MM-rallitähti ihmettelee itsekin taantumistaan – mihin katosi sorateiden virtuoosin vauhti?

1:22img
Jari-Matti Latvala palaa Toyotan tallipäällikön paikalta antamaan oman haasteensa Thierry Neuvillelle ja muille ulkomaalaiskuskeille.
Julkaistu 18.07.2023 10:57
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Vielä kymmenen vuotta sitten Thierry Neuvillesta näytti tulevan harvinaisen kokonaisvaltainen kuski. Sittemmin belgialainen on ollut suurissa vaikeuksissa Viron ja Suomen kaltaisilla sorateillä.

Rallisivusto DirtFish nostaa esiin Neuvillen huiman suorituksen vuonna 2013 Jyväskylästä, missä tämä ajoi kaikkien suomalaiskuskien edelle kisan toiseksi. Viimeisten viiden vuoden aikana Hyundai-kuskilla on ollut vaikeuksia mahtua viiden parhaan joukkoon kalenterin nopeimmissa soraralleissa.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperälle kolmen suora? Tässä Viron MM-rallin ohjelma, aikataulu ja tv-lähetykset

Neuville ei oikein itsekään osaa sanoa syytä taantumalleen.

– En tiedä. Autot ovat muuttuneet, tiet ovat muuttuneet. Muistan, että minulla oli vuonna 2013 hyvä tuntuma autoon, ja oli vain todella yksinkertaista mennä kovaa, Neuville kertoo DirtFishille.

– Sen jälkeen on ollut paljon vaikeampaa osittain senkin takia, että Toyota on kehitetty siellä (Keski-Suomen sorateillä). He ovat olleet nopeita.

Neuvillen mukaan myös Ott Tänak on kärsinyt lähes yhtä lailla. Vertailukohta ei silti ole paras, sillä vuosi sitten Tänak ajoi Hyundailla upean voiton Suomessa ja oli vuotta aiemmin kakkonen.

– Ehkä vauhti on tänä vuonna parempaa. Ainakin minusta tuntuu mukavammalta autossa, mutta riittääkö se? Neuville pohtii.

LUE MYÖS: Hyundain tähtikuski iskisi Suomen MM-rallin silppuriin – näin Jari-Matti Latvala reagoi mullistaviin puheisiin

Viron ja Suomen MM-rallien putki on äärimmäisen tärkeä mestaruustaistelun kannalta. Neuville on 47 pistettä perässä Toyotan Kalle Rovanperää eikä ero saisi mielellään kasvaa kovinkaan dramaattisesti kahden kisan aikana.

– Meidän täytyy mennä kahva edellä eikä se ole varsinaisesti sitä, missä olen hyvä, Neuville tunnustaa.

– Täytyy ottaa vähän enemmän riskiä kovassa vauhdissa, mutta kontrolli täytyy säilyttää. Tiedän, että se tuottaa minulle vähän vaikeuksia.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli