Eettinen muoti ja kotimainen tuotanto kiinnostavat suomalaisia, mutta eivät tarpeeksi ostamista varten. Kunnianhimoinen suunnittelija Riina Salmi haluaakin Burlesque Tsunami -merkkinsä jylläävän tulevaisuudessa ulkomailla asti.
Muotisuunnittelija Riina Salmen työhuoneella REMAKE kollektiivin tiloissa Helsingin Hakaniemessä lojuu kangaspakkoja, käytettyjä nahkarotseja, tehtaiden ylijäämänahkoja ja ylijäämästä tehtyjä tekstiilejä. Niistä Salmi loihtii trendikkäitä unisex -asusteita, kuten nahkareppuja, jalkineita, päähineitä, liivejä, t-paitoja ja koruja, jotka ovat löytäneet jälleenmyyjiä Japanista asti.
Ilmapiiri modernissa käsityöläiskollektiivissa on välitön, lämmin ja optimistinen. Täällä muoti ei ole vakavaa ja pröystäilevää, vaan leikkisää ja voimaannuttavaa.
– Burlesque Tsunamin suunnittelufilosofia ammentaa sisäisen ja ulkoisen kauneuden yhdistämisestä. Haluamme merkin edistävän rentoa, huoletonta asennetta, itseensä uskomista ja leikkisyyttä, merkin concept director Iris Nikunen visioi. Kepeä asenne näkyy esimerkiksi tavaramerkiksi muotoutuneissa naamioissa ja nahkaliivien enkelinsiivissä.
Vaikka suunnitelmista huokuukin luovuuden ilo, ottaa Burlesque Tsunami alansa vakavasti. Kaupalliset tavoitteet ovat korkealla.
– Tarkoitus on luoda Burlesque Tsunamista kansainvälinen lifestyle-brändi, Nikunen toteaa.
Yrittäjäksi vahingossa
Burlesque Tsunami on Salmen vahinkolapsi, joka sai alkunsa niinkin seksikkäistä asusteista kuin kommandopipoista. Salmi innostui jalkinealan koulutuksessa näkemistään kissamaisista naamioista, jotka oli leikattu nahasta meistiraudalla. Salmi keksi yhdistää naamion kommandopipoon, jotka suunnittelijan yllätykseksi tekivät kauppansa muotitietoisten tuttujen ja tuntemattomien keskuudessa. Kysyntä ajoi Salmen yrittäjäksi.
"Käsityötä muka arvostetaan, mutta todellisuudessa mennään ostoksille ketjuliikkeisiin. Hintoja kauhistellaan, mutta tosiasiassa tulisi kauhistella sitä, jos jokin on todella halