Muistatko, mitä Suomen teillä tapahtui tasan vuosi sitten? Tämä "mustasta tiistaista" opittiin

1:05img
9. maaliskuuta 2021 Turunväylällä Espoossa sattuneessa onnettomuudessa oli osallisena yli 80 ajoneuvoa. Tuona päivänä kevään ajokelien oikullisuus sekä autoilijoiden kepeä suhtautuminen liikenneturvallisuuteen konkretisoituivat tuntuvalla tavalla.
Julkaistu 09.03.2022 16:03

Ville Järveläinen

Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic muistuttaa tiedotteessaan maaliskuun oikukkaista kevätkeleistä. Päivälleen vuosi sitten Suomen tieliikenteessä koettiin hyvin poikkeuksellinen päivä, joka kuitenkin opetti liikenneturvallisuudesta monta asiaa.

Fintrafficin liikennekeskuspäällikkö Kari Tarkki kertoo tiedotteessa kevään vaativan autoilijoilta valppautta, sillä ajo-olosuhteet voivat muuttua nopeasti.

– Päivällä aurinko sulattaa pientareilla olevia lumivalleja ja etenkin yöpakkasten jäljiltä aamuliikenteessä on syytä olla tarkkana liukkauden varalle. Lisäksi vaihtelevista keliolosuhteista johtuen tiestöllä on tänä keväänä normaalia enemmän päällystevaurioita, Tarkki sanoo.

Myös näkyvyydelle aiheutuu haasteita matalalla paistavasta auringosta, heijastavasta tienpinnasta ja roiskuvasta kurasta. Tarkki suositteleekin, ettei lasinpesunestettä tai pyyhkimiä säästeltäisi nyt.

Lue myös: Ennemmin överit kuin vajarit: Auton rengaspaineisiin liittyy vääriä ja jopa vaarallisia uskomuksia – "Tämä myytti elää sitkeästi"

Musta tiistai

Kevätkelien riskit konkretisoituivat tiistaina 9. maaliskuuta 2021. Päivä on nimetty Fintrafficin mukaan mustaksi tiistaiksi.

Tuona päivänä Fintrafficin tieliikennekeskuksesta lähti esimerkiksi Uudellamaalla peräti yli kymmenkertainen määrä liikennetiedotteita normaalipäivään verrattuna. Lumisade aiheutti onnettomuuksia Etelä- ja Länsi-Suomessa, ja myös pääkaupunkiseudun liikenne häiriintyi. Suurin yksittäinen onnettomuus sattui Espoossa Turunväylällä, jossa tapahtuneessa ketjukolarissa oli osallisena yli 80 ajoneuvoa.

Tarkin mukaan tämä poikkeuksellinen liikennetilanne oli monen tekijän summa. Nopeat muutokset keliolosuhteissa sekä näkyvyydessä olivat vilkkaimman liikenteen aikana huono yhdistelmä.

– Lisäksi tilannedatasta havaittiin liian lyhyitä turvavälejä ja ylinopeuksista johtuvia suuria nopeuseroja.

Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos kertoi tuoreeltaan, että ketjukolarin syynä olivat aivan liian suuret tilannenopeudet keliin ja näkyvyyteen nähden.

Liikenneturvallisuuden kannalta päivän oppi oli Tarkin mukaan selkeä.

– Me jokainen vaikutamme turvalliseen liikenteeseen omalla käyttäytymisellämme ja yksittäisen kuskin vastuu liikenteessä on suuri. Ennakointi, oikea tilannenopeus ja kunnon turvavälit ovat avainasemassa myös näin kevätkeleillä, jotka usein yllättävät, hän summaa.

Lue myös: Autoilija, huomioi nämä asiat loskakelillä – "Fysiikan lait päihittävät tekniset järjestelmät"

Lähde: Fintraffic

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne