Sébastien Ogier otti Meksikon MM-rallissa sen, minkä monet jakoivat hänelle jo ennakkoon. Samalla Ogier ilmoitti olevansa sittenkin yksi vahva ehdokas vuoden 2023 maailmanmestariksi – jos ja kun hän vain itse niin haluaa, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.
LUE MYÖS: Tässä lentää "Taka airlines"! Toyotan japanilaiskuljettajalta nähtiin järisyttävä loikka Meksikon MM-rallin päätteeksi
LUE MYÖS: Näin lähellä ulosajoa Kalle Rovanperä kävi viimeisellä ek:lla – "Paska loppu viikonlopulle"
Kalle Rovanperä marssi viime vuonna maailmnmestariksi suorastaan näytöstyyliin. Toyotan suomalaistähti teki jotain, mitä ei ollut aiemmin nähty, ja kasvatti MM-johtoaan muihin täyden kauden ajaviin kuljettajiin nähden peräti kahdeksassa ensimmäisessä kilpailussa.
Elokuun alussa ajetun Suomen MM-rallin jälkeen Rovanperän MM-johto oli muhkeimmillaan 94 pistettä, ja kaksi kuukautta myöhemmin Uudessa-Seelannissa hän kirjoitti nimensä historiaan kaikkien aikojen nuorimpana mestarina.
Jo ennen tämän kauden alkua oli tiedossa, että mestaruuden uusiminen tulisi Rovanperän tapauksessa olemaan huomattavasti kovemman työn takana. Varsinkin Hyundain mutta myös Ott Tänakin hankkineen M-Sportin uumoiltiin olevan suorituskyvyltään paljon lähempänä Toyotaa kuin vuosi sitten.
Kauden 2023 kolmessa ensimmäisessä MM-rallissa soppaan on heittänyt lusikkansa myös yksi kutsumaton vieras: kahdeksankertainen mestari Ogier, 39.
Kaksi starttia, kaksi voittoa ja kolmen pisteen MM-johto – olkoonkin, että Monte Carlo (8 voittoa) ja Meksiko (7) ovat voittojen määrällä mitattuna Ogierin kaksi suosikkirallia ja niistä jälkimmäisen avauspäivänä hän pääsi nauttimaan erittäin suosiollisesta lähtöpaikasta.
Lähtöpaikoilla spekuloimisen sijaan huomionarvoista on se, että Meksikossa Ogier ajoi voittoon myös rallin päättäneellä Power Stagella – temppu, jonka hän on nykyisen pistesysteemin aikana (2017–2023) tehnyt voittamissaan 17 MM-rallissa nyt vain viidesti.
Ogier tunnetaan miehenä, joka pyrkii tilanteessa kuin tilanteessa minimoimaan riskit ja maksimoimaan tuloksen. Viimeisten kuuden vuoden osakilpailuvoitoissa tämä on näkynyt niin, että hän on tyytynyt Power Stagella hieman keskimääräistä hitaampaan vauhtiin ja ottanut keskimäärin vain kaksi pistettä.
Ottaisiko tällainen mies nyt Meksikossa nähdyn kaltaisen riskin vain huvikseen ajaessaan yksittäisistä osakilpailuvoitoista? Ei ottaisi.
Sébastien Ogier taistelee tällä kaudella maailmanmestaruudesta. Varsinkin, kun Toyotalla on nyt auto, jolla voi ajaa voitosta kauden kaikissa kymmenessä jäljellä olevassa osakilpailussa.