MotoE-varikon raju tulipalo tuhosi kaikki pyörät ja varusteet, uusien valmistamiseen kaksi kuukautta aikaa – ”Miljoonaluokan vahingoista puhutaan"

Niki Tuuli
Aki Ajon tallissa ajava Niki Tuuli jatkoi matkaa Jerezistä Portugaliin. MotoE-pyörä tuhoutui täysin.imago/Action Plus/ All Over Press
Julkaistu 14.03.2019 18:09

Anni Saarela

anni.saarela@mtv.fi

@_AnniS__

Uusi moottoripyöräilysarja MotoE sai dramaattisen alun, kun raju tulipalo tuhosi koko luokan kaluston keskiviikon ja torstain välisenä yönä Espanjan Jerezissä. Paikalla oleva MTV Urheilun asiantuntija ja Suomalaiskuljettaja Niki Tuulen mekaanikko Matti Kiiveri kuvailee tunnelmaa järkyttyneeksi.

Uudessa MotoE-sarjassa mukana ovat suomalaiset Niki Tuuli ja Ajo Motorsport-tallia johtava Aki Ajo. Suomalaistiimi aloitti ensimmäiset viralliset MotoE-testit keskiviikkona, mutta yöllä hotellille kantautui järkyttäviä uutisia.

Sarjan siirrettävä varikkorakennus oli ilmiliekeissä.

– Saimme viime yönä kahden aikaan tiedon hotellille, että varikolla on syttynyt puolenyön jälkeen iso tulipalo. Järjestäjiä oli yöllä vielä muutama paikalla ja he olivat haistaneet savua testitiimin boksista. Kun he pääsivät paikalle, se syttyi ilmiliekkeihin. Voimakas, räjähdysmäinen palo, MTV Urheilun puhelimitse tavoittama Kiiveri kertoi torstaina.

LUE MYÖS: Raju tulipalo riehui MotoE-varikolla, kaikki pyörät tuhoutuivat – Aki Ajon tallin kalustoa mukana

Tulipalo tuhosi koko kaluston – 18 moottoripyörää. Onnettomuudessa ei kuitenkaan tullut henkilövahinkoja.

– Tiimien pyörät, tavarat, kaikki tuhoutui. Luulin yöllä, että kyse on vitsistä. Se olikin aivan totta. Koko tiimi on järkyttynyt, Kiiveri päivitteli.

– Miljoonaluokan vahingoista puhutaan, varmaan lähempänä 10 miljoonaa euroa. Pyörien osuus on jo useampi miljoona.

Palon tiedetään alkaneen MotoE-sähkömoottoripyöriä valmistavan tehtaan testikuljettajien pilttuusta. Syytä ei kuitenkaan vielä tiedetä.

Kauden alku siirtyy

MotoE-sarjaa on kehitelty Kiiverin mukaan useampia vuosia.  Testejä oli tarkoitus ajaa kuluvan viikon lisäksi myös huhtikuun lopulla. Kauden oli määrä käynnistyä Jerezissä 5. toukokuuta. 

Tuoreen sarjan tilanne on haastava, sillä yhdelläkään kuljettajalla ei ole menopeliä allaan. Lähes identtiset moottoripyörät tulevat italialaiselta tehtaalta, jolla on nyt kiireiset ajat edessään.

– Toivottavasti tehdas saisi pikaisella aikataululla toimitettua pyöriä ja saisi varaosat kasaan. Sarjassa kuljettajia on 18 ja varapyöriä täytyy olla tietysti valmiina. Se tarkoittaa, että niitä pitää olla 20-22, että pääsee järjestämään kilpailun. Kiire tulee.

– Tehtaan kaveri sanoi infotilaisuudessa, että heillä on kaksi pyörää valmiina, Kiiveri naurahti.

LUE MYÖS: Aki Ajon talli lähtee jahtaamaan mestaruuksia superlupaavilla kuljettajilla: "Yksi suurimmista lahjakkuuksista, jota olen varikolla nähnyt"

Järjestäjät arvioivat torstaiaamun infotilaisuudessa, ettei Jerezissä testata tai ajeta tällä kaudella. 

– Aikataulu olisi liian nopea tehtaalle. Varikkorakennukset, varaosat ja kaikki muut pitää myös tehdä. Tiimejä luvattiin informoida 1-2 viikon päästä lisää.

Järjestäjät uskoivat, ettei MotoE-sarjaa ei jouduta perumaan kokonaan. Kauden toinen osakilpailu on määrä ajaa Ranskan Le Mansissa 19. toukokuuta. 

– Järjestäjät eivät osanneet kertoa hirveästi tässä kohtaa. Kilpailukalenteriin on tulossa muutoksia. Alkaako sarja Ranskasta, kenties.

LUE MYÖS: Aki Ajon tallin 15-vuotias sensaatiokuljettaja jäi kauas kärjestä kauden ensimmäisissä aika-ajoissa

Suomalaiskuljettaja Tuuli ajaa myös Espanjan mestaruussarjaa. MotoE-testit peruttiin kuluvalta viikolta, joten suomalaistalli etsi uuden mahdollisuuden testata pyörää.

– Teimme nopean muutoksen kalenteriin ja lähdimme vuokra-autolla kohti Portugalia. Osa ajovarusteista säilyi, ne olivat hotellilla mukana.

MotoE-kausi koostuu viidesta osakilpailusta. 

Tuoreimmat aiheesta

MotoGP