Hyundain tähtikuski iskisi Suomen MM-rallin silppuriin – näin Jari-Matti Latvala reagoi mullistaviin puheisiin

Jari-Matti Latvala osallistuu Suomen MM-ralliin – näin hän sai unelmakuvion toteutumaan 1:22
Jari-Matti Latvala osallistuu Suomen MM-ralliin – näin hän sai unelmakuvion toteutumaan

Hyundain WRC-tallissa kaudesta 2014 lähtien ajanut Thierry Neuville antoi hiljattain oman näkemyksensä, kuinka alakulossa vaeltavaa rallin MM-sarjaa saataisiin piristettyä.

WRC-karkeloita on jo pitkään piinannut tehdastallien vähyys ja myös seuraajat uhkaavat karata muiden lajien pariin. Vannoutunut rallifanien joukko seuraa lajia tiiviisti, mutta uutta seuraajakuntaa ei ole saatu innostumaan.

Neuville ehdotti MM-viikonloppuihin isoja mullistuksia. Belgialaisen mukaan suurinta osaa kisaviikonlopuista voitaisiin tiivistää. Ehdotuksen mukaan esimerkiksi Suomen MM-ralli voitaisiin ajaa läpi sprinttikisana päivässä tai puolessatoista. Neuville kuitenkin korosti, että myös lajin DNA pitää säilyttää ja kestävyyselementti tulisi mukaan nelipäiväisen Monte Carlon ja kuusipäiväisen Kenian rallin myötä.

Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala näkee Neuvillen ehdotuksessa hyviä puolia, mutta ei ole valmis ostamaan ideaa sellaisenaan. 

– Ei se sinänsä huono idea ole. Siinä on kuitenkin sellainen ongelma, että jos mietitään MM-sarjaa, niin jaksaako fanit seurata nykymaailmassa kilpailua kuuden päivän ajan. Se kuulostaa vähän pitkältä. Tämä formaatti, kun kaikki on liveä, niin sen pitää ajoittua viikonloppuun, Latvala summaa MTV Urheilulle. 

– Voisi toki olla, että Keniassa ajetaan 400 kilometriä ja neljä päivää. Sitten taas Jyväskylässä ajettaisiin kaksi päivää. 

Latvalan mukaan rallin olisi jatkossakin loputtava aina sunnuntaina. Kisan päättävä Power Stage -pätkä on muodostunut toimivaksi ratkaisuksi, joskin sunnuntaipäiviä pitäisi muuten ehostaa. 

– Promoottori tykkää tällä hetkellä konseptista, että Power Stage ajetaan aina samaan aikaan. Lähtökohtaisesti ralli loppuu aina samaan aikaan niin kuin formuloissa. He ovat todenneet, että konsepti toimii ja silloin rallin pitää loppua aina sunnuntaina. Siltä osin hommaa ei voi muuttaa, Latvala paaluttaa. 

Neuvillen ehdotuksessa erimittaisista kisoista jaettaisiin myös eri määrä MM-pisteitä. Tämä idea ei välttämättä herätä kovin suurta kannatusta ainakaan nopeiden sorarallien ystävissä, koska näissä ralleissa pisteitä olisi vähemmän tarjolla. Latvala komppaa Hyundai-tähteä siinä mielessä, että rallitapahtumia olisi varaa tiivistää. 

– Olisin itse sillä kannalla, että lyhennetään vähän kisaa. Aloitettaisiin puolilta päivin perjantaina eli ajettaisiin yhteensä kaksi ja puoli päivää. Perjantai olisi lyhyempi, lauantai täysi päivä ja sunnuntaina puolikas. Perjantain ei itse asiassa tarvitse olla edes kovin lyhyt, koska ne kilometrit saa ajettua, jos aamusta olisi shakedown ja sitten puoliltapäivin itse kisaan, Latvala pohtii. 

– Ehkä sitten kilpailu pysyisi paremmin sunnuntaille asti. Autoja ja tiimejä on niin vähän, että jos parikin autoa tippuu pois, niin kilpailupareja ei pääse syntymään. Uudet renkaat ennen Power Stagea voisivat nykykonseptissa auttaa vähän, mutta ei se silti sunnuntaille asti välttämättä tuo kilpailua. 

Lue myös:

    Uusimmat