Montrealissa ajettava Kanadan GP on sekä fanien että kuljettajien keskuudessa erittäin suosittu osakilpailu.
Kanadan GP palasi kaudella 2010 F1-sarjan ohjelmaan yhden välivuoden jälkeen. Erimielisyydet kilpailun järjestämisoikeuksista maksettavasta summasta pudottivat GP:n kauden 2009 kilpailukalenterista. Vuoden 2014 kisan yhteydessä julistettiin sopimus kisan jatkosta aina vuoteen 2024 asti.
Ensimmäiset Kanadan GP:t ajettiin Mosport Parkissa ja Mont-Tremblantissa, mutta vuodesta 1978 lähtien kilpailu on ajettu Montrealissa. Roger Peartin suunnitteleman radan rakentaminen aloitettiin vuonna 1977, kun Kanadan ranskankielinen väestönosa halusi GP:n Quebeciin samoilta seuduilta kotoisin olleen tähtikuljettaja Gilles Villeneuven nostattaman formulakuumeen takia. Radalle löytyi paikka keskustan edustalla olevalta Notre-Damen saarelta. Saari oli toiminut Montrealin olympialaisten 1976 soutukisojen näyttämönä. Samalla paikalla järjestettiin myös vuoden 1967 maailmannäyttely.
Kyseessä ei ole varsinainen katurata siinä mielessä, että se on aikanaan rakennettu Notre-Damen saarelle varta vasten formula ykkösiä varten. Rata on myös suljettu autoliikenteeltä, mutta kisaviikonlopun ulkopuolella sitä pääsee kiertämään kävellen, pyöräillen tai vaikkapa rullaluistellen. Alue on suosittu virkistyspaikka metropolin asukkaiden keskuudessa. Toisaalta katuradan piirteitäkin Montrealissa on: sitä käytetään ainoastaan kisaviikonloppuisin ja reunavallit ovat monessa paikassa lähellä, minkä moni huippukuljettaja on saanut kokea karvaalla tavalla.
Rata nimettiin vuonna 1982 menehtyneen formulatähden kunniaksi Gilles Villeneuve -radaksi. Yhtenä kaikkien aikojen nopeimmista kuljettajista pidetty Villeneuve voitti radan esikois-GP:n vuonna 1978. Gilles Villeneuven poika Jacques Villeneuve ei koskaan kyennyt voittoon isänsä mukaan nimetyllä radalla.
Montrealissa koettiin suuri voitonjuhla vuonna 1995, jolloin ihmiset riemastuivat Jean Alesin uran ensimmäisestä ja ainoaksi jääneestä voitosta niin paljon, että ryntäsivät radalle juhlimaan. Kanadalaisyleisön riemua lisäsi eittämättä se, että ranskalainen Alesi voitti Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä radalla ajamalla Ferraria numero 27, jonka juuri Gilles oli tehnyt legendaariseksi. Alesin ajamaa voittoa on kuvailtu modernin F1-historian suosituimmaksi. Se tuli hänen syntymäpäivänään uran 91. GP-kisassa.
Varikkosuoraa edeltävä muuri sai nimekseen mestarien muuri vuoden 1999 GP:ssä, kun kolme maailmanmestaria (Jacques Villeneuve, Michael Schumacher ja Damon Hill) päätti kisansa samaan paikkaan. Kilpailun voittoon ajoi Mika Häkkinen. Kimi Räikkösen voittoa juhlittiin Montrealissa 2005.
Montrealin radan pitkien suorien päässä odottavat hitaat mutkat, joten rata on kauden kovin testi autojen jarruille. Katsojan kannalta hyvä paikka on pääsuoran varrella sijaitseva pääkatsomo, josta näkee tapahtumarikkaat mutkat kierroksen alussa.
Radalle eksyy usein murmeleita, vaikka kaupungin viranomaiset yrittävät ennen kisaviikonloppua vangita saarelta mahdollisimman suuren määrän eläimiä ja siirtää ne läheiselle Sainte-Hélènen saarelle.
Montrealissa ajetuissa F1-kilpailuissa on sattunut yksi kuolemantapaus. Riccardo Paletti kuoli vuoden 1982 GP:n lähtökolarissa. Vuoden 1997 kilpailussa Olivier Panis mursi molemmat jalkansa. Robert Kubica oli vuonna 2007 hurjassa ulosajossa, mutta selvisi vammoitta.
Montrealin radalla on järjestetty myös Champ Car- ja NASCAR-luokkien kilpailuja.
Rataennätys: 1.13,622 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
Kanadan GP:n aikaisemmat voittajat:
2017 Lewis Hamilton, Mercedes
2016 Lewis Hamilton, Mercedes
2015 Lewis Hamilton, Mercedes
2014 Daniel Ricciardo, Red Bull
2013 Sebastian Vettel, Red Bull
2012 Lewis Hamilton, McLaren
2011 Jenson Button, McLaren
2010 Lewis Hamilton, McLaren
2008 Robert Kubica, BMW
2007 Lewis Hamilton, McLaren
2006 Fernando Alonso, Renault
2005 Kimi Räikkönen, McLaren
2004 Michael Schumacher, Ferrari
2003 Michael Schumacher, Ferrari
2002 Michael Schumacher, Ferrari
2001 Ralf Schumacher, Williams
2000 Michael Schumacher, Ferrari
1999 Mika Häkkinen, McLaren
1998 Michael Schumacher, Ferrari
1997 Michael Schumacher, Ferrari
1996 Damon Hill, Williams
1995 Jean Alesi, Ferrari
1994 Michael Schumacher, Benetton
1993 Alain Prost, Williams
1992 Gerhard Berger, McLaren
1991 Nelson Piquet, Benetton
1990 Ayrton Senna, McLaren
1989 Thierry Boutsen, Williams
1988 Ayrton Senna, McLaren
1986 Nigel Mansell, Williams
1985 Michele Alboreto, Ferrari
1984 Nelson Piquet, Brabham
1983 René Arnoux, Ferrari
1982 Nelson Piquet, Brabham
1981 Jacques Laffite, Ligier
1980 Alan Jones, Williams
1979 Alan Jones, Williams
1978 Gilles Villeneuve, Ferrari
1977 Jody Scheckter, Wolf
1976 James Hunt, McLaren
1974 Emerson Fittipaldi, McLaren
1973 Peter Revson, McLaren
1972 Jackie Stewart, Tyrrell
1971 Jackie Stewart, Tyrrell
1970 Jacky Ickx, Ferrari
1969 Jacky Ickx, Brabham
1968 Denny Hulme, McLaren
1967 Jack Brabham, Brabham