Flow-festivaali järjestetään elokuussa ainakin toistaiseksi viimeistä kertaa Helsingin Suvilahdessa. Tapahtuman taiteellisen johtajan mukaan kansainvälistä uraa tavoittelevia artisteja ei ole Suomessa yhtä paljon kuin ennen.
Myös Flow’ssa on huomattu, että niin sanotun ykkösluokan kansainvälisten tähtien saaminen Suomeen on entistä vaikeampaa.
– Suomi on pieni ja hankalasti saavutettava markkina. Meillä ei ole tarjota mitään maayhteyttä keskisempään Eurooppaan, jos ei nyt Tornion kautta menevää reittiä lasketa, mutta se menee ehkä vähän liian pitkän mutkan kautta, toteaa Flow-festivaalin taiteellinen johtaja ja hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kallio.
– Se on yhtälö, joka ei valitettavasti tällä hetkellä toimi. Isot keikkajärjestäjät joutuvat tekemään kansainvälisille nimille paljon tarjouksia, joista he tietävät, että ne eivät tule koskaan menemään läpi.
Lue myös: Ruisrockin promoottorin mukaan kansainvälisten artistien keikkapalkkiot ovat kasvaneet huimasti – taustalla monta syytä
Kallio pitää järkyttävänä sitä, että Helsingissä ei ole tällä hetkellä sisäareenaa, jossa suurten kansainvälisten tähtien konsertteja voitaisiin järjestää.
– Mutta vaikka sopiva areena täällä olisi, tilanne olisi silti hankala. Tilanteeseen ei ole mitään ihmelääkettä, mutta toivottavasti Helsinkiin saataisiin kansainvälisesti kilpailukykyinen areena, jossa eri toimijat voisivat keikkoja järjestää.
Katso alla video: MTV Uutiset Livessä keskusteltiin keskiviikkona Suomen keikkatilanteesta ja kesäfestivaaleista.
27:16
Flow on tehnyt vuosien ajan tiivistä yhteistyötä samana ajankohtana Ruotsin Göteborgissa järjestettävän Way Out West -festivaalin sekä Oslossa järjestettävän Øya-festivaalin kanssa.
– Olemme saaneet Flow'hun selkeästi kokoluokkaamme isompia artisteja esiintymään. Uskon, että olemme edelleen hyvässä tilanteessa, mutta kokonaismarkkinatilanne vaikuttaa. Artistipalkkiot ovat lähteneet aivan laukalle. Tämä kaikki on isompi kokonaisuus, Tuomas Kallio toteaa.
– Sitä tässä kukin pureskelee omalla tavallaan. Aika näyttää, mihin tilanne asettuu. Tällä hetkellä Eurooppa on Amerikkaa jäljessä tässä pelissä.
"Voimme kuljettaa tietyt elementit ja arvot mukanamme"
Taiteellinen johtaja sanoo, että vuosi sitten Flow’hun saapui yleisöksi aiempaa vähemmän kansainvälisiä vieraita.
– Ihmiset liikkuvat selkeästi vähemmän. Me saimme kuitenkin aiempaa nuorempaa yleisöä. Tällä hetkellä näyttää, että liput liikkuvat viimevuotiseen tahtiin, Kallio kertoo.
– Tapahtui Flow jatkossa sitten tällä tai jollain muulla alueella, uskon, että voimme kuljettaa tietyt elementit ja arvot mukanamme. Näen tulevaisuuden valoisana, mutta eihän tämä helppoa ole. Kovasti saa töitä tehdä.
Niin sanotun kotimarkkinan osuus on Tuomas Kallion mukaan kasvanut tapahtuma-alalla niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.
– Voi ajatella, että kehitystä on tapahtunut, kun voidaan tehdä uskottavia tapahtumia pelkästään kotimaisilla artisteilla. Käänteisesti taas, koska olemme näin pieni markkina, ei Suomessa ole loputtomiin niin sanotusti isoja nimiä. Kaikki sitten buukkailevat niitä samoja.
– Meillä on kansainvälisesti vertailtuna hirveä määrä suht pieniä tapahtumia. Siihen istuu artisteillekin varmasti paremmin se ajatus, että kierrät kesällä mahdollisimman paljon ja kasaat siitä elannon etkä tee yhtä keikkaa, josta yksi toimija maksaisi ison potin. Kuten isoimmilla markkinoilla enemmän tehdään, Kallio toteaa.
Lue lisää: Gasellit-yhtye kertoo ikimuistoisista festarihetkistä: "Pelasimme aamukuuteen asti"
Toisaalta, ensimerkit isoimpien markkinoiden mallista on nähty jo Suomessakin: kotimainen rap-tähti Ibe soittaa koko vuoden 2023 ainoan keikkansa heinäkuussa Turun Ruisrockissa. Ibe kertoi sosiaalisessa mediassa kuittaavansa tuosta esiintymisestä 50 000 euron palkkion.
– Se, mikä meille Flow’n näkökulmasta on ongelma, on se, ettei kansainvälistä uraa tavoittelevia artisteja ole Suomessa ole enää sitäkään vähää kuin ennen, Tuomas Kallio toteaa.
– Rohkeutta kaivataan siinä. Toisaalta, musiikkiteollisuuden puolella toivotaan, että toimijat vähän tsemppaisivat siihen suuntaan. Olemme aika pienessä häkissä keskenämme täällä muuten kohta.