Hyundain tähtikuljettaja ikävässä tilanteessa Ruotsin MM-rallissa – tallista kantautuu ristiriitaisia lausuntoja

Thierry Neuville on Ruotsin MM-rallin voittaja vuodelta 2018, mutta tällä kertaa lähtökohdat ovat belgialaiskuljettajan kannalta erittäin vaikeat.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Neuville ei perinteisesti ole parhaimmillaan kovavauhtisella tiellä, ja hänen menestyshaaveitaan hillitsee myös perjantain lähtöpaikka toisena kuljettajana heti Kalle Rovanperän takana.

Lisäharmia on koitunut sairastelusta, jonka vuoksi Neuville joutui luovuttamaan toisen testipäivänsä Esapekka Lapille. Kunto ei ole vielä rallin alkaessakaan täysin kohdallaan.

– Olo on ihan ok, ei mikään mahtava, jos rehellisiä ollaan. Olen ollut sairas koko viikon, enkä voi kovin hyvin. Mutta selviämme kyllä, Neuville tsemppasi torstaiaamun testi-ek:n päätteeksi.

Neuville oli testi-ek:n ensimmäisellä ja tärkeimmällä vedolla neljänneksi nopein, neljä kymmenystä nopeampi kuin edellään startannut Rovanperä.

– Opettelen autoa. Kun yksi testipäivä peruttiin, oli outoa ajaa säädöillä, joilla en ole koskaan ajanut.

Hyundain tallipomoa Cyril Abiteboulia ykköskuskin tilanne ei rallin alla huoleta.

– Luotan häneen. Hän on ajanut tallissa yhdeksän vuotta. Hän tuntee tallin ja auton läpikotaisin. Hän tietää, mitä haluaa autolta ja itseltään. Hän on osoittanut olevansa kurinalainen ja kykenevänsä oppimaan. En ole turhan huolissani, Abiteboul sanoi Dirtfishin mukaan.

 Juttu jatkuu videoupotuksen jälkeen.

Ranskalaispomon arvio on sikäli mielenkiintoinen, että se on jossain määrin ristiriidassa sen kanssa, mitä kolme viikkoa sitten Monte Carlossa tapahtui. Hyundai oli sekä Neuvillen että Abiteboulin mukaan säätänyt autonsa väärin Etelä-Ranskan lumettomiin olosuhteisiin.

Tuolloin Neuvillen kokemuksesta ei siis ollut mitään apua.

– Kyse on säädöistä. Emme voi tällä hetkellä muuttaa niitä. Säädöt ovat toimineet melko kuivissa olosuhteissa hyvin, märissä ja liukkaissa olosuhteissa vielä paremmin. Nyt emme voi niitä muuttaa, Neuville sanoi Monten lauantainpäivänä niin ikään Dirtfishin mukaan.

Montea dominoineeseen Toyotaan verrattuna Hyundain ongelmat korostuivat Neuvillen omien sanojen mukaan sitä enemmän, mitä kovempaa ajettiin.

Väliaikojen perusteella tämän näkemyksen voi ainakin jossain määrin kyseenalaistaa.

Monte Carlo -rallin 72 splitistä 41:llä Neuville pystyi vastaamaan vähintään jommankumman yleiskilpailussa edellään ehtineen Toyotan, Rovanperän tai Sébastien Ogierin, vauhtiin.

Näillä kyseisillä spliteillä nopeimman kuljettajan keskinopeus oli 103,9 kilometriä tunnissa, ja kun vasaava lukema koko kisan ajalta oli 103,2, Neuville näyttäisikin pysyneen Toyota-kuljettajien kyydissä itse asiassa hieman keskimääräistä nopeammilla osuuksilla.

Tuleva Ruotsin ralli tarjoaa tältä osin lisää vastauksia, sillä ainakin osa viikonloppuna ajettavasta reitistä on tuttuun tapaan erittäin kovavauhtista.

Lue myös:

    Uusimmat