Sergio Pérez iski kultasuoneen! Leclercille valtava pettymys, Bottas pisteille – näin Monacon GP eteni

7.16392009
Sergio Pérez ei ollut ennen tätä johtanut Monacon GP:tä.xpbimages.com
Julkaistu 29.05.2022 15:26(Päivitetty 29.05.2022 19:10)
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Monacossa ajettiin tänään F1-kauden seitsemäs osakilpailu. MTV seurasi kilpailun tapahtumia hetki hetkeltä tässä artikkelissa.

LUE MYÖS: Ferrarille lätkäistiin 25 000 euron sakot – syynä hämmentävät radioviestit Carlos Sainzille

LUE MYÖS: F1-lähtöjärjestys: Suurta unelmaansa tavoittelevalla Charles Leclercillä on tänään vain hävittävää – sateen uhka tuo mieleen kaksi täysin toisistaan poikkeavaa käsikirjoitusta

Kärkikymmenikkö

sija:kuljettaja:talli:ero:
1.Sergio PérezRed Bull
2.Carlos SainzFerrari+1,154
3.Max VerstappenRed Bull+1,491
4.Charles LeclercFerrari+2,922
5.George RussellMercedes+11,968
6.Lando NorrisMcLaren+12,231
7.Fernando AlonsoAlpine+46,358
8.Lewis HamiltonMercedes+50,388
9.Valtteri BottasAlfa Romeo+52,525
10.Sebastian VettelAston Martin+53,536

Seuranta

Kello 19.10: Olipahan kilpailu! Nyt on aika kiittää seurasta. F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Azerbaidzhanissa. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, silloin saadaan taas mielenkiintoinen kilpailu.

KIERROS 64/77: KILPAILU ON OHI! SERGIO PÉREZ VOITTAA MONACON GP:N - USKOMATONTA! SAINZ ON TOINEN, VERSTAPPEN KOLMAS. BOTTAS NOUSEE YHDEKSÄNNEKSI.

Kierros 63/77: Kello on nollassa. Viimeinen kierros alkaa. Pérez johtaa, Sainz toisena, Verstappen kolmantena, Leclerc neljäntenä. Bottas on nousemassa Oconin aikasakon vuoksi yhdeksänneksi.

Kierros 60/77: Nyt se on varmaa. Täydet pisteet ovat tulossa. Mutta miten ne jakautuvat? Kellossa on neljä minuuttia, ja kärkinelikko on aivan kasassa. Eroa Pérezistä Leclerciin on vain 1,7 sekuntia. Yksikin virhe käy kalliiksi.

Kierros 56/77: Norris tempaisee kilpailun nopeimman kierroksen. Kellossa on 9 minuuttia. Saa nähdä, irtoaako kärkitallien renkaista vielä tätä kovempi noteeraus.

Kierros 54/77: 13 minuuttia kellossa, ja vielä neljä kierrosta pitäisi saada ajettua, että kilpailusta jaetaan täydet pisteet. Eiköhän tässä niin käy.

TILANNE:

1. Pérez

2. Sainz +0,8

3. Verstappen +1,8

4. Leclerc +2,9

...

10. Bottas

Muistetaan, että Bottaksen edellä yhdeksäntenä ajavalla Oconilla on viiden sekunnin aikasakko niskassaan. Bottas on tällä hetkellä 3,0 sekunnin päässä Oconista, eli hän on näillä eroilla nousemassa yhdeksänneksi.

Kierros 48/77: Kellossa 20 minuuttia. Alonson hidastelun takia kärjellä on pian edessään kierroksella ohitettavia. Tämä voisi ehkä tarjota Ferrareille vielä mahdollisuuden.

Kierros 44/77: Kilpailua on jäljellä 25 minuuttia. Vaikea nähdä, että tässä tapahtuu enää mitään ilman ulosajoja, teknisiä ongelmia tai.... sadetta!

Kierros 43/77: Ja syy sille, että Bottas pystyy vastaamaan edellään olevan kolmikon vauhtiin selviää: seitsemäntenä oleva Alonso köröttelee kolme sekuntia hitaampia kierroksia kuin pystyisi ajamaan. Näin hän säästää renkaitaan. Ohi ei kerta kaikkiaan pääse.

Alonso on pudonnut 25 sekunnin päähän kuudentena olevasta Norrisista.

Ja jos ei Hamilton pääse ohi edellään köröttelevästä Alonsosta, miten Ferrarit voisivat päästä ohi Red Bulleista...

Kierros 40/77: Sijalla 10 oleva Bottas pystyy vastaamaan kovilla renkailla kierrosaikoihin, joita hänen edellään ajavat Alonso, Hamilton ja Ocon tekevät keskikovilla renkailla. Ocon on saamassa viiden sekunnin aikasakon, joten Bottas nousee hänen edelleen, mikäli vain pysyy tässä vauhdissa.

Kierros 38/77: Muistutetaan vielä: tämä kilpailu päättyy Suomen aikaa kello 19.00 riippumatta siitä, montako kierrosta tuolloin on ajettu. Sääntöjen mukainen maksimiaika kilpailulle tulee tuolloin täyteen. Kun kello juoksee nollaan, kilpailussa ajetaan tämän jälkeen vielä yksi kierros.

Kierros 37/77: Ferrarit ovat nopeimpia kuljettajia radalla, mutta ohittaminen ei ole helppo. Ja lieneekö mahdollistakaan. Näillä mennään nyt.

Kierros 35/77: Red Bull raportoi kuljettajilleen, että kierroksia saataneen ajettua vielä 29. Eli kisasta päästäisiin sittenkin jakamaan täydet pisteet.

Kierros 33/77: Kilvanajo jatkuu. Kerrataan tilanne kärjessä:

1. Pérez

2. Sainz

3. Verstappen

4. Leclerc

...

10. Bottas

Kierros 32/77: Turva-auton perässä mennään sen aikaa, että kierroksella ohitetut kuljettajat – Stroll, Tsunoda, Zhou, Latifi ja Albon – pääsevät letkaan mukaan ja samalle kierrokselle.

Kierros 31/77: Turva-auton perässä lähdetään liikkeelle. Red Bull -kuljettajat ovat vaihtaneet keskikovalle renkaalle. Ferrarit jatkavat kovalla renkaalla.

Sijalla 10 oleva Bottas jatkaa niin ikään kovalla renkaalla. Kolme kuljettajaa hänen edellään – Alonso, Hamilton ja Ocon – ovat keskikovalla renkaalla.

Kierros 30/77: Sen lisäksi, että kilpailua ei saada ajettua loppuun asti, täysiä pisteitä ei mahdollisesti päästä jakamaan. Täysien pisteiden jakaminen edellyttää sitä, että kilpailussa saadaan ajettua vähintään 58 kierrosta. Aikaa seuraaville 28 kierrokselle on siis 45 minuuttia.

Ja tästä puheen ollen. Lisää sadetta on mahdollisesti tulossa.

Kierros 30/77: PUNAISET LIPUT! Kilpailu keskeytetään taas. Schumacherin auto on saatu siivottua pois radalta, mutta rataa reunustavat aidat eivät ole siinä kunnossa, että kilpailua voitaisiin tällä hetkellä jatkaa.

Tätä kilpailua tuskin saadaan ajettua loppuun saakka, sillä sääntöjen mukainen maksimiaika tulee vastaan Suomen aikaa kello 19 ja silloin tämä kilpailu siis viimeistään on ohi – riippumatta siitä, montako kierrosta tuolloin on ajettu.

Kierros 28/77: Schumacher on kunnossa. Hänen autonsa peräpää irtoaa kokonaan törmäyksen voimasta.

Schumacherin lisäksi myös Magnussen on keskeyttänyt kilpailun muutama kierros sitten. Tämä Schumacherin tälli käy tallille kalliiksi. Auto on niin sanotusti lunastuskunnossa:

Kierros 27/77: Schumacher keskeyttää. Virtuaalinen turva-auto aktivoidaan. Haas-kuljettaja ajaa rajusti ulos uima-altaalla, ja näitä jälkiä siivotaan pitkään.

Ja nyt radalle tuleekin turva-auto.

Kierros 26/77: Kärkitallien takana Russell on noussut Norrisin ohi viidenneksi. Heidän takanaan ovat Alonso, Hamilton, Ocon ja Bottas. Bottas siis sijalla 10.

Kierros 25/77: Ei tämä nyt vahvasti Ferrarin kannalta mene. Leclerc oli kilpailuun lähdettäessä ylivoimainen ennakkosuosikki voittamaan, ja nyt hän on sijalla neljä.

Kierros 23/27: TILANNE KÄRJESSÄ:

1. Pérez

2. Sainz +0,5

3. Verstappen +4,6

4. Leclerc +6,4

Kierros 22/77: Leclerc pyydettiin ensin varikolle, ja juuri kun hän oli kääntänyt varikkosuoralle, häntä kehotetaan jatkamaan radalla:

– V***U! V***U! MITÄ TE OIKEIN TEETTE?! Leclerc kiehuu huomatessaan, että ajaa varikolle Sainzin perässä. Samalla hän tietää jäävänsä tallikaverinsa taakse. 

Molemmat Red Bullit renkaanvaihtoon. Nyt on hulinaa!

Kierros 21/77: Ferrari regaoi! Sainz ja Leclerc otetaan molemmat sisään, ja alle vaihdetaan kuivan kelin renkaat. Nyt menee mielenkiintoiseksi!

Myös Bottakselle vaihdettiin kuivan kelin renkaat. Saman ratkaisun tekee nyt useampikin kuljettaja.

Kierros 21/77: Peräpäässä viisi kuljettajaa on vaihtanut kuivan kelin renkaille. Bottas tulee sisään kierrokselta 20.

Kierros 19/77: Kilpailun kärjessä olevan Sainzin on nyt pakko jatkaa radalla niin kauan, että hän saa vaihtaa suoraan kuivan kelin renkaille. Jos hän vaihtaa välikelin renkaille, hänellä ei ole mitään mahdollisuuksia Red Bull -kuljettajia vastaan.

Kierros 18/77: Leclerc ja Verstappen tulevat varikolle sijoilta yksi ja kolme. Molemmille välikelin rengasta alle. Sainz nousee kilpailun kärkeen, ja Pérez ohitti Leclercin!

Ferrari odotti liian kauan. Pérez hyödynsi undercutin mestarillisesti. Hän ehti ajaa kaksi kierrosta välikelin renkailla ennen kuin Leclerc vaihtoi samalle renkaalle.

Todennäköistä kuitenkin on, että tässä tehdään vielä yhdet varikkokäynnit kuivan kelin renkaille.

Kierros 18/77: Ferrari ei reagoi Pérezin varikkokäyntiin. Leclercin ja Sainzin lisäksi myös Verstappen jatkaa radalla. McLArenin Norris sen sijaan tulee sisään sijalta neljä ja putoaa sijalle seitsemän.

TILANNE:

1. Leclerc

2. Sainz +5,9

3. Verstappen +8,4

4. Pérez +20,9 (1 varikkokäynti)

...

10. Bottas

Kierros 16/77: Pérez sisään kolmossijalta! Välikelin rengasta myös hänelle alle. 

Kierros 15/77: Hamilton tulee varikolle sijalta kahdeksan. Mielenkiintoinen varikkokäynti. Hamiltonille vaihdetaan välikelin renkaat. Hän putoaa vain yhden sijan alemmas, Bottaksen eteen.

Kierros 14/77: Ja kierrosajat ovat taas kaksi sekuntia kovempia kuin hetki sitten. Bottaksen mukaan ajolinja on pääosin kuiva, mutta paikoitellen on vielä kosteitakin paikkoja.

Gasly ohittaa myös Ricciardon. Gasly on nyt sijalla 12. Sekä Ricciardolla että aiemmin Gaslyn ohittamaksi joutuneella Zhoulla on sadekelin renkaat, Gasly ajaa jo välikelin renkailla.

Kierros 12/77: Rata kuivuu koko ajan. Kärjen kierrosajat ovat nyt kaksi sekuntia kovempia kuin vain muutama kierros sitten.

OHITUS! Gasly ohittaa Zhoun mutkassa viisi. Se siis on mahdollista...

Kierros 10/77: Leclerc ajaa puoli sekuntia kovempia kierroksia kuin Sainz. Molemmat Red Bull -kuljettajatkin ovat Sainzia nopeampia, mutta täällä ei ihan niin vain ohiteta. Bottas yhä sijalla 10.

Kierros 8/77: Kärjessä Leclerc on tehnyt vajaan neljän sekunnin eron tallikaveriinsa Sainziin. Red Bull -kuljettajat roikkuvat lähellä Sainzia, mutta viidentenä oleva Norris on pudonnut kuuden sekunnin päähän neljäntenä olevasta Verstappenista. Taaempana Bottas noussut sijalle 10.

Kierros 7/77: Bottakselta kysytään, pystyykö hän ajamaan sadekelin renkailla, kunnes on mahdollista vaihtaa suoraan kuivan kelin renkaisiin. Vastaus on myöntävä.

Kierros 5/77: Muutama kuljettaja letkan peräpäässä on käynyt vaihtamassa välikelin renkaat. Muilla sadekelin renkaat alla.

Kierros 3/77: KILPAILU ALKAA TODEN TEOLLA. SIJOITUKSET KÄRJESSÄ PYSYVÄT ENNALLAAN. OSA KULJETTAJISTA TULEE VÄLITTÖMÄSTI HAKEMAAN VÄLIKELIN RENKAITA.

Kierros 2/77: Edellinen kierros oli kilpailun ensimmäinen. Varsinainen kilvanajo alkaa tämän kierroksen päätteeksi turva-auton poistuttua radalta.

Kello 17.05: Kuljettajat ovat radalla – turva-auton perässä.

Kello 17.01: Hommat jatkuvat kello 17.05.

Kello 16.56: Kymmenen minuutin varoitus! Pian mennään.

Kello 16.46: Valtteri Bottas ehtii tviitata kesken kilpailun:

Kello 16.42: Sade on mitä ilmeisimmin loppunut. Sky Sportsin asiantuntija, ex-kuljettaja Karun Chandhok ei ole vakuuttunut tämänhetkisestä tilanteesta.

– Tässä ei ole mitään järkeä. Sade on loppunut. MITÄ TÄSSÄ OIKEIN ODOTETAAN?? Chandhok kirjoitaa Twitterissä.

Kello 16.32: Viime vuoden Belgian GP:n toisintoa ei tarvitse pelätä, sillä sääntöjä on viime vuoden jälkeen muutettu. Jotta kilpailua voi kutsua kilpailuksi ja siitä voidaan julistaa tulokset, kuljettajien täytyy ajaa vähintään kaksi kierrosta ilman turva-autoa tai virtuaalista turva-autoa.

Kello 16.25: Mick Schumacher sanoo, ettei ole tainnut nähdä tällaisia olosuhteita formula-auton ohjaamosta koskaan aiemmin. Horne arveli hetki sitten, että sade väistyisi noin 10 minuutin kuluttua.

Kello 16.23: Kuljettajat nousevat autoistaan.

– Olosuhteet ovat liian märät kilpailemiselle, Red Bull -pomo Christian Horner sanoo Sky Sportsin lähetyksessä.

Kello 16.21: Punaiset liput ennen kuin kilpailu on edes alkanut. Vesisade on yltynyt. Turva-auton perässä ehdittiin ajaa kaksi lämmittelykierrosta.

Hommat jatkuvat aikaisintaan 10 minuutin kuluttua.

Kello 16.18: Vettä tulee edelleen, ja rata on täysin märkä. Näkyvyys autojen ohjaamosta on todella huono.

Kello 16.16: Lämmittelykierros on käynnissä. Kilpailunjohto ilmoittaa aiemman sekoilun syyksi sen, että voimakkaan sadekuuron lähestyessä haluttiin pelata varman päälle, koska tallit ja kuljettajat eivät ole saaneet tänä viikonloppuna aiempaa tuntumaa vesikeliin.

Kello 16.14: Lämmittelykierrokselle tai -kierroksille lähdetään kahden minuutin kuluttua. Hamilton pyytää radion välityksellä Mercedeksen varikkopilttuuta rauhoittumaan.

– En halua mitään paniikkia kisan ajaksi.

Kello 16.11: Alfa Romeolla arvellaan, että lähtö suoritetaan turva-auton perästä.

Kello 16.07: Nyt sade yltyy. Turva-auton perässä saatetaan ajaa useampikin kierros. Lämmittelykierrokselle lähdetään 16.16 Suomen aikaa.

Kello 16.03: Lähtösuoran kastellut sadekuuro on ollut melko paikallinen, sillä koko rata ei ole kastunut.

Startti viivästyy edelleen.

Kuljettajat ihmettelevät, mitä kilpailunjohto oikein tekee. Olosuhteet eivät ole kenenkään mielestä sellaiset, että tarvitsisi startata turva-auton takaa tai käyttää sadekelin renkaita, ja silti niin ollaan tekemässä.

– Kilpailunjohto on aivan sekaisin, Bottakselle raportoidaan.

Kello 16.00: Lämmittelykierros ajetaan turva-auton takana, ja Bottakselle kerrotaan, että kaikkien on aloitettava sadekelin renkailla. Myös startti suoritetaan mitä ilmeisimmin turva-auton perässä.

Kello 15.59: Lämmittelykierros alkaa kello 16.09 Suomen aikaa. Pian alkaa kova sade.

Kello 15.56: Startti viivästyy jonkin verran. Ainakin Bottas ihmettelee tätä päätöstä tiimiradiossaan. Syyksi kerrotaan muuttuvat sääolosuhteet. Sade on tällä hetkellä hieman laantunut, mutta ruudukko on täysin märkä. Ilmeisesti pian on tulossa kovempaa sadetta.

Kaikki kuljettajat ovat starttaamassa kilpailuun välikelin renkailla.

Kello 15.51: Nyt vettä tulee jo melko reilusti.

Kello 15.47: Sade yltyy. Pirelli-pomo Mario Isola uumoilee, että välikelin rengas on paras vaihtoehto starttiin.

Kello 15.38: Lähtöruudukossa piskottelee!

Kello 15.35: Kärkikuljettajista Ferrarin Carlos Sainzin ja Red Bullin Sergio Pérezin autoihin on vaihdettu vaihdelaatikko aika-ajojen loppuhetkien tapahtumien vuoksi. Molemmat selviävät ilman lähtöruuturangaistusta.

Kello 15.25: Tuoreet kuvat paikan päältä kertovat, että sadepilvet lähestyvät uhkaavasti:

 

Kello 15.20: Alpine-kuski Fernando Alonso marssi tänään varikolle reteästi suosikkijoukkueensa Real Madridin pelipaidassa. Espanjalaisjätti voitti eilen Mestarien liigan 14. kerran seurahistoriassaan.

16.1.1012339587

Alfa Romeon Valtteri Bottas päätyi vastaavankaltaiseen ratkaisuun ja veti varikkoalueen portilla, moottoripyörän selästä noustuaan, ylleen Leijonien pelipaidan, jonka selässä komeili Bottas 77.

16.1.1012339584

Kello 15.15: Hyvää sunnuntai-iltapäivää ja tervetuloa mukaan jännittämään Monacon GP:n tapahtumia.

Ruhtinaskuntaan ennustettiin tälle päivälle jopa sadetta, mutta toistaiseksi on selvitty ilman vesipisaroita.

Tuoreimmat aiheesta

F1