MTV seurasi Kroatian MM-rallin lauantaipäivän tapahtumia. Ohjelmassa oli kahdeksan erikoiskoetta ja kaikkiaan 116,98 ek-kilometriä.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Päivitimme tähän artikkeliin kilpailupäivän merkittävimmät tapahtumat videoineen. Lisäksi rallipäivää pystyi seuraamaan C Moressa, joka lähettää kaikki erikoiskokeet suorina lähetyksinä.
LUE MYÖS: MM-rallin rengasfiasko syvenee: Asiantuntijalta ällistyttävää sisäpiiritietoa Pirellin toimista – "Ja sitten sälytetään kuljettajien syyksi"
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä kuuli rengasvalmistajan tylyt terveiset – suomalaistähdeltä jäätävä kuitti
Rallin kokonaistilanne 16/20 EK:n jälkeen:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 2.14.54,5 |
2. | Ott Tänak | Hyundai | +19,9 |
3. | Craig Breen | M-Sport | +1.13,4 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +1:18,3 |
5. | Elfyn Evans | Toyota | +2.08,2 |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +5.47,7 |
Seuranta
Kello 20.51: Kiitos seuraajille tästä rallipäivästä! Kroatian MM-ralli ratkeaa huomenna, kun ohjelmassa on vielä neljä erikoiskoetta. MTV Urheilu seuraa tapahtumia tuttuun tapaan. Palataan seurannan merkeissä huomenna!
EK16 Vinski Vrh – Duga Resa 2 – 8,78 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 4.36,0 |
2. | Esapekka Lappi* | Toyota | +3,4 |
3. | Thierry Neuville | Hyundai | +3,7 |
4. | Craig Breen | M-Sport | +4,7 |
5. | Ott Tänak | Hyundai | +5,1 |
6. | P-L. Loubet* | M-Sport | +5,2 |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +5,3 |
8. | Gus Greensmith* | M-Sport | +7,0 |
*keskeytti perjantaina
Kello 20.38: Rovanperä pohja-aikaan 3,4 sekunnin erolla. On jopa 5,1 sekuntia Tänakia nopeampi! Kaksikon ero nyt 19,9 sekuntia, kun huomenna ajetaan vielä neljä erikoiskoetta ja noin 55 erikoiskoekilometriä. "Tämä oli vastaukseni (paineeseen). Tämä oli hyvä erikoiskoe", kypäränsä full send -tekstiä esitellyt Rovanperä heitti ek:n maalissa. Teksti tarkoittaa vapaasti suomennettuna täysillä vetämistä.
Kello 20.35: Enää Rovanperä voi viedä Lapilta pohja-ajan, sillä Tänak jää Lapista 1,7 sekunnin päähän. "Voittotaisto on vaikea. Tänä iltapäivänä en ole oikein pystynyt iskemään. Pidetään paine (Kallen) päällä", Tänak sanoi.
Kello 20.31: Neuville ja Breen käyvät kuumaa taistelua kolmannesta sijasta. Neuville kukistaa Breenin nyt sekunnilla ja nousee 4,9 sekunnin päähän irlantilaisesta. Lapin aika pitää edelleen.
Kello 20.27: Evans jää Lapin ajasta 1,9 sekuntia. "Aamu meni melko hyvin, mutta iltapäivä oli vaikeampi ja jouduin ottamaan varovaisemmin", Evans kommentoi.
Kello 20.21: Lapin aika on kestänyt Loubet'n ja Greensmithin hyökkäykset, joten suomalaisen mahdollisuus kolmanteen peräkkäiseen pohja-aikaan elää.
Kello 20.15: Esapekka Lappi ajaa taas hyvän pätkän. "Olen todella tyytyväinen päivän suoritukseeni, erityisesti iltapäivään", Lappi summaa.
Kello 20.09: Lauantain viimeinen ek vauhtiin! Esapekka Lappi ensimmäisenä ladulle. Suurin huomio on Rovanperän ja Tänakin voittotaistossa, jossa suomalaisen etu on 14,8 sekuntia.
EK15 Platak 2 – PERUTTU
Kello 18.36: WRC on tiedottanut, että kisan 15. erikoiskoe on peruttu sankan sumun takia. Päivän viimeinen, kisan 16. erikoiskoe käynnistyy klo 20.08.
EK14 Jaškovo – Mali Modruš Potok 2 – 10,10 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Esapekka Lappi* | Toyota | 5.43,6 |
2. | Thierry Neuville | Hyundai | +2,7 |
3. | Kalle Rovanperä | Toyota | +2,8 |
4. | Ott Tänak | Hyundai | +4,6 |
5. | Gus Greensmith* | M-Sport | +4,7 |
6. | Craig Breen | M-Sport | +8,0 |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +8,9 |
8. | P-L. Loubet* | M-Sport | +9,5 |
*keskeytti perjantaina
Kello 17.55: Seuraavan ek:n alkuun on noin 50 minuuttia. Alla Kalle Rovanperän jäätävä kuitti Pirellin suuntaan lauantain huoltotauon aikana, kun hän kuuli rengasvalmistajan näkemyksestä rengasrikkoihin. Rovanperä koki yhden kisan lukuisista rengasrikoista lauantaiaamupäivänä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kello 17.47: Asiantuntija Ketomaa näkee Rovanperän ajossa pieniä virheitä, mutta Rovanperä tulee maaliin kolmosajassa. Hän peittoaa Tänakin 1,8 sekunnilla. Tämä oli todella tärkeä päänahka Kallelle – kaksikon ero nyt 14,8 sekuntia! Pohja-aika taas Lapille. "Autossa oli vähän tärinää pätkän aikana. Pitää tarkastaa, mistä siinä oli kyse", Rovanperä summasi.
Kello 17.44: Myös Tänak häviää Lapille, virolainen jää 4,6 sekuntia. Rovanperä vielä matkalla. "Minulla oli edellisen pätkän maalissa vähän ongelmia vaihteiston kanssa, joten en pysähtynyt", Tänak selvitti edellisen pätkän mediapakoiluaan.
Kello 17.38: Neuville sanoo, ettei moottoriongelma haitannut tällä erikoiskokeella. Hän jää Lapin ajasta 2,7 sekuntia.
Kello 17.36: Evans jää Lapista maalissa 8,9 sekuntia. Lappi saa hyötyä lähtöpaikasta, mutta on myös löytänyt aivan huiman vauhdin iltapäivän lenkille.
Kello 17.32: Asiantuntija Ketomaan mukaan Neuvillen polttomoottorissa on oltava jotain vikaa, kun hän seuraa belgialaisen menoa tv-kuvasta. Hän on väliajoissa paljon Lappia perässä. Neuville valitteli moottorihuolia edellisen pätkän maalissa.
Kello 17.30: Lapin aika on kestänyt Loubet'n ja Greensmithin hyökkäykset. Greensmith häviää 4,7 sekuntia. "Rakastan tätä erikoiskoetta, se on kymmenen suosikkini joukossa", Greensmith sanoi.
Kello 17.22: Lappi puhtaalla ajolla maalissa ajassa 5.43,6. "Pätkä oli täysin kuiva. Siisti erikoiskoe. Se tuntui hyvältä", Lappi summasi.
Kello 17.16: Ja heti perään uutta ek:ta käyntiin. Pohja-ajan edellisellä ajanut Esapekka Lappi tuttuun tapaan ensimmäisenä liikkeelle.
EK13 Kostanjevac – Petruš Vrh 2 – 23,76 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Esapekka Lappi* | Toyota | 13.19,8 |
2. | Thierry Neuville | Hyundai | +0,7 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +5,6 |
4. | Ott Tänak | Hyundai | +6,2 |
5. | P-L. Loubet* | M-Sport | +7,7 |
6. | Gus Greensmith* | M-Sport | +8,1 |
7. | Kalle Rovanperä | Toyota | +10,0 |
8. | Craig Breen | M-Sport | +15,7 |
*keskeytti perjantaina
Kello 16.57: Rovanperä jää Lapin ajasta 10 sekuntia, eli häviää Tänakille 3,8 sekuntia. Hän on pätkän seitsemänneksi nopein. Rovanperän ja Tänakin ero kisan kärjessä on siis 13 sekuntia suomalaisen eduksi. "En voi olla tuota nopeampi näissä olosuhteissa, jos en ota ekstrariskiä", Rovanperä kommentoi.
Kello 16.55: Myös Tänak jää Lapin ajasta maalissa, virolainen 6,2 sekuntia hitaampi. Tänak ei jää median jututettavaksi maalissa. Rovanperä on kolme sekuntia Tänakia hitaampi viimeisessä väliajassa. "Ihan täysi taistelu on päällä", asiantuntija Ketomaa kommentoi Rovanperän ajoa.
Kello 16.51: Lapin aika kestää edelleen, Breen jää jopa 15,7 sekuntia. Tänak ja Rovanperä vielä matkalla.
Kello 16.48: Neuvillella moottoriongelmia aivan etapin loppuvaiheilla ja hän häviää Lapille 0,7 sekuntia. Belgialainen on todella turhautunut autossaan. "Minulla oli ehkä 40 prosentia moottoritehoista käytössä viimeisen viiden kilometrin ajan", Neuville harmitteli.
Kello 16.44: Lappi on tullut pätkän lopun loistovauhtia, sillä Evanskin häviää suomalaiselle 5,6 sekuntia maalissa. "Olin ongelmissa renkaiden kanssa. (Rengas)valintani ei välttämättä ollut oikea", Evans kommentoi.
Kello 16.41: Katsutalla sattui rengasrikko hieman ennen pätkän puoliväliä, eroa Lappiin maalissa peräti 1.20,7.
Kello 16.39: Lapin aika kestää maalissa vertailun Loubet'lle ja Greensmithille 7-8 sekunnin eroilla. Väliajoissa esimerkiksi Evans ja Neuville ovat Lapin edellä.
Kello 16.34: Lappi maalissa ajassa 13.19,8. "Pätkä oli kiva, nautin siitä. Ei ollut niin paljon kysymysmerkkejä kuin aamulla. Rengaslämmöt nousivat korkeiksi pätkän loppupuolella, mikä aiheutti ongelmia. Sitä pitää miettiä tulevilla erikoiskokeilla", Lappi kommentoi.
Kello 16.31: Lappi lähestyy maalia, Greensmith etapin puoliväliä. Kaksikko aika samanlaisessa vauhdissa.
Kello 16.18: Esapekka Lappi matkaan ensimmäisenä! Aurinko paistaa ja tie näyttää kuivalta, mutta kuten asiantuntija Ketomaakin alleviivaa, varjopaikat voivat olla kosteita ja mutaisia. "Olosuhteet tulevat olemaan vaikeat", Ketomaa summaa.
Kello 16.16: C Moren asiantuntija Jari Ketomaa povaa, että kakkospaikalla oleva Ott Tänak laittaa Kalle Rovanperän johtopaikan todella koville päivän toisella neljän erikoiskokeen lenkillä.
Kello 16.13: Tervetuloa takaisin mukaan MM-rallin seurantaan huoltotauon jälkeen! Kisan 13:s ja päivän viides erikoiskoe starttaa muutaman minuutin päästä.
EK12 Vinski Vrh – Duga Resa 1 – 8,78 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Thierry Neuville | Hyundai | 4:39,9 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +0,8 |
3. | Ott Tänak | Hyundai | +2,9 |
3. | Pierre-Louis Loubet* | M-Sport | +2,9 |
5. | Kalle Rovanperä | Toyota | +4,3 |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +7,1 |
7. | Esapekka Lappi* | Toyota | +8,0 |
8. | Craig Breen | M-Sport | +11,6 |
xx. | Gus Greensmith* | M-Sport | +54,2 |
* Keskeytti perjantaina
Kello 13.28: Edessä on huoltotauko.
Kello 13.24: Rovanperä maalissa. Hän on viidenneksi nopein hävittyään Neuvillelle 4,3 sekuntia. Kokonaistilanteessa johtomarginaali Tänakiin on nyt 16,8 sekuntia.
– Hän on ollut todella nopea tänään, joten taitaa olla vaikea iltapäivä. Katsotaan, mitä voimme tehdä. Katsotaan, miltä tuntuu ja miten nopeita tiet ovat. On tärkeää saada pisteitä, joten pitää ajaa fiksusti.
Hyvä huomio. Rovanperän lähin haastaja MM-sarjassa on Neuville, joka on 14 pisteen päässä. Tänakiin eroa on 41 pistettä.
Kello 13.20: Tänak maalissa. Ek:n kolmanneksi nopein aika tässä vaiheessa. Neuville ja Evans edellä.
Tänak kommentoi edellisen ek:n tapahtumia, kun hän nousi Rovanperän rengasrikon myötä 18 sekunnin päähän rallin kärkipaikasta.
– Se osoittaa, miten vaikea tämä ralli on ja miten onnekas pitää olla rengasrikkojen kanssa. Olen iloinen, että meillä niitä on ollut vasta yksi.
Kello 13.17: Breen luuli voivansa jarruttaa myöhemmin kuin oli lopulta mahdollista. Tämä selittää hänen pyörähdyksensä. Sen myötä Neuville kuroi eroa Breeniin umpeen 11,6 sekunnilla. Kaksikko on nyt 26,2 sekunnin erolla sijoilla kolme ja neljä.
Kello 13.12: Neuville pistelee 0,8 sekuntia Evansia kovempaa.
– Teen vain työtäni. Yritän pysyä vauhdissa mukana ja pitää motivaation korkealla.
Belgialaisella on menossa tapahtumientäyteinen viikonloppu, ja on syytä muistaa, että ilman aikasakkojaan hän olisi reilun 20 sekunnin marginaalilla rallin kärjessä.
Breen tekee virheen samassa mutkassa kuin Lappi.
Kello 13.09: Evansin aamupäivä paketissa. Hän on tässä vaiheessa erikoiskokeen nopein.
Kello 12.57: Greensmithillä jo viides rengasrikko tähän kilpailuun. Hän on kolmesta maaliin asti ajaneesta kuljettajasta selkeästi nopein. Loubet oli välissä 5,1 sekuntia nopeampi kuin Lappi.
Kello 12.52: Lappi maalissa. Aamupäivän urakka ohi. Nyt kohti päivähuoltoa ja lounasta.
– Yksi jarrutuspaikka oli todella liukas lopussa. Pyörähdin ja sammutin auton. Sellaista tämä on. Liukkaat paikat pitää löytää, ja niiden löytäminen nuotituksessa on vaikeaa. Hyvä, että aamu on nyt ajettu.
Kello 12.49: Lappi lipsauttaa auton leveäksi neulansilmämutkassa. Aikaa kuluu joitain sekunteja, mutta matka jatkuu taas. Olosuhteet ovat huomattavasti paremmat kuin edellisellä ek:lla, mutta kosteita paikkoja näkyy asfaltilla nytkin.
Kello 12.47: Erikoiskoe on käynnissä.
Kello 12.46: Jari-Matti Latvala kertoo olleensa hermostunut edellisen ek:n aikana.
– Näin, että Kallella alkoi olla ongelmia auton aliohjaamisen kanssa. Se ei näyttänyt normaalilta. Aika pian tiesin, että kyse on rengasrikosta. Sitten aloin miettiä, paljonko hän häviää. Kalle teki kuitenkin hyvää työtä. Hän pysyi rauhallisena eikä tehnyt virhettä. Johtomarginaali on yhä 18 sekuntia. Nyt olosuhteiden pitäisi olla helpommat.
Latvalan Hyundai-kollega Julien Moncet otti kilpailijan vastoinkäymiset ilolla vastaan, varsinkin kaikkien Hyundain omien vastoinkäymisten jälkeen.
– 18 sekunnin ero ei ole näissä olosuhteissa mitään. Olemme taas pelissä mukana.
Kello 12.42: Erikoiskoe alkaa kello 12.47.
Kello 12.35: C Moren asiantuntija Teemu Suninen näkee, että Rovanperän tilanne voi olla nyt jopa helpompi kuin ennen edellistä pätkää:
– Haastavin tilanne on minuutin puolentoista johto, kun pitää varmistella ja ajaa fiksusti. Silloin ajorytmi voi hankaloitua aika paljon. Nyt ollaan taas kilpailutilanteessa. Seuraava pätkä pitää selvitä hyvin läpi kolmella vesikelin renkaalla ja yhdellä slicksillä, viedä rallia eteenpäin huoltoon, nollata tilanne, auto kuntoon, oikeat renkaat alle ja jatkaa voittotaistelua.
Aiemmin Suninen sanoi, että yksi Rovanperän harvoista kehityskohteista on tukevassa johtoasemassa ajaminen.
– Kalle ei ole päässyt harjoittelemaan turvallista kovaa ajamista, 95 prosenttia maksimivauhdista. Se vaatii MM-sarjan johtoa, voittoja ja siitä ajamista, minkä jälkeen päästään hallinnoimaan riskejä. Tiedän itsekin sen, että on tosi hankalaa ajaa varmasti mutta kovaa.
– Siinä hajoaa ajorytmi. Jos lähtee jarruttamaan vähän pehmeästi, sitten autokaan ei toimi enää niin hyvin kuin sen toivoo toimivan. Ralliautot on tehty kovaa, täysillä ajamiseen. Ne on säädetty siihen. Jos sitä ei tehdä, autokaan ei toimi niin hienosti.
Kello 12.33: Aamupäivän viimeisen ek:n alku on hieman viivästynyt edellisten pätkien tavoin. Syynä on Oliver Solbergin ulosajo aamun ensimmäisellä ek:lla.
EK11 Platak 1 – 15,85 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Ott Tänak | Hyundai | 9:57,9 |
2. | Thierry Neuville | Hyundai | +18,6 |
3. | Craig Breen | M-Sport | +19,2 |
4. | Esapekka Lappi* | Toyota | +26,4 |
5. | Elfyn Evans | Toyota | +27,1 |
6. | Gus Greensmith* | M-Sport | +39,8 |
7. | Pierre-Louis Loubet* | M-Sport | +44,1 |
xx. | Kalle Rovanperä | Toyota | +54,5 |
xx. | Takamoto Katsuta | Toyota | +1:26,1 |
* keskeytti perjantaina
Kello 12.07: Rovanperä häviää Tänakille 54,5 sekuntia! Johtomarginaali sulaa kerralla 18,2 sekuntiin. Huh huh!
Rengasrikko näkyy olevan. Se selittää.
– En tiedä, mitä tapahtui. Se oli alussa pienellä tiellä. En tuntenut mitään ihmeellistä.
– Aika paskaa, Rovanperä summaa suomeksi.
Kello 12.01: Tänak maalissa.18,6 pohjat Neuvilleen nähden.
– Näissä olosuhteissa ajalla ei ole väliä, sitä on vain tyytyväinen, että pääsee läpi. Vaikeaa on, vaikeaa.
Väliajoissa Rovanperä Rovanperä jäänyt 19 sekuntia Tänakista! Pieni pyörähdys tulee Kallelle. Näkyvyys on aivan olematon.
Kello 11.58: Breen maalissa. Hän on 0,6 sekuntia hitaampi kuin Neuville.
– Huonoimmat olosuhteet, mitä olen ikinä kokenut elämässäni. Näkyvyys oli 10 metriä, välillä 15, Breen sanoo.
Ensimmäisessä väliajassa Rovanperä on 4,5 sekuntia Tänakia perässä.
Kello 11.54: Neuville alittaa Lapin pohjat 7,8 sekunnilla.
– En saanut renkaisiin lämpöä. Oli vaikeaa, mutta tilanne oli sama kaikille. Yritin pitää rytmini, mutta muutamassa mutkassa oli läheltä piti -tilanne.
Rovanperällä neljä sadekelin rengasta alla.
Kello 11.53: Grafiikan mukaan Tänakilla on kolme sadekelin rengasta alla.
– Joko sitä neljättä rengasta ei tiedetä tai sitten voi olla, että sadekelin renkaassa on pieni rengasrikko ollut, että joutuu lähtemään kolmella sadekelin renkaalla. Mutta sekin on huomattavasti parempi kuin kaksi, Suninen sanoo.
Nyt jos Rovanperä pääsee ajamaan neljällä sadekelin renkaalla, eroa Tänakiin voi tulla jo pelkästään sillä.
Kello 11.51: Evans maalissa. Tappiota Lapille tulee 0,7 sekuntia.
– Tämä ei ole nautinnollista. Näkyvyys on niin huono, ettei pitoa voi arvioida edes silmällä. Tämä on ihan arvailua.
Neuville sen sijaan taisi selvitä säikähdyksellä. Hän on väliajoissa tulossa Lappia kovempaa.
Kello 11.46: Neuville kolhii autoaan. Auto lipsahtaa leveäksi vasemmalle kääntyvässä mutkassa.
– Voi olla rengasrikko tai tukivarsi. Vaikuttaa, ettei ole auto kunnossa, Suninen arvelee.
Kello 11.43: "Tämä on vaarallista, vaarallista", Greensmith sanoo maaliin päästyään. Hän kurvailee maaliin hieman nopeammin kuin Loubet mutta 13,4 hitaammin kuin Lappi.
Kello 11.39: Sen lisäksi, että tie on liukas, näkyvyys on huono. Pierre-Louis Loubet'n mukaan on vaikea nähdä kymmentä metriä edemmäs.
Kello 11.35: Lappi ek-maalissa.
– Ei voi hyökätä ollenkaan, ensimmäinen mutka näytti sen heti. On paljon vettä tiellä. Vesiliirtoja tulee tämän tästä. Leveällä tiellä se on ok, mutta kapealla tiellä ei ole tilaa. Pyörähdyksen jälkeen olin todella hidas. Vaikka yritin ajaa tulla varovasti, olin silti välillä ihan äärirajoilla.
Kello 11.34: Tässä Lapin pyörähdys:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kello 11.28: Olosuhteet aamupäivän kahdella viimeisellä pätkällä muistuttavat eilistä. Vettä sataa, ja tie on märkä. Ainoastaan Rovanperällä ja Tänakilla on mukana neljä sadekelin rengasta. Kaikilla muilla niitä on vain kaksi.
– Nyt tullaan näkemään isompia eroja. Moni kuski on kahdella slicksillä: kaksi hyvää ja kaksi huonoa pyörää noihin olosuhteisiin. Kallella on neljä sadekelin rengasta. Se pelasi vähän sitä peliä näihin jälkimmäisiin pätkiin, missä tulee sadetta. Sadetta odotettiin iltapäivälle, ja nyt aikataulu on myöhästynyt, joten sadetta saadaan vieläkin enemmän. Tämä sataa Kallen pussiin, Suninen sanoo.
Pierre-Louis Loubet myös vaikeuksissa. Ranskalaisen ristirengastus on päinvastainen Lappiin nähden.
– Lapilla on oikea takarengas slicksi. Ensimmäisessä mutkassa se pyörähti sinne nurkalle, siellä ei ollut pitoa. Todennäköisesti Loubet'lla auto puski sinne, Lapilla yliohjasi samassa mutkassa. On vähän kuljettajakohtaista, mitä haluaa autoltaan. Itse tykkään, että on huonompi pyörä vasemmalla etupuolella, koska oikealle kääntyvät mutkat näkee paremmin. Vasemmalle kääntyviin mutkiin kun ei näe, toivoo, että siellä on hyvä pito oikealla pyörällä.
Kello 11.24: Lappi lipsauttaa heti ensimmäisessä mutkassa autonsa ympäri. Sekunteja kuluu toistakymmentä.
– Juuri kun puhuttiin, että ristirengastus tulee olemaan vaikea täällä. Slicksille ei ole saanut vielä lämpöä, C Moren asiantuntija Teemu Suninen sanoo.
Kello 11.23: Aamupäivän kolmas, toiseksi viimeinen erikoiskoe alkaa.
EK10 Jaškovo – Mali Modruš Potok 1 – 10,10 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Esapekka Lappi* | Toyota | 5:52,8 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +0,6 |
3. | Gus Greensmith* | M-Sport | +2,2 |
4. | Ott Tänak | Hyundai | +2,4 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | +3,2 |
6. | Craig Breen | M-Sport | +3,6 |
7. | Pierre-Louis Loubet* | M-Sport | +5,0 |
8. | Kalle Rovanperä | Toyota | +13,0 |
9. | Takamoto Katsuta | Toyota | +14,7 |
* keskeyttänyt
Kello 10.33: Rovanperä taipuu Lapille 13,0 sekuntia. Kartturi Jonne Halttunen ohjeisti Rovanperää ajamaan "fiksusti vain".
Lapille tämän rallin ensimmäinen ja kauden toinen pohja-aika.
– Oli todella likainen pätkä. Laitoin vesikelin renkaat, ja yritin ottaa varovasti. Pitää ajaa jatkossa vähän kovempaa, Rovanperä kertasi.
