MOT:n tekemä laaja selvitys paljastaa epäkohtia kotihoitoyritysten toiminnassa ympäri Suomea. Muun muassa vartijoita on laitettu hoitamaan vanhuksia, ja tekemättä jääneistä kotikäynneistä on laskutettu.
Selvityksen mukaan hoitajien vähyyden takia kotikäyntejä on jäänyt tekemättä, mutta niistä on voitu laskuttaa. Tekemättä jääneen käynnin takia vanhukselle on saatettu tarjota lohdutukseksi suklaata.
Hoitajakatoa on paikattu myös epäpätevällä henkilökunnalla. Vartijoita, taksikuskeja ja eräässä tapauksessa jopa siivousesimiestä on käytetty tekemään hoidon arviointeja ja hoitotoimenpiteitä, kuten vaippojen tai virtsakatetrien vaihtoa.
Vanhuksille ei aina ole annettu lääkkeitä ajoissa, mikä on vaarantanut heidän potilasturvallisuuttaan. Myös työaikakirjanpitoa on manipuloitu näyttämään todellista paremmalta, kun aikaa kotikäynteihin ei ole ollut tarpeeksi.
MOT kävi selvitystä varten läpi kaikki kotihoidon tapaukset, joita aluehallintoviranomaiset, Valvira, tai eduskunnan oikeusasiamies ovat käsitelleet alkaen vuodesta 2016. Selvitystä varten on tutkittu myös kuntien tarkastusraportteja- ja päätöksiä, sekä tehty useita haastatteluja.
Etenkin selvityksessä nousi esille Stella Kotipalvelut Oy:n ja Debora Oy:n toiminta. Firmat lukeutuvat Suomen suurimpiin kotihoitoa tarjoaviin yrityksiin.