Muotisuunnittelija Teemu Muurimäki katsoo tarkkaavaisesti, kun oopperalaulaja Ville Rusanen puetaan ensimmäistä kertaa Figaron rooliasuun. Savonlinnan Oopperajuhlilla Sevillan parturi -oopperan puvut ovat Muurimäen luomuksia. Pestiä hän kuvailee unelmaprojektiksi.
Oopperalaulaja Ville Rusanen hymyilee nähdessään ensimmäistä kertaa ensi kesän rooliasunsa.
– Näyttää mahtavalta, värikkäältä ja sellainen hyvä fiilis tuli heti, että semmoinen pirskahteleva Figaro astuu esiin kohta, Ville Rusanen sanoo.
Myös Teemu Muurimäki on innoissaan. Kokenut muotisuunnittelija on tehnyt urallaan vaikka mitä, mutta ei aikaisemmin oopperapuvustusta.
– Teemme omista lähtökodistamme tämmöisen crazyn. Sehän onkin tosi kivaa, että pääsen revittelemään. Minulla on erilaisia sävyjä ja makuja sekä epookista että nykypäivästä ja glam rockista.
– Halusin myös vähän etnistä fiilistä. Olen jonkin verran katsonut, millaista espanjalainen tyyli on ja Sevillan vaatteiden muotokieli, Muurimäki kertoo.
Taidelukio Savonlinnassa
Pukusuunnittelu on pitkä prosessi. Aloituskokous pidettiin viime kesänä, ja kun lavastus oli valmis, Muurimäki alkoi työstämään puvustusta suhteessa lavastukseen.
Olavinlinna asettaa omat haasteensa. Tosin paikka on tuttu. Muurimäki kävi Savonlinnassa aikanaan taidelukion.
– Vaatteiden pitää näkyä aika kauas ja niissä pitää olla mietittynä värimaailma ja muoto sillä tavalla, että ne ovat helposti tunnistettavina.
– Varsinkin tässä oopperassa on paljon valeasuja tai valheasuja, kuten alkuperäisessä romaanissa nimitettiin. Figaro juonii näitä kreivi Almavivan pukuja. Mietin, miten kreivi on tunnistettava, vaikka on valeasussa, Muurimäki kertoo.
Puvusta inspiraatiota roolityöhön
Oopperalaulajalle puvulla on iso merkitys.
– Se antaa meille sellaista rakennusainetta roolityötä tehdessä, että saamme pukusuunnittelijan vision siitä, mitä hän on hakenut. Sitten saamme ohjaajan vision ja sitten lavastus, koko se maailma. Ja sitten me lyömme siihen soppaan oman roolityömme. Siitä se kokonaisuus rakentuu, baritoni Ville Rusanen sanoo.
Oopperalaulajat ovat näyttämöllä pitkään, joten plussaa on, jos puku on myös mukava päällä.
– Jos on tosi hankala ja tiukka asu, missä joutuu monta tuntia liikkumaan ja laulamaan, niin se voi käydä tukalaksi. Joskus on kuumiakin pukuja. Jos kesällä on hyvin lämmin, saattaa aiheutua vähän nestehukkaa, Rusanen naurahtaa.
Asioiden sekoittelu on intohimo
Oopperamusiikki on soinut taustalla, kun Muurimäki on suunnitellut puvustusta.
– Tämä on vanha ooppera ja ehkä oopperamusiikkiin liittyy erilaista taikaa, kun johonkin muuhun esittävään taiteeseen.
Projekti on antanut myös mahdollisuuden tehdä töitä eri alojen osaajien kanssa. Yksi heistä on Sevillan parturi -oopperan Savonlinnan Oopperajuhlille ohjaava Kari Heiskanen.
– Se on tämän työn rikkaus. Pääsen tekemään töitä esimerkiksi Kari Heiskasen kanssa, joka on upea ja arvostettu visionääri.
Pestiään Teemu Muurimäki kuvaileekin unelmaprojektiksi.
– Koen, että on kiinnostavaa päivittää musikaali- tai ooppera- tai tanssipuvustuksia. Tuoda niihin jotain tämän päivän muotielementtejä. On henkilökohtainen intohimo sekoittaa asioita. Haluan myöskin tehdä uudenlaista oopperapukua.
Sevillan parturin ensi-ilta on heinäkuussa.