Toyotan Sébastien Ogier otti Kreikan MM-rallissa kaikki aseet käyttöönsä yrittäessään horjuttaa MM-sarjan kärkimiestä Hyundain Thierry Neuvillea mestaruustaistelussa. Tulos jäi ainakin tällä kertaa vaisuksi, eikä Ogierin perjantai-iltainen veto muutenkaan ollut järin fiksu, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.
LUE MYÖS: Sébastien Ogierilta verbaalinen hyökkäys – tallipäällikkö puuttui peliin tylyllä tavalla
LUE MYÖS: Mestaruuskamppailu käy kuumana: Sébastien Ogierilta kovaa tekstiä Thierry Neuvillesta – belgialaistähti iski nyt takaisin
Tammikuisen Monte Carlo -rallin voitolla kauden aloittanut Neuville on johtanut MM-sarjaa alusta asti. Ennen tätä hänen pisin yhtäjaksoinen putkensa sarjan piikkipaikalla oli kestänyt kuuden osakilpailun verran kauden 2018 jälkimmäisellä puoliskolla. Ogier nousi tuolloin kahdessa viimeisessä osakilpailussa edelle ja vei uransa kuudennen maailmanmestaruuden lopulta 18 pisteen marginaalilla.
Nyt Neuvillella on putkessa jo kymmenen MM-rallia sarjan kärjessä, ja kaikesta on ollut kauden mittaan pääteltävissä, ettei rooli ole ollut pelkästään mieluinen. Ogierin ja Volkswagenin ylivoimaa vuonna 2014 kitkemään tuotu lähtöpaikkasääntö on ottanut Neuvillellakin koville – niin kuin se otti aikanaan Ogierilla.
Perjantaipäivien massive cleaningista on kuultu tämän kauden mittaan vähintäänkin riittävästi, viimeksi neljä päivää sitten, ja myös Ogier tuntuu saaneen tarpeekseen.
Ranskalaistähti lyttäsi belgialaiskollegansa "itkut" jo elokuussa ajetun Suomen MM-rallin jälkeen, ja perjantaina Kreikassa hän löi lisää pökköä pesään.
Ogierin purkauksen perjantain ajopäivän jälkeen voit katsoa jutun pääkuvana olevalta videolta.
– Todistimme, että MM-sarjan johtaja ei ole kovinkaan nopea. Hän ajoi ensimmäisenä ja me toisena, ja olimme häntä 45 sekuntia nopeampia neljän erikoiskokeen aikana. Ehkä hänen pitäisi lopettaa itkeminen ja opetella ajamaan ensimmäisenä reitillä, Ogier sivalsi autoonsa iskeneen turbovian selkeästi turhauttamana.
Vaikka Ogier jätti kokonaan huomioimatta sen, että Neuville ajoi omien sanojensa mukaan päivän kolme ensimmäistä erikoiskoetta vain kolmella sylinterillä, lausunto oli takuuvarmasti harkittu ja tarkkaan kohdistettu. Turbo-ongelmien takia yli puolentoista minuutin päähän Neuvillesta pudonnut Ogier tiesi, ettei moista takamatkaa voisi mitenkään kuroa umpeen pelkällä omalla tekemisellä, vaan hänen oli pakko yrittää painostaa Hyundai-tähteä ajovirheeseen.
Hyökkäyksen kohdistaminen Neuvillen osaamiseen perjantaipäivinä ei vain ollut tilastojen valossa kovin järkevää.
Sekä Ogier että Neuville ovat nimittäin voittaneet vuosina 2017–2024 kolme lumi- tai sorarallia aurattuaan perjantaina muille tietä MM-sarjan johtajana. Neuvillella MM-sarjan johtajana ajettuja lumi- tai sorakisoja on kyseiseltä ajanjaksolta kaikkiaan 16, Ogierilla 25, eli belgialaisen voittoprosentti on itse asiassa ranskalaista kovempi (19–12).
Näissä kisoissa Neuvillella on pohja-aikoja 51:stä läpi ajetusta perjantai-ek:sta viisi (10 prosenttia), Ogierilla 135:stä kymmenen (7 %).
Tarkastelujakso on asianmukaista rajoittaa juuri näihin vuosiin, sillä lähtöjärjestyssääntö on ollut viimeiset kahdeksan vuotta muuttumaton ja Volkswagen oli kausilla 2013–2016 sen verran ylivoimainen, ettei Ogierin senaikaisia mainetekoja ole mitenkään mielekästä verrata Neuvilleen Hyundailla.
Edellä mainittujen tilastojen valossa olikin oikein sopivaa, että Ogier päätti sunnuntai-iltana vähän pehmitellä sanomisiaan – varsinkin, kun hänen oma kisansa meni lopullisesti pilalle viimeisen ek:n ulosajoon ja Neuville juhli voittoa.
– No, taisin saada lopulta osani karmasta. Se on osa peliä, Ogier kirjoitti Instagram-tilillään.
– Toivottavasti viihdyitte.
Emmeköhän me viihtyneet.