Kello 10.32: Rovanperä väliajassa 8,1 sekuntia Lappia perässä.
– Vaisu aloitus ja vähän varovaista. Todennäköisesti yllättää tämä mudan määrä, C Moren asiantuntija Teemu Suninen arvioi Rovanperän ajamista.
Kello 10.30: Lappi on kiinni ek-pohjissa. Tänak taipuu 2,4 sekunnilla. Virolainen sanoo sadekelin renkaiden olleen hyvä valinta. Rovanperä on matkassa samalla rengasvalinnalla.
Kello 10.27: Rovanperä starttaa päivän ensimmäiselle erikoiskokeelleen. Alla on neljä sadekelin rengasta. Samalla Breen pääsee ek-maaliin. Hän häviää Lapille 3,6 sekuntia.
Väliaikatietona kerrottakoon myös, että Hyundai valittaa Neuvillen eilen illalla saamasta minuutin aikasakosta.
Kello 10.22: Neuville taipuu Lapille 3,2 sekunnilla. Toyotassa on hyvä vauhti. Ja jos muistellaan, minkälaisia ongelmia esimerkiksi Rovanperällä oli tammikuussa Monten asfaltilla, muutos on ollut valtava.
– Tuntuma oli hyvä, mutta luulin rikkoneeni yhden nypyn jälkeen renkaani ja piti nostaa vähän jalkaa kaasulta.
Kello 10.18: Myös Evans taipuu Lapille. Eroa tallikaverusten välillä vain 0,1 sekuntia.
Kello 10.13: Lapin lisäksi ek:n ovat ajaneet läpi Loubet, Greensmith ja Katsuta. Kukaan heistä ei ole pystynyt vastaamaan Lapin noteeraukseen.
Kello 10.02: Lappi pääsee pätkän läpi. Virheitä ei tullut, mutta olosuhteet olivat muuttuneet isosti sen jälkeen, kun etuauto oli kiertänyt pätkän läpi.
Kello 9.55: Lappi starttaa. Myös tällä pätkällä on kuivaa, kosteaa ja märkää asfalttia sekaisin. Tarkkana saa olla.
Kello 9.52: Erikoiskokeen alku viivästyy Solbergin ulosajon takia. Lappi starttaa pätkälle klo 9.55.
EK9 Kostanjevac – Petruš Vrh 1 – 23,76 km
Kello 11.42: Rovanperälle, Tänakille, Breenille ja Neuvillelle on kirjattu tältä ek:lta sama aika keskenään. Se on 4,6 sekuntia heikompi kuin pohja-ajan tehneen Evansin veto.
Kello 10.04: Tässä videokuvaa Solbergin ulosajosta:
Kello 9.37: Dramaattista kuvaa Solbergin autosta ulosajon jälkeen:
Kello 9.25: Tiedot Zagrebista kertovat, että Solbergin auton siirtämisessä olisi kestänyt niin kauan, että järjestäjät eivät halunneet viivästyttää kilpailun kulkua, ja siksi ek peruttiin.
Kello 9.22: Erikoiskoe on peruttu kokonaan. Dramaatinen alku päivään. Kärkikolmikolle kirjataan tältä pätkältä laskennallinen ek-aika. Erikoiskokeen läpi ajaneiden kuljettajien osalta ek-tulokset näyttävät tältä:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Elfyn Evans | Toyota | 13:39,8 |
2. | Esapekka Lappi | Toyota | +3,8 |
3. | Thierry Neuville | Hyundai | +4,6 |
4. | Pierre-Louis Loubet | M-Sport | +5,6 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +16,3 |
6. | Gus Greensmith | M-Sport | +18,7 |
Kello 9.16: Neuville ajaa ek:n kolmanneksi parhaan ajan. Evans ja Lappi ovat tässä vaiheessa nopeampia. Neuville kertoo myöhästyneensä at-asemalta aamun käynnistysongelmiensa vuoksi ja sai 10 sekunnin aikasakon. Se on Neuvillelle rallin kolmas aikasakko. Neuvillen auto siis työnnettiin käyntiin Hyundain huoltopilttuulta.
Kello 9.14: Solbergin jälkeen lähteneistä vain Neuville on startannut pätkälle. Breen, Tänak ja Rovanperä eivät ole saaneet lähtölupaa, eli Solbergin auto on ilmeisesti vaarallisessa paikassa. Solberg ja kartanlukijansa Elliott Edmondson ovat kunnossa.
Kello 9.08: Solberg on pysähtynyt ek:n alkupäähän ajettuaan ulos. Hän ei ole ajanut edes 5,14 kilometrin väliaikapisteeseen.
Samalla Evans alittaa Lapin pohja-ajan 3,8 sekunnilla.
Kello 9.05: Tallikaveri Evans on aloittanut pätkän Lappia paremmin, mutta 16,13 kilometrin väliajassa Lappi on kääntänyt asetelman päälaelleen.
Kello 8.57: Lappi pääsee ek:n maaliin. Hän on väliajoissa nopeampi kuin Loubet, Greensmith ja Katsuta.
– Eilinen oli liian lyhyt päivä. Haluan ehdottomasti ymmärtää autoa yhä enemmän. Olosuhteet ovat itse asiassa vaikeammat kuin eilen aamulla. Silloin oli koko ajan märkää. Nyt on märkiä ja kosteita paikkoja mutta myös kuivaa. On vaikea arvioida pitoa, se vaihtelee paljon.
Kello 8.46: Aamupäivän rengasvalinnat ovat tulleet:
kuljettaja: | pehmeä: | sadekeli: |
Rovanperä | 2 | 4 |
Tänak | 2 | 4 |
Breen | 4 | 2 |
Neuville | 4 | 2 |
Solberg | 2 | 4 |
Evans | 4 | 2 |
Katsuta | 4 | 2 |
Greensmith | 4 | 2 |
Lappi | 4 | 2 |
Kello 8.42: Uusi ajopäivä on käynnissä. Ensimmäisenä reitille starttaa eilen avaus-ek:lla keskeyttänyt Esapekka Lappi. On mielenkiintoista nähdä, hyödyntääkö Toyota Lapin lähtöpaikkaa jotenkin Rovanperää ajatellen. Rovanperä starttaa pätkälle 27 minuuttia Lapin jälkeen, eli Lappi ehtii raportoida ek:lla tekemistään huomioista.
Kello 8.40: Uuden päivän alkaessa voi vielä virkistää muistiaan Toyota-pomo Jari-Matti Latvalan kommenteilla perjantai-illalta:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kello 8.38: Jo eilen teknisistä murheista kärsinyt Neuville sai pidättää hengitystään taas tänä aamuna. Hyundai-kuljettajan auto ei meinannut käynnistyä huoltoparkista lähtiessä. Tallin mekaanikot työnsivät autoa arviolta reilun sadan metrin matkan, kunnes Neuville sai auton käyntiin.
Kello 8.35: Hyvää huomenta ja tervetuloa mukaan ralliseurannan pariin!
Käsillä on suomalaisittain erittäin mielenkiintoinen päivä. Rallia johtava Kalle Rovanperä teki eilen pohjat kuudelle ek:lle kahdeksasta, ja hänen johtomarginaalinsa takana tuleviin on täysin ylivoimainen. Voisikin sanoa, että näillä eroilla Rovanperä on tänään itse suurin uhkaajansa; päivästä pitää selvitä ilman virheitä ja ongelmia läpi.
Lähtöasetelmat päivään muuttuivat yötauon aikana, kun rallissa toisena ollut Hyundain Thierry Neuville sai minuutin aikasakon ja putosi neljänneksi. Neuville ajoi eilisen päivähuoltoon johtaneella siirtymällä 11 kilometrin ajan ylinopeutta, ja hänen ajonopeutensa kohosi useampaan otteeseen vaarallisen korkeaksi – pahimmillaan 156 kilometriin tunnissa alueella, jossa nopeusrajoitus oli 80 kilometriä tunnissa.
Olosuhteet lauantain erikoiskokeilla ovat jokseenkin vaihtelevat. Kuljettajat kertoivat ennen aamupäivän lenkille lähtöä, että ainakin EK11:lla sataa vettä. Eilisen kokemusten perusteella voisi kuvitella, että sadekelin renkaita halutaan kaikin tavoin välttää. Perjantaina sattui jopa kymmenittäin rengasrikkoja pelkästään Rally1-kuljettajille.