MTV:n lukija seisoi vielä jonossa, kun oma lento lähti: "Välttämättä kaksi tuntiakaan ei riitä"– tästä syystä Helsinki-Vantaalla on nyt ruuhkaa, vaikka lentoja on vähän

MTV Uutisten lukijan mukaan Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöselvitys ja turvatarkastuspiste ovat olleet pahasti tukossa. Selvitimme, onko todella näin. 

Ruuhkautumista on MTV Uutisiin yhteyttä ottaneen lukijamme mukaan ollut useiden kuukausien ajan sekä lähtöselvityksessä että turvatarkastuksessa. 

Matkustaja ei voi tehdä Helsinki-Vantaan lentoasemalla lähtöselvitystä itsenäisesti automaatilla koronatodistusten ja -säännösten vuoksi.

Lähtöselvitys käykin hitaasti, kun jokainen matkustaja käydään yksitellen läpi. 

"Välttämättä kaksi tuntiakaan ei riitä"

Lukija kertoo lentäneensä koronapandemiankin aikana vähintään kerran kuussa – etenkin siksi, että hänen kihlattunsa asuu Saksassa. 

Pahimmillaan hän on joutunut jonottamaan kentällä parisen tuntia. 

– Aamulennot ovat kaikkein pahimpia. Silloin on tosi kovat ruuhkat – välttämättä kaksi tuntiakaan ei riitä. 

Kerran jonot lähtöselvitys ja tarkastuspiste olivat niin pahasti jumissa, että lukija ei ehtinyt lennolle ollenkaan. 

– Koneen matkustajista noin 50 ei päässyt lennolle, kun toiminta oli niin hidasta, ettemme yksinkertaisesti saaneet koneeseennousukortteja.

– Todella erikoista, että heillä on niin vähän henkilöstöä lähtöselvityksessä ja turvatarkastuksessa, lukija ihmettelee. 

MTV Uutisille on kerrottu toisesta lähteestä, että turvatarkastuspisteille on muodostunut pitkiä jonoja myös syyskuun puolella. Eräs lähde kertoo jonottaneensa kentällä kolme tuntia. 

Selvitimme, mikä saa lähtöselvityksen ja turvatarkastuspisteet jumiin Suomen suurimmalla lentokentällä. 

Näin Finavia kommentoi

Lentoasemayhtiö Finavian verkkosivuilla matkustajaa varoitetaan ruuhkista niin lähtöselvityksessä kuin turvatarkastuksessa.

Yhtiö perusteli vielä maanantaina (20.9.) turvatarkastuksen ruuhkautumista koronapandemian aiheuttamalla resurssipulalla, jota yhtiö kuvaili verkkosivuillaan yleiseksi ilmiöksi useilla palvelualoilla tämän hetken Suomessa.

Tiistaina (22.9.) resurssipulasta ei enää puhuttu ja verkkosivuilla olevaa ohjeistusta oli kauttaaltaan muutettu. Uudessa ohjeistuksessa Finavia korostaa, että koronatodistusten tarkastamiseen voi mennä aikaa. 

– Finavia tekee osaltaan parhaansa, jotta tilanne olisi väliaikainen, verkkosivuilla muotoiltiin vielä maanantaina iltapäivällä.

Finavian viestinnästä kerrotaan MTV Uutisille, että resurssipula ja siten myös ruuhkatilanne turvatarkastuksessa on helpottunut syyskuun aikana. 

Turvatarkastuspisteet olivat ruuhkautuneet vielä syyskuun alussa. Finavia ei osaa arvioida, miten pitkään matkallelähtijä on joutunut jonottamaan omaa vuoroaan, mutta ajoittain aikaa jonottamiseen on kulunut "tavallista aamuruuhkaa enemmän". 

Finavian viestintä ei ole saanut tietoa siitä, että jonotusaika olisi venähtänyt turvatarkastuksessa useiksi tunneiksi. 

– Kolme tuntia kuulostaa todella pitkältä ajalta. Turvatarkastus Helsinki-Vantaalla ei kestä niin pitkään, Finaviasta kommentoidaan viitaten MTV Uutisten tietoihin. 

Finaviasta muistutetaan, että ennen turvatarkastusta matkustaja käy lähtöselvityksessä, mikä vie aikaa. 

Lähtöselvitys osaltaan määrittelee, millaisissa ryppäissä ihmisiä ohjautuu turvatarkastukseen. 

Myös vuorokaudenajalla on merkitystä: ruuhkaisinta kentällä on aamuisin ja iltapäivisin, Finaviasta sanotaan. 

Kohdemaasta ja matkustajan rokotesuojasta riippuen matkustaja joutuu tietyissä tapauksissa käymään koronatestissä lentokentällä ennen lähtöselvitystä.

Finavian kokemuksen mukaan kaikki matkustajat eivät varaa riittävästi aikaa lähtöselvitykseen ja turvatarkastukseen. 

– On tärkeää, että matkustaja saapuu lentokentälle ajoissa. 

Resurssipula on alalla yleisessä tiedossa

Ilmailualan Unionin (IAU) varapuheenjohtaja Pekka Kähkösen mukaan resurssipula ja sen aiheuttamat mahdolliset pullonkaulat ovat alalla yleisesti tiedossa. 

– Saamieni tietojen mukaan 30–45 minuuttia saattaa turvatarkastusjonossa mennä. Onhan se kohtuullisen pitkä aika, Kähkönen toteaa. 

Palautetta useamman tunnin jonotusajasta ei ole kantautunut häneen korviinsa. 

– On mahdollista, että matkustaja ei ole ehtinyt lennolle juuri sen takia, että lähtöselvitys on ensin ruuhkautunut ”koronapapereiden” takia ja sen jälkeen turvatarkastus on ruuhkautunut.

– Ehkä ihmiset tulevat vanhasta muistista vähän liian myöhään kentälle, kun lähtöselvityksen pystyi tehdä automaatilla, Kähkönen pohtii. 

"Viestinnässä olisi petrattavaa"

MTV Uutisiin yhteyttä ottanut lukija kertoo, että vielä keväällä ja kesällä lentoyhtiöt tai Finavia eivät varoittaneet ruuhkista tai pitkästä odotus- ja jonotusajasta. 

Myöhemmin esimerkiksi Finnair tiedotti mahdollisista ruuhkista tekstiviestillä. 

– Viestinnässä olisi petrattavaa, lukija vinkkaa.  

Ihmetystä lukijassa herättää myös se, miksei Suomessa olla avattu matkailua kuten useissa muissa Euroopan maissa, joissa lähtöselvityksen voi tehdä EU:n digitaalisen koronatodistuksen QR-koodin avulla. 

– Se helpottaa matkustamista todella paljon. Voit kävellä lentokentällä lippu kädessä suoraan turvatarkastukseen. On outoa, miksi Suomessa tämä on niin vaikeaa, lukija pohtii. 

Lentoyhtiö Finnairin viestinnästä kerrotaan, että Helsinki-Vantaan lentoasemalle muodostuneista ruuhkista on kantautunut palautetta myös heille. 

– Asiakkailtamme tulee jonkin verran palautetta Helsinki-Vantaan turvatarkastuksen ajoittaisista ruuhkista, mutta ei enää yhtä paljon kuin viime kuukausina, Finnairista vastataan sähköpostitse. 

Iso osa turvatarkastajista hakeutunut muille aloille 

Kähkösen mukaan esimerkiksi Airpron alaisuudessa työskenteli ennen koronaa satoja turvatarkastajia. 

Heistä osa irtisanottiin ja loput lomautettiin sen jälkeen, kun lentoliikenne seisahtui koronapandemian takia.

Kuten esimerkiksi ravintola- ja kulttuurialalla, kaikki lomautetut eivät ole palaamassa vanhaan työpaikkaansa.

– Arviolta puolet on koronan aikana häippäissyt, eli työllistynyt muualla, Kähkönen taustoittaa. 

– Ymmärtääkseni rekrytoinnit ovat käynnissä, mutta niissä aina kestää. 

"Ollaan myöhässä rekrytointien kannalta"

Myös Julkisten ja hyvinvointialojen liitto (JHL) on tietoinen turvatarkastukseen liittyvästä resurssipulasta. 

Turvatarkastajan koulutukseen ja työhön opastamiseen itsenäiseen tulee JHL:n pääluottamusmies Markku Juntusen mukaan matkailun nopea kysynnän kasvu "yllätti kaikki". 

Kähkönen ja Juntunen ovat molemmat yhtä mieltä siitä, että Helsinki-Vantaan lentokentällä on herätty matkailun kysynnän kasvuun liian hitaasti, eikä alalla ole osattu varautua riittävällä tavalla lisääntyviin matkustajamääriin. 

– Ollaan myöhässä rekrytointien kannalta, Kähkönen toteaa.  

Turvatarkastajat koulutetaan työtehtäviin työnantajan toimesta lentokentällä – siinäkin tapauksessa, että taustalla olisi kokemusta turva-alasta. 

Turvatarkastajan koulutukseen ja työhön opastamiseen itsenäiseen tulee Juntusen mukaan varata pari kuukautta. 

Finavialle muun muassa turvatarkastuspalveluita tarjoava Airpro kertoo MTV Uutisille, että henkilökuntaa rekrytoidaan paraikaa.

– Matkustajavolyymien kasvu on ollut nopeaa ja meilläkin on käynnissä rekrytointeja useampaankin tehtävään, jotta pääsemme kouluttamaan henkilöstöä lisää vastataksemme asiakkaidemme tarpeisiin, Airprolta kommentoidaan. 

Lue myös:

    Uusimmat