Japanilaisyritykset perustelevat silmälasikieltoa sillä, että lasit tekevät naisesta "kylmän" oloisen
Moni japanilaisyritys kieltää naispuolisilta työntekijöiltään silmälasit. Syy? Ne tekevät naisista "kylmän" ja "epänaisellisen" sekä vähentävät hänen kauneuttaan.
Omituinen kielto on herättänyt ihmetystä useissa medioissa ja runsaasti kritiikkiä kansassa, kertoo BBC. Vastustus alkoi The Guardianin mukaan sen jälkeen, kun japanilaisessa tv-ohjelmassa esiteltiin yritystä, jossa silmälasit on naisilta kielletty.
Silmälasit tekevät naisesta "kylmän"
Lähteiden mukaan yritykset uskovat, että silmälasit tekevät naisesta "kylmän" oloisen. Kauneusalan yritykset vetoavat kiellon osalta siihen, että silmälasien vuoksi meikkaus ei näy kunnolla.
Aiemmin Japanissa on keskusteltu myös joidenkin yritysten ylläpitämästä korkokenkäpakosta naisille.
"Sanottiin aina uudelleen, että minun pitäisi näyttää naisellisemmalta"
Silmälasikielto herätti keskustelua esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Business Insiderin haastattelema, salanimeä neiti A käyttävä nainen on ollut kahdessa työpaikassa, joissa miehet saivat käyttää silmälaseja, mutta naiset eivät. Aiemmassa työpaikassaan naisia vaadittiin myös sitomaan hiuksensa tietyllä tavalla.
– Ensimmäisinä vuosina, kun siirryin työelämään, minulle sanottiin aina uudelleen, että minun pitäisi näyttää suloisemmalta ja naisellisemmalta, neiti A kuvaa.
Hän joutuu käyttämään töissä piilolinssejä.
– Tuntuu, että vain naisilta pyydetään kaunista ulkoasua ja naisellisuutta, miehiltä ei vaadita samaa. Pidän asiakaspalvelutyöstä ja olen ylpeä ammatistani, mutta en halua olla työpaikalla "naisellinen". Ajattelevaisen asenteeni asiakasta kohtaan pitäisi olla merkityksellinen asia. Haluan, että sääntöjä harkitaan uudelleen.
"Kyse on vain sukupuolesta"
Sosiologian professori Kumiko Nemoton mukaan kansa reagoi vihaisesti, koska silmälasisäännöt ovat nykymaailmassa vanhentuneita.
– Syissä sille, miksi naisten ei pitäisi käyttää laseja, ei ole oikeastaan järkeä. Kyse on vain sukupuolesta. Se on aika syrjivää, Nemoto sanoo.
– Kyse ei ole siitä, miten nainen hoitaa työnsä. Yhtiö arvostaa (vain) naisen feminiinistä ulkonäköä.
LUE MYÖS: Vain Japanissa! Japanilaisyritys myy "nuoren naisen" tuoksuista dödöä
Lue lisää lifestyle-artikkeleita!
Lähteet: BBC.com, Businessinsider.com