Moni autoilija huomioi tämän tärkeän asian vasta, kun perheeseen syntyy lapsi: "Pelkkä vilkaisu on aika epäluotettava"

LähiTapiolan tuoreen selvityksen mukaan suomalaiset vaihtavat uusiin kesärenkaisiin melko tunnollisesti, mutta renkaiden urasyvyyden oikeanlainen mittaaminen unohtuu monelta.

Kesärenkaita vaihtaessa on oikea hetki tarkastaa niiden kunto. Laki määrittää henkilö- ja pakettiauton kesärenkaiden minimiurasyvyydeksi 1,6 millimetriä, mutta asiantuntijoiden mukaan jo alle 4 millin urasyvyys on riski vesikelillä.

LähiTapiolan teettämän Arjen katsaus -tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat melko tunnollisia hankkimaan uusia kesärenkaita, mutta vanhojen renkaiden urasyvyyden mittaaminen unohtuu monelta.

Lähes 80 prosenttia suomalaisista hankkii uudet kesärenkaat 2–5 vuoden välein. Innokkaimmin uusia renkaita hankitaan maaseudulla, jossa puolet LähiTapiolan kyselyyn vastanneista kertoi vaihtavansa uudet renkaat alle vähintään 2–3 vuoden välein. Pääkaupunkiseudulla saman tekee vain reilut 30 prosenttia.

Tarkastus unohtuu erityisesti nuorilta

Tutkimuksen mukaan yli 50 prosenttia suomalaisista tyytyy arvioimaan renkaiden kunnon ainoastaan silmämääräisesti.

Paljaalla silmällä tehtävässä arviossa kuskille ei muodostu käsitystä renkaiden todellisesta kunnosta tai siitä, millaista tahtia renkaat kuluvat. Kuluneisuus pitää ottaa huomioon ajotavassa.

– Kuluneilla renkailla nopeutta on ehdottomasti alennettava sadekelillä, LähiTapiolan liikenneturvallisuuden asiantuntija Markus Nieminen muistuttaa.

Mittaamisen sekä silmämääräisen tarkastuksen unohtavat etenkin nuoret. 12 prosenttia vastanneista 25–34-vuotiaista suomalaisista kertoi, että asia unohtuu joskus kokonaan.

– Jos vaaratilanteita ei ole ollut, on helppo tuudittautua vääränlaiseen turvallisuuden tunteeseen ja ajatella, että tuskin mitään sattuu, kun tähänkin asti kaikki on mennyt hyvin. On aika tavallista, että turvallisuutta alkaa ajatella vasta sitten kun perheeseen syntyy ensimmäinen lapsi. Siihen saakka mennään tuurilla, Nieminen uskoo.

Mittaamiseen käy kahden euron kolikko

Nieminen peräänkuuluttaa huolellisuutta renkaiden vaihdossa ja niiden kuntotarkastuksen tekemisessä.

– Pelkkä vilkaisu on aika epäluotettava eikä se välttämättä anna totuudenmukaista kuvaa renkaiden kunnosta.

Ilmanpaineen ja kuluneisuuden lisäksi kannattaa tarkastaa myös renkaan ikä. Jos se lähentelee 10 vuotta, eivät ne enää vastaa ominaisuuksiltaan uudempia renkaita. Vanhan renkaan jarrutusmatka voi olla huomattavasti uutta pidempi. Renkaan valmistuskuukausi ja vuosi on aina merkattu sen kylkeen.

Renkaiden urasyvyyden voi mitata klassisella kolikkotestillä. Kuluneisuus tulee mitata renkaan keskeltä pääurien kohdalta ja siihen apuvälineeksi sopii Niemisen mukaan kahden euron kolikko.

– Kolikon hopean värinen reunus on noin neljän millin levyinen. Jos kolikon reunus uppoaa kokonaan renkaan uraan, tiedät että urasyvyys on yli neljä milliä, ja rengas on vielä kelvollinen arkiliikenteeseen. Tarkempaan mittaustulokseen tarvitset urasyvyystulkkia, jossa on millimetriasteikko.

Muista myös paineet

Rengaspaineet on syytä tarkistaa niin kausivaihtojen yhteydessä kuin ajokaudenkin aikana. Rengaspaineiden tarkistuspisteiden toimintaperiaatteet vaihtelevat, joten perehtyminen on paikallaan.

Oikeat rengaspaineet säästävät polttoainetta, renkaita ja parantavat ajamisen turvallisuutta. Usein autoilijat tarkastavat rengaspaineet vain kausivaihtojen yhteydessä, vaikka toimenpide tulisi tehdä vähintään kerran kuukaudessa sekä aina auton kuormitusta olennaisesti muutettaessa. Kausivaihtojen yhteydessä olisi hyvä tarkastaa myös vararenkaan paine, jos autossa sellainen on.

Lähde: LähiTapiola, Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat