Valtteri Bottaksen kisa päättyi katastrofiin, Max Verstappen valloitti Monacon GP:n – MTV seurasi

Monacon GP:ssä oli jo ennakkoon erittäin todennäköistä, että legendaarisen kilpailun voittajalistaan kirjattaisiin uusi nimi, sillä aika-ajojen kuuden kärki koostui kuljettajista, jotka eivät olleet koskaan voittaneet Monacossa. MTV Urheilu seurasi tässä artikkelissa, miten Max Verstappen ajoi ensimmäiseen Monaco-voittoonsa.

Kello 17.44: LOPPUTULOKSET:

Kello 17.41: MAX VERSTAPPEN VOITTAA MONACON GP:N JA NOUSEE MM-SARJAN KÄRKEEN. TENNISTÄHTI SERENA WILLIAMS HEILUTTAA RUUTULIPPUA RED BULL -KUSKILLE.

Kello 17.39: Sebastian Vettel on ajamassa komeasti viidenneksi. Tämä varmasti maistuu vaikean alkukauden jälkeen.

Ja Pérez on nyt pudonnut yli kahden sekunnin päähän Norrisista, eli palkintosijat ovat menossa Verstappenille, Sainzille ja Norrisille.

Kukaan heistä ei ole koskaan ollut palkintokorokkeella Monacossa.

Kello 17.37: Kierros 75/78 menossa. Räikkönen näyttää jäävän sijalle 11. Hän on aivan tallikaveri Giovinazzin kannassa. Giovinazzi on puolestaan Esteban Oconin kannassa.

Kello 17.35: Verstappen on nousemassan neljän pisteen marginaalilla MM-sarjan kärkeen. Valmistajissa Red Bull on nousemassa pisteellä ohi Mercedeksen.

Tämä siis pätee näillä sijoituksilla ja sillä oletuksella, että kukaan ei vie Hamiltonilta nopeinta kierrosaikaa. Hamiltonin paras noteeraus on tällä hetkellä kaksi sekuntia parempi kuin kenelläkään muulla.

Kello 17.33: Kierros 72/78. Verstappen on kasvattanut johtomarginaalinsa lähes 9 sekuntiin. Sainzilla on turvallinen tilanne ajaa toisena ruutulipulle. Sen sijaan kolmossijasta käydään vielä kovaa taistelua. Pérez roikkuu sekunnin päässä Norrisista, mutta ohittaminen on äärimmäisen vaikeaa.

Kello 17.30: Tuon ylimääräisen varikkokäynnin takia tässä ollaan jo lähellä sitä tilannetta, että Verstappen ohittaisi Hamiltonin kierroksella. Mutta niin tuskin käy, koska Hamiltonilla on niin paljon parempi rengas.

Kello 17.28: Hamilton tulee toisen kerran sisään sijalta 7. Hän ilmoitti tallilleen, että jos suinkin mahdollista, hän haluaa pisteen nopeimmasta kierroksesta, koska "tarvitsee jokaisen pisteen".

Verstappen on nousemassa tänään MM-sarjan johtoon. Samoin Red Bull.

Kello 17.26: Pérez on noussut aivan Norrisin kantaan. Viimeinen palkintokorokesijoitus pelissä.

Kello 17.20: Nyt Räikkönen ajaa samoja kierrosaikoja kuin Verstappen kisan kärjessä. Ero edellä ajavaan tallikaveriin on kutistunut alle viiteen sekuntiin, kun se hetki sitten oli 20 sekuntia.

Giovinazzilla on 10 kierrosta vanhemmat renkaat kuin Räikkösellä. Ilmeisesti italialainen ei vain saa kovia renkaita toimimaan, sillä rengaskuluman ei pitäisi olla kovalla renkaalla kuin 0,02 sekuntia per kierros.

Kello 17.16: Räikkönen ajaa sijalla 11 nopeampia kierrosaikoja kuin kolmantena oleva Norris. Ja Norris raportoi tallilleen, että auto tuntuu kovilla renkailla kamalalta ajettavalta. 

Kello 17.12: Norris ohittaa tallikaverinsa Ricciardon kierroksella. Ricciardo ei pysty vastaamaan edes edellään ajavan Räikkösen vauhtiin.

Kello 17.09: Verstappen kontrolloi kisaa kärkisijalla. Ero Sainziin pysyy reilussa kolmessa sekunnissa. Kolmantena oleva Norris on jo 14 sekunnin päässä.

Räikkönen jatkaa edelleen sijalla 11.

Kello 17.06: Vetteliltä hienoa kilvanajoa varikkokäyntinsä jälkeen. Hän ohitti sekä Gaslyn että Hamiltonin myöhäisemmän varikkokäynnin avulla.

Kello 17.02: Räikkönen nousee 11:nneksi, kun Fernando Alonso tulee sisään. Alfa Romeot nyt sijoilla 10 ja 11.

Kello 16.59: Ja nyt Räikkönenkin tulee varikolle, kun 43. kierros on hänen osaltaan menossa. Kovat renkaat alle, ja sijoitus vaihtuu 12:nneksi.

Kello 16.56: Räikkönen on noussut yhdeksänneksi, mutta hän ei ole käynyt vielä varikolla. Kärjessä Sainz on kuronut Verstappenin johdon 3,4 sekuntiin.

Kello 16.55: Bottaksella on tältä kaudelta nyt kaksi nollakisaa. Hamiltonilla on vuosilta 2017–2021 yhteensä vain yksi nollakisa. Uskomatonta.

Kello 16.54: Mercedeksen mukaan Bottaksen pyöräpultin kanta kului niin, ettei pulttia saatu irti.

Kello 16.49: 37/78 kierrosta ajettu. Tilanne:

1. Verstappen

2. Sainz +6,2

3. Norris +10,4

4. Pérez +18,4

5. Vettel +20,3

6. Gasly +23,3

7. Hamilton +25,0

...

10. Räikkönen +42,4

Räikkönen ei ole vielä käynyt varikolla.

Kello 16.48: Kärkiautot ovat käyneet varikolla. Red Bullin strategia toimi upealla tavalla. Viimeisenä pysähtynyt Pérez nousi seitsemänneltä sijalta neljänneksi.

Kello 16.46: Hamiltonille kävi Gaslyn kanssa juuri niin kuin ennakkoon povattiin. Overcut on toimivampi kuin undercut, sillä uuden kovan renkaan lämmittäminen on vaikeaa. Hamilton ei saanut kovaa rengasta lämpimäksi, kun Gasly ajoi samaan aikaan vanhalla pehmeällä renkaalla kovempaa.

Kello 16.45: Samaan aikaan Hamilton on äärimmäisen turhautunut, kun Pierre Gasly kävi varikolla ja palasi hänen edelleen. Hamilton on eri mieltä valitusta strategiasta. Mercedeksellä menee nyt kaikki pieleen

Kello 16.43: BOTTAS KESKEYTTÄÄ VARIKOLLE, KUN OIKEAA ETUPYÖRÄÄ EI SAADA IRTI.

Kello 16.41: Kierros 30/78: Bottas varikolle. Oikea etupyörä ei irtoa!! Ei ole todellista! Varikkokäynti kestää, kun pulttipyssy pettää. Varikkokäynti on kestänyt jo minuuttitolkulla.

Kello 16.39: Kierros 29/78: Hamilton avaa varikkopelin kuudennelta sijalta. Kovat renkaat alle, ja Hamilton putoaa kaksi sijaa alaspäin, Pérezin taakse. Erinomainen päätös Mercedekseltä, sillä Hamilton tuskaili pitkään Pierre Gaslyn perässä, ja nyt hänellä on 15 sekuntia tyhjää ilmaa edessään.

Kello 16.34: Verstappenilla alkaa olla pian hyvä paikka käydä varikolla. Kahdeksantena oleva tallikaveri Sergio Pérez on 21 sekunnin päässä, ja hänen takanaan oleva Antonio Giovinazzi jo 33 sekunnin päässä. Varikkokäynti vie aikaa 22 sekuntia, eli Verstappenille lienee pian luvassa hyvä tila. Mutta haluaako Red Bull ottaa hänet ensimmäisenä sisään?

Kello 16.33: Kierros 24/78 menossa. Bottas on jo 4,5 sekunnin päässä Verstappenista. Bottas kertoo tallilleen, että tuntuu siltä kuin hän ajaisi vesikelin renkailla.

Kello 16.31: Verstappen on tavoittanut letkassa viimeisenä olevat Haas-kuljettajat.

Kello 16.30: Bottas on nyt jo kolmen sekunnin päässä Verstappenista. Bottas raportoi, että vasen eturengas alkaa menettää pitoaan.

Kello 16.28: Tilanne kierroksella 20/78:

1. Verstappen

2. Bottas +2,8

3. Sainz +4,5

4. Norris +9,3

5. Gasly +13,4

6. Hamilton +15,1

...

12. Räikkönen +44,4

Kello 16.27: Myös neljäntenä oleva McLarenin Lando Norris saa varoituksen ratarajojen rikkomisesta.

Kello 16.26: Verstappen tavoittaa pian kisassa viimeisenä olevan Nikita Mazepinin. Samalla hän raportoi renkaidensa olevan edelleen hyvässä kunnossa – niin kuin niiden tietysti pitääkin olla. Pehmeillä renkailla voi ajaa jopa puolet kisapituudesta eli 39 kierrosta.

Kello 16.25: Kierros 18/78 menossa. Mercedes pyytää Bottasta näyttämään vauhtiaan. Onkohan suomalainen tulossa pian sisään... Pirellin laskelmien mukaan varikkoikkuna aukeaa kierroksella 20, mikäli aikomuksena on vaihtaa alle kovat renkaat.

Kello 16.24: Tästä videomuodossa kisan startti. Verstappen oli asemoinut autonsa jo valmiiksi kohti Bottasta.

Kello 16.20: Nikita Mazepin saa varoituksen ratarajojen rikkomisesta. Uskomaton kyllä, että sellainenkin on Monacossa mahdollista. Todennäköisesti venäläiskuljettaja on toistuvasti oikaissut jossain sellaisessa paikassa, missä oikominen on mahdollista. Eli käytännössä tunnelin jälkeisessä shikaanissa tai ykkösmutkassa.

Kello 16.18: 13/78 kierrosta ajettu. Avauskierroksen jälkeen ei vähemmän yllättäen ole nähty ainuttakaan ohitusta. Bottas on nyt jäänyt hieman Verstappenista. Ero on jo lähempänä kahta sekuntia.

Kuvaavaa on, että kahdeksantena oleva Sergio Pérez ajaa kisan nopeimman kierrosajan. Kaikki yrittävät nyt säästää renkaitaan ja ajaa mahdollisimman hitaasti mutta silti riittävän nopeasti.

Kello 16.14: 9/78 kierrosta ajettu. Kuudentena oleva Hamilton on pudonnut 10 sekunnin päähän kärjestä.

Kello 16.10: 6/78 kierrosta ajettu. Bottas roikkuu edelleen aivan Verstappenin kannassa, ja siltä tämä nyt näyttää, että he ratkaisevat voiton. Sainz putoaa kierros kierrokselta kauemmas.

Kello 16.06: Kolmas kierros menossa. Bottas roikkuu reilun sekunnin päässä Verstappenista. Kolmantena oleva Sainz on pudonnut kahden sekunnin päähän Bottaksesta. Bottaksen on pysyttävä aivan Verstappenin kannassa, mutta samalla hänen on varmistettava, etteivät takarenkaat kuumene liikaa.

Kello 16.03: Bottas irtoaa hyvin lähtöruduusta, mutta Verstappen kääntää välittömästi hänen eteensä. Sijoitukset kärjessä eivät muutu. Räikkönen nousee avauskierroksella kaksi sijaa ja on nyt 12:s.

Kello 16.03: Autot asettuvat lähtöruudukkoon. NYT MENNÄÄN!

Kello 16.02: Ruuduista 19 ja 20 starttaavat Nikita Mazepin ja Mick Schumacher starttaavat pehmeillä renkailla. Tämä lienee Haasilta varman päälle pelaamista, ettei kumpikaan liukastele kylmillä renkailla seinään.

Kello 16.01: Leclercin epäonnen myötä tilanne on sikäli herkullinen, että viiden kärki koostuu viiden eri tallin kuljettajista.

Kello 16.00: Lämmittelykierros on käynnissä. Pirelli julkaisi kuljettajien rengasvalinnat:

Kello 15.56: Pian mennään! Lämmittelykierrokselle lähdetään kello 16.00.

Kello 15.52: Leclerc sai lohduttavan halauksen ruhtinas Albertilta.

Kello 15.44: Virallinen syy Leclercin katastrofiin on vetoakselin pettäminen.

Kello 15.42: Tämä kuva kertoo kaiken:

Kello 15.38: Leclercin saldo kotikisassaan on nyt entistä surkeampi. Vuonna 2017 F2:ssa keskeytys. Vuosina 2018–2019 ykkösissä keskeytys. Ja nyt hän ei pääse starttaamaan koko kisaan.

Kello 15.37: Ferrari kertoo, että Leclerc ei starttaa kilpailuun ollenkaan. Huh huh.

Kello 15.36: Vaikka Leclerciä ei lähtöruudukossa nähdä, muut kuljettajat pysyvät startissa omilla paikoillaan. Paalupaikka on siis tyhjänä, eli kolmosruudsta starttaavalla Bottaksella on radan sisäreunassa latu auki kohti ykkösmutkaa.

Kello 15.30: Varikko on suljettu. Leclerc joutuu starttaamaan varikolta. Mikäli hän ylipäätään pääsee starttaamaan kisaan.

Kello 15.21: LECLERCIN AUTOSSA ON ONGELMA. MONACOLAINEN KURVAA TAKAISIN VARIKOLLE, JA FERRARIN MEKAANIKOT SELVITTÄVÄT VAIHDELAATIKON TILANNETTA!

Kello 15.18: Kun ohittaminen on Monacossa niin vaikeaa, lähdön ja ensimmäisen mutkan merkitys on vielä tavallistakin suurempi. Mutta tilaa on äärimmäisen vähän, ja lähtökiihdytys on erittäin lyhyt. On jännä nähdä, miten esimerkiksi kakkosruudusta Max Verstappen ratkaisee tilanteen, kun hän on niin paljon paremmissa asemissa kuin kovin MM-kilpakumppaninsa Hamilton; hakeeko Verstappen väkisin ohitusta paalulta starttaavasta Leclercistä vai jättääkö hän ohitusyrityksen myöhemmäksi.

Ferrarilla ollaan ainakin vähän peloissaan Red Bullin ja Verstappenin kisavauhdista.

Kello 15.05: Ja tästä vielä kuvamuodossa FIAn vahvistama lähtöjärjestys:

Kello 15.01: Strategiaa ajatellen huomattavaa on, että koska rengaskuluma on varsin pientä, aikaisemman varikkokäynnin, undercutin, vaikutus on melko pieni. Ja itse asiassa siinä saattaa jopa hävitä, koska kovempaan renkaaseen vaihdettaessa rengasta on vaikea saada nopeasti oikeaan toimintalämpötilaan. Tältä pohjalta myöhäisempi varikkokäynti, overrcut, on iso mahdollisuus – varsinkin, kun turva-auton todennäköisyys on niin suuri.

Kello 14.58: Varikkokäynti maksaa Monacossa noin 22 sekuntia, turva-auton tai virtuaalisen turva-auton aikana noin 12 sekuntia. Turva-auto on Monacossa melko todennäköinen, sillä vuosina 2011–2019 sellainen nähtiin kahdeksan kertaa yhdeksästä.

Kello 14.55: Ja tässä vielä Pirellin kooste käytössä olevista renkaista :

Kello 14.54: Olosuhteet Monacossa ovat hieman lämpimämmät kuin aika-ajopäivänä. Tämä helpottaa hieman renkaiden toimintalämpötilaan saamista.

Ja renkaista puheen ollen. Koko kärkikymmenikkö starttaa siis pehmeillä renkailla. Pirellin mukaan nopeimmat rengasstrategiat ovat seuraavat:

Kello 14.50: Kisan lähtöjärjestys löytyy täältä. Paalupaikan napannut Leclerc selvisi siis säikähdyksellä, kun Ferrari tiedotti aiemmin tänään, ettei Leclercin vaihdelaatikosta löytynyt vaurioita eilisen kolarin jäljiltä.

Kello 14.48: Seitsemänteen ruutuun jääneelle Lewis Hamiltonille lauantain aika-ajotulos oli huonoin sitten vuoden 2018 Saksan GP:n, jossa hänellä oli teknisiä ongelmia. Edellisen kerran Hamilton oli omaa huonouttaan aika-ajoissa näin huono vuoden 2017 Brasilian GP:ssä.

Hamilton ilmoittautuikin oitis Bottaksen apujoukkoihin.

– Minulla on tärkeä tehtävä tänään. Yritän olla paras mahdollinen tallikaveri. Katsotaan, jos pystyn auttamaan Valtteria. Hänellä on mahdollisuus voittaa kisa, ja toivottavasti voin auttaa siinä jotenkin.

Kello 14.45: Valtteri Bottas harmitteli vielä aika-ajojen loppuhetkiä. Hän kokee yhä, että olisi voinut ajaa Charles Leclerciä paremman kierrosajan, mutta punaiset liput pilasivat mahdollisuuden.

– Se oli eilen, mutta tämä päivä ratkaisee. Kolmossijalta kun lähdetään, niin ihan kaikki on mahdollista. Totta kai voitto on mielessä. Koetetaan käyttää kaikki tilaisuudet hyväksi.

Kello 14.41: Kimi Räikkönen ajaa Monacon GP:n jo 18. kerran. Hän jäi aika-ajoissa 14. lähtöruutuun, kun tallikaveri Antonio Giovinazzi oli komeasti kymmenes. Räikkönen tietää, että kilpailusta tulee vaikea, mutta yhtä lailla hän tietää kokemuksensa pohjalta sen, että mitä vain voi tapahtua.

– Pitkä kisa tulee olemaan. Yritetään pysyä mukana, ja toivottavasti ollaan onnekkaita jossain kohtaa, Räikkönen sanoi kuljettajaparaatin haastattelussa.

Kello 14.37: Kuljettajaparaati on parhaillaan käynnissä. Kaksinkertainen Monaco-voittaja Fernando Alonso tiivisti kupletin juonen osuvasti:

– Jos saa valita yhden kisan, jokainen kuljettaja haluaa voittaa täällä.

Kello 14.35: Tervetuloa mukaan seuraamaan Monacon GP:n tapahtumia. Kisan startti on Suomen aikaa kello 16.00.



Lue myös:

    Uusimmat