Marginaalit ovat rallin MM-sarjassa tätä nykyä äärimmäisen pieniä, ja kilpailuetua on monesti haettava niistä kaikkein pienimmistäkin yksityiskohdista. Kilpaa ajetaan pääasiassa kelloa vastaan, joten kuljettajien välillä ei kipinöi lainkaan samaan tapaan kuin ratapuolella, mutta henkinen peli on jossain määrin tuttu ilmiö myös rallipoluilla.
MM-sarjan nykyistä kilpailuasetelmaa kuvaa hyvin se, että neljän viime kauden (2020–2023) aikana voiton ja tappion – siis kakkossijan – välinen ero oli keskimäärin vain 0,08 sekuntia kilometrillä.
Asetelma imee kuskeista viimeisetkin mehut niin fyysisesti kuin henkisesti. Voittoja, mestaruuksista puhumattakaan, ei voi saavuttaa, ellei pääkoppa ole kunnossa.
Yksi lähihistorian kylmäpäisimmistä kuljettajista on ollut nykyään Toyotalla kilpaileva Sébastien Ogier, joka on voittanut urallaan kahdeksan henkilökohtaista maailmanmestaruutta kolmessa eri tallissa.
Yksi esimerkki Ogierin henkisestä kantista saatiin kaudella 2018, kun hän nousi kolmessa viimeisessä osakilpailussa 23 pisteen takamatkalta mestariksi ennen MM-sarjan ikuista kakkosta, viisinkertaista MM-hopeamitalistia Thierry Neuvillea.
Koko tämän kauden MM-sarjaa johtanut Neuville ei silti usko, että hän olisi henkisellä puolella jäänyt jotenkin Ogierin jalkoihin.
– Ogier pelasi aina pelejä. Se saattoi toimia Jari-Matin kanssa, mutta ei muiden kanssa, belgialaistähti murjaisi nyt MTV Urheilulle.
Latvala on itsekin myöntänyt antaneensa urallaan tasoitusta henkisellä puolella. Ogierin armottomuutta hän pääsi todistamaan lähietäisyydeltä heidän yhteisinä Volkswagen-vuosinaan 2013–2016, kun ranskalaistähti ajoi vastustamattomasti neljään peräkkäiseen mestaruuteen.
Jutun pääkuvana olevalla videolla käsitellään henkisen pelin merkitystä ralin MM-sarjassa. Aihetta kommentoivat MTV Urheilun MM-rallistudiossa asiantuntijat Jari Ketomaa ja Riku Tahko.