Vaikka inflaatio on iskenyt ja hinnat ovat nousseet monella elämän osa-alueella, ovat festivaalilippujen hinnat karanneet täysin omille raiteilleen.
Yleinen palveluiden ja tavaroiden hintataso näyttää noin 35 prosentin nousua 15 vuodessa, kun taas lippujen suhteen nousua on tapahtunut korkeimmillaan 160 prosenttia. Esimerkiksi kolmen päivän lippu Flow-festivaalille maksaa lähes 250 euroa, kun vielä 15 vuotta sitten hinta oli 94 euroa.
Kotimaista elävää musiikkia edustavan etujärjestö LiveFINin viestintäpäällikkö Susanna Hulkkosen mukaan menneisyyteen vertailu on kinkkistä, sillä elävän musiikin kenttä on kokenut kovan murroksen viimeisen 15 vuoden aikana.
– Emme periaatteessa voi puhua edes samoista tapahtumista enää, sillä esimerkiksi palveluiden taso on noussut ja monipuolistunut hurjasti.
Lisäksi tuotantokustannukset ja palkkataso ovat nousseet valtavasti, mikä vaikuttaa hintoihin.
– Kulttuuriala saa noin kaksi prosenttia valtion tukea ja silloin hinnoittelu nousee merkittävään asemaan. Nykypäivänä keikoista kääritään lähes kaikki tulot, ja festareiden järjestäjillä on paine nostaa lippujen hintoja, Hulkkonen toteaa.
Vaikuttaako kustannusten nousu kävijämääriin?
Maailmalla kustannusten nousu on näkynyt myös kävijämäärissä. Esimerkiksi yhdysvaltalainen julkkisfestivaali Coachella ei tänä vuonna myynyt loppuun ensimmäistä kertaa 10 vuoteen. Lisäksi Briteissä jo 40 festivaalia on jouduttu perumaan tältä kesältä, johtuen muun muassa yleisestä kustannusten noususta.
Dagens Nyheter kertoo myös Ruotsissa tapahtuneesta livemusiikin kokemasta murroksesta, kun yhä useampi valitsee keskikokoiset festivaalit suurten sijaan sekä kotimaiset esiintyjät ulkomaisten jättinimien sijaan. Suomessa koronan jälkeen järjestetty enemmän festareita kuin aiemmin, mutta tapahtumien yhteenlaskettu yleisömäärä on kuitenkin laskenut koronaa edeltävästä ajasta.
Hulkkosen mukaan Suomessa kuitenkin jokaiselle festivaalille lähtökohtaisesti löytyy yleisönsä hinnasta huolimatta.
– Toki koronan jälkeen tapahtumien määrä kasvoi ja sen jälkeen on saattanut tulla hienoista ylikuumenemista eli asiakkaat valikoivat tarkemmin.
Lue lisäksi: Kommentti: Festarilippujen hinnat karkaamassa tavalliselta tallaajalta – käykö Suomessa kuten Ruotsissa ja Britanniassa?
"Märkä rätti"
Lisäksi Orpon hallitus on kaavaillut kulttuurialan lippujen arvonlisäveron nostoa 10 prosentista 14:een mahdollisesti vuoden 2025 alusta, mikä tuntuu Hulkkosesta epäreilulta.
– Se on kuin märkä rätti kasvoille, sillä koko ala on vasta toipunut koronan jälkeen. Joillekin tuo korotus saattaa olla ratkaiseva, kun tehdään päätöksiä kesän suunnitelmista.
Tulevaa festivaalikesää kannattaa kuitenkin odottaa innolla ja isot Coldplayn kaltaiset stadionkeikat vain monipuolistavat kesän kattausta.
– Kesä vaikuttaa todella kiinnostavalta. On isompia keikkoja ja tapahtumia, mutta paljon myös pienempiä festareita. Yleensä myös tarjonta lisää kysyntää eli yksittäiset jättikeikat eivät mielestäni ole festareilta pois, Hulkkonen summaa.
– Sitten vain toivotaan, että aurinko paistaa!
Katso Susanna Hulkkosen haastattelu kokonaisuudessaan alla olevalta videolta!
8:51