Näistä syistä Helsinki-Vantaalla on huutava pula turvatarkastajista: 7 vuoden työkokemuksellakin vain 2100 euron kuukausipalkka

Ilmailualan Unionin ja Suomen suurimman hyvinvointialojen ammattiliiton mukaan turvatarkastajien työtä ei arvosteta riittävästi. 

Kuten esimerkiksi kulttuuri- ja ravintola-alalla, myös Helsinki-Vantaan lentokentän tarkastuspisteillä on kärsitty resurssipulasta koronapandemian aiheuttamien lieveilmiöiden vuoksi. 

Osa turvatarkastajista on ollut lomautettuna yhtäjaksoisesti yli 1,5 vuotta.

Ilmailualan Unionin (IAU) varapuheenjohtaja Pekka Kähkösen mukaan lomautetuista turvatarkastajista arviolta puolet on hakeutunut muille aloille. 

Vaihtuvuus alalla on ollut hänen mukaansa suurta jo ennen koronapandemiaakin. 

– Korona-aikaa lukuun ottamatta Airprolla on ollut koko ajan jatkuva haku käynnissä. Eli kaikki, jotka ovat vain halunneet päästä sinne, ovat myös päässeet, Kähkönen kertoo esimerkkinä. 

Työntekijät ovat keski-iältään nuoria ihmisiä

Kähkösen mukaan työntekijöiden vaihtuvuuteen ei ole välttämättä edes haluttu puuttua työnantajan puolelta, sillä tulijoita on tuntunut aina riittävän. 

Turvatarkastajat ovat ikänsä puolesta useimmiten nuoria, juuri urapolkunsa aloittaneita ihmisiä.

– Lentokentän pitäjä on ainakin aiemmin suhtautunut turvatarkastajiin niin, että he ovat opiskelijoita, jotka ovat vain läpikulkumatkalla muihin hommiin. 

Suomen suurin hyvinvointialojen ammattiliiton (JHL) pääluottamusmies Markku Juntusen mukaan tekijöiden vaihtuvuuden taustalla on myös työn kuormittavuus. 

Hänen mukaansa monelle vasta työelämään siirtyvälle nuorelle voi tulla yllätyksenä se, miten kuluttavaa vuorotyö todellisuudessa on. 

Heikko kuukausipalkka osoituksena arvostuksen puutteesta

Arvostuksen puutteesta kielii sekä Kähkösen että Juntusen mukaan erityisesti heikko kuukausipalkka. 

Sekä Kähkönen että Juntunen ihmettelevät, miksi turvatarkastajia arvostetaan Suomessa niin vähän ottaen huomioon, miten iso vastuu ja merkittävä rooli turvatarkastajilla on. 

– Lentoturvallisuus on osittain heidän käsissään, Kähkönen kiteyttää. 

Juntusen mukaan 7 vuotta turvatarkastuksessa työskennelleellä henkilöllä on oikeus kokemuksensa puolesta 2100 euron kuukausiansioihin. 

Toki peruspalkan lisäksi työntekijällä on oikeus lisiin, joita ei Juntusen mukaan kuitenkaan järin paljoa kerry. 

Syynä on pitkälti se, että lentoliikenne on vilkkainta aamuisin ja iltapäivisin, jolloin mahdollisuus ilta- ja yölisällisiin vuoroihin on suhteellisen heikko. 

Vastavalmistuneella turvatarkastajalla palkka on noin 1850 euroa. 

Turvatarkastajan työolot kuin pikaravintolan asiakaspalvelijalla? 

Eräs MTV Uutisten haastattelema alaa tunteva henkilö kuvailee turvatarkastajien työnantajan olevan alan Hesburger. 

Tällä lähde viittaa Hesburger-kohuun, joka sai alkunsa työntekijöiden tuotua ilmi ketjun huonot työolot. 

Myös Kähkönen vertaa turvatarkastajien tämänhetkistä asemaa pikaruokaravintoloiden työntekijöiden tilanteeseen.

Juntusen mukaan tällä hetkellä ei ole rahaa työolojen parantamiseksi, vaikka "kaikki kivet on käännetty". 

Sekä Kähkönen että Juntunen kuitenkin korostavat, että työnantajapuoli on ollut viime aikoina vastaanottavaisempi ja on esimerkiksi viilannut kuukausipalkkaa parilla sadalla eurolla ylöspäin.

Työntekijöiden vaihtuvuuden aiheuttamat ongelmat ovat Kähkösen mukaan konkretisoitumassa myös työnantajalle. 

– Työnantajakin on herännyt siihen, että työntekijöiden vaihtuvuus ei ole ilmaista vaan koulutuskin maksaa.

Ulkomailla turvatarkastajia arvostetaan enemmän 

Kähkösen mukaan muualla maailmassa turvatarkastajia arvostetaan huomattavasti enemmän. 

Maailmalla turvatarkastajat ovat hänen mukaansa koulutettuja turva-alan ammattilaisia.

– Muualla turvallisuus on tärkeä asia ja siihen suhtaudutaan vakavasti. Suomessa turvallisuus on välttämätön paha, johon ei haluta laittaa rahaa enempää kuin on pakko, Kähkönen pohtii. 

Arvostuksen mittarina voidaan Kähkösen mukaan pitää palkkatasoa, joka on monissa maissa ihan eri luokkaa Suomeen verrattuna. 

– Esimerkiksi Saksassa palkka on kaksinkertainen verrattuna suomalaisiin turvatarkastajiin. 

Arvostuksen puutteen taustalla voi Kähkösen mukaan olla myös "ei meillä Suomessa" -asenne. 

– Täällä ei ehkä suhtauduta niin tosissaan siihen, että joku voisi kuljettaa lennolle aseita tai räjähteitä tai että voisi olla jotain terrori-iskuihin viittaavaa. 

Lue myös:

    Uusimmat