailun jatkoksi. Sébastien Ogierin kaato päätöserikoiskokeella sai paljon huomioita, mutta myös Ogierin ja Elfyn Evansin kokemat turbo-ongelmat puhuttivat. 

– Tosi erikoinen juttu, erikoinen ongelma. 

– Todella harvinaista nykyautoilla, tallipomo Jari-Matti Latvala summasi kahteen autoon iskeneen ongelman perjantaipäivän päätteeksi Kreikassa. 

Ongelma oli alkuun mysteeri, mutta Fowlerin mukaan se alkoi valjeta, kun Hyundaita MM-sarjassa jahtaava tiimi tutki tarkkaan valtavaa datavuorta turbomoottorin käyttäytymisestä. 

– Helpoin tapa tiivistää tämä on se, että puristimme voimayksiköstä jokaisen saatavilla olevan hevosvoiman (takaa-ajo)tilanteemme takia, Fowler aloittaa Dirtfishin artikkelissa

– Puskimme moottorikartoituksen äärirajoille. Sen lisäksi erikoiskokeet olivat rajummassa kunnossa ja lämpötila korkeampi viime vuosiin verrattuna. Kaikki tämä aiheutti liiallista lisäkuormaa turboahtimelle. 

– Kun Elfynin auto tuli päivähuoltoon, emme ehtineet käydä kaikkea dataa läpi. Turbo oli pettänyt, joten vaihdoimme yksikön, mutta emme tienneet perimmäistä syytä. Tämän takia päätimme olla vaihtamatta turboa "Sebin" autoon.

Ongelma toistui ranskalaisen autossa iltapäivän lenkillä. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Fowler kuvailee datan tutkimisen aiheuttamaa haastetta värikkäästi. Vastauksen löytäminen tuhansien datapisteiden joukosta pikaisesti olisi "Tom Cruisen Hollywood-elokuvan hetken" kaltainen ihme.  

– Tämä ei ole kuitenkaan missään nimessä tekosyy. Meillä ei ollut aikaa käydä dataa läpi, mutta oli virheemme ajattaa autoa kyseisellä moottorikartalla. Olimme testanneet sitä, mutta emme juuri noissa olosuhteissa. Teimme virheen. 

Erheessä on kuitenkin myös kultareunus. 

– Tajusimme katastrofista tehdyn analyysin aikana muutaman asian, jotka voivat tuoda suorituskykyä tulevaisuudessa hieman erilaisella ja turvallisemmalla tavalla, tekninen pomo summasi.

MM-sarja jatkuu tällä viikolla Chilessä. Siellä Toyota pyrkii kaventamaan Hyundain tuntuvaa 35 pisteen johtoa valmistajien taistelussa

Lue myös:

    Uusimmat