Ensimmäistä oopperaa maamme verisestä keväästä 1918 saatiin odottaa tasan 100 vuotta. Säveltäjä Olli Kortekangas sai yleisöpalautetta jo ennen ensi-iltaa. Häntä kehotettiin pysymään erossa koko aiheesta. Tampere-talossa soi nyt sisällissota-ooppera, joka "täytyi tehdä", kuten säveltäjä kuvaa.
– Tiedän, että tämä aihe jakaa yhä sukuja ja perheitä. Olen saanut täällä Tampereellakin palautetta, ettei tätä pitäisi tehdä lainkaan, mutta enimmäkseen toki kannustusta, kertoo uuden Veljeni vartija-oopperan säveltäjä Olli Kortekangas.
– Taidetta ei voi tehdä spekuloimalla, että mitähän yleisö ajattelee. Se on sama, jos yrittää säveltää liikuttavan aarian tai jotain hauskaa. Juuri silloin menee pieleen. Ei varmasti liikuta eikä naurata ketään, naurahtaa säveltäjä.
– Kaiken pitää lähteä omasta kokemuksesta ja siitä, miten itse haluaa aihetta lähestyä. Siihen pitää luottaa ja jakaa työnsä yleisön kanssa. Jos menee kieli keskellä suuta, ei siitä mitään tule.
Sota ei kiinnosta, vaan sodan runtelema ihminen
Veljeni vartijan näkökulma on yksilö, yksi perhe, joka hajoaa sodan rintamille. Sisko valitsee punaisen naiskaartin, veli valkokaartin. Libreton on kirjoittanut ohjaaja Tuomas Parkkinen.
– Kuka oli syyllinen tai mikä oli sodan poliittinen tausta - se on historiankirjoitusta eikä se kiinnosta minua yhtään, napauttaa Parkkinen.
– Minua kiinnostaa yksilö. Sota on tässä tapahtumien näyttämö, mutta tämä ei ole ooppera sodasta, vaan ihmissuhteista tragedian keskellä.
Päärooleissa laulavat suomalaisen oopperan nuoret huiput Ville Rusanen ja Tuuli Takala.
Historia herätti tunteet
– Teos on herättänyt vahvoja tunteita. Miten vähän aikaa tuosta sodasta onkaan kulunut. Arvelen, että juuri taiteen keinoin on hyvä käsitellä tätä yhä arkaa aihetta, pohtii Ville Rusanen.
Tuuli Takala kertoo keskusteluista työryhmässä.
– Olemme puhuneet paljon sukujemme historioista. Millaisia yhtymäkohtia niillä tarinoilla on tähän oopperaan. Tämä on uusi aluevaltaus ja itselleni on ollut hyvin kiehtovaa perehtyä tähän historiaan syvemmin.
Säveltäjä Kortekankaalle Veljeni vartija on suurtyö, jonka aloittaminen tuntui ensin pakahduttavalta. Mutta taakkaa helpotti luottamus ammattitaitoiseen työryhmään. Musiikin säestää Tampere Filharmonia kapellimestarina Santtu-Matias Rouvali.
– Onhan se jonkinlainen ihme, että näin pienessä maassa riittää huipputasoa muuallekin kuin Kansallisoopperaan ja Savonlinnaan. Kantaesityksiä pitäisi vain pystyä tekemään nykyistä enemmän, mietti Kortekangas.
Edellisen ison oopperansa Isän tyttö Kortekangas sävelsi Savonlinnaan 2007.
Uusi teos - saa laulaa väärin!
Laulajaparille uusi ooppera on "juhlan paikka", koska toteutuksessa ei ole historian painolastia. Duetto saa olla luomassa teosta ihan itsensä näköiseksi.
– Ja onhan tässä sekin hyvä puoli, että kun yleisö kuulee tämän ensi kertaa, niin kukaan ei tiedä, jos laulamme väärin, nauraa Ville Rusanen.