MTV.fi on palvellut lukijoita jo 20 vuotta, ja vuosien varrelle mahtuu lukuisia suurta kiinnostusta herättäneitä aiheita.
Myös nämä aiheet nousivat isoiksi uutisiksi:
- Myyrmannin pommi, 2002
- Tsunami, 2004
- Konginkankaan bussiturma, 2004
- Jokelan kouluampuminen, 2007
- Räikkösen mestaruus, 2007
- Kauhajoen kouluampuminen, 2008
- Kanerva-Tukiainen tekstiviestikohu, 2008
- Sellon ampumistapaus, 2009
- Air France –koneen putoaminen, 2009
- Uutisankkuri Kirsi Alm-Siiran tuolilta putoaminen, 2010
- Jääkiekon MM-kulta, 2011
Eri vuosina suosittujen juttujen aiheet ovat vaihdelleet. Vuonna 2013 erityisesti MTV:n televisio-ohjelmia käsittelevät jutut houkuttivat lukijoita. Vuonna 2014 taas kärkikymmenikössä on runsain mitoin erilaisia testejä, joista suosituin oli Mikä Suomen kunta olet? -testi.
Aikojen muuttuessa myös lukutavat ovat muuttuneet. Nykyään yhä useammat jutut löytävät lukijansa sosiaalisen median kautta. Jutut leviävät Facebook-tykkäysten ja jakojen avulla henkilöltä toiselle.
Ketsuppikuppi räjäytti somen
Yksi hyvä esimerkki somesäpinästä oli MTV:n ruokasivuston Makuja.fi:n juttu ketsuppikupeista.
Artikkeli oli toimittaja ja tuottaja Petra Tuomisen käsialaa. Jutun otsikko oli "Usko tai älä: Olet käyttänyt koko elämäsi ketsuppikuppeja väärin."
– Luulen, että se kiinnosti, koska jokainen, joka on syönyt pikaruokaravintolassa, tietää mistä on kyse ja seuraavaksi tulee mieleen kysymys: Miten niin olen muka voinut käyttää väärin? Pakkohan se on katsoa, Tuominen pohtii.
Tuominen kertoo, että juttu on yhä edelleen ainoa hänen kirjoittamansa artikkeli, josta on tullut puhelimitse palautetta.
– Sellainen pikkupoika soitti ja sanoi, että hän kyllä oli tiennyt sen oikean tavan käyttää ketsuppikuppia jo aiemmin, Tuominen naurahtaa.
Tuominen kertoo miettineensä pitkään juttuun otsikkoa.
– Kokeilin ja testailin kaikenlaista. Päädyin tähän "Usko tai älä: Olet käyttänyt väärin..." -muotoon ja sen jälkeen tätä tyyliä alettiin käyttää mediassa laajemminkin.
Toinen mieleenpainunut juttu ja vuoden 2013 koko MTV.fi: sivuston luetuin artikkeli koski personoituja Coca Cola -pulloja.
– Tässäkin varmaan kiinnosti se läheisyys, löytyykö minun nimeni superbrändin tuotteesta?, Tuominen jatkaa.
Salkkarihahmot kuin perheenjäseniä
Vuonna 2012 Tanssi tähtien kanssa -parien esittely nousi koko vuoden kolmanneksi suosituimmaksi jutuksi. Vuonna 2013 taas toiseksi luetuin juttu koko MTV.fi:ssä oli juonipaljastus Salatuista elämistä ja kolmanneksi luetuin artikkeli koski Maajussille morsian -ohjelmaa.
MTV.fi tv-ohjelmien vastaava tuottaja Johanna Elomaa sanoo, että toisinaan tv-ohjelmista tulee koko kansan ilmiöitä, joista halutaan tietää mahdollisimman paljon myös tv:n ulkopuolella.
– Verkko tukee ilmiön rakentamista, sen ylläpitämistä ja kasvattamista muissa kanavissa kuin perinteisessä tv-ruudussa. Tanssii tähtien kanssa ja Maajussille morsian ovat esimerkkejä onnistuneista, hyvänmielen formaateista, joiden käänteet ja tähdet ovat kiinnostaneet ensimmäisestä ohjelmakaudesta alkaen.
Salattuja elämiä on esitetty MTV:lla jo 16 vuotta. Elomaan mukaan Salatuista elämistä on tullut sen tason ilmiö, että kuuluisan Pihlajakadun käänteistä keskustellaan niin verkkosivuilla kuin sosiaalisessa mediassa. Pihlajakadun asukkaista on tullut suomalaisille osa perhettä, jonka kuulumisista, pysähdyttävistä käänteistä ja niiden taustoista halutaan lukea mahdollisimman paljon.
– Salkkareiden kohdalla eletään niin vahvasti roolihahmojen kautta, että sen kohdalla fiktio ja legendaarisen Pihlajakadun henkilöhahmot kiinnostavat todellisten näyttelijöiden elämää enemmän, Elomaa sanoo.
Myös viihdeuutisointi on kehittynyt vuosikymmenten saatossa. Nyt ihmiset haluavat nopeasti kulutettavaa viihdesisältöä.
– Kovat uutiset ovat yhä enenevässä määrin myös viihderintamalla se, mikä lukijoita kiinnostaa. Liikkuva kuva on vakiinnuttanut koko ajan asemaansa myös viihteen parissa ja liikkuvan kuvan talona haluamme tarjota videoklippimateriaalia mahdollisimman moneen aiheeseen ja ilmiöön liittyen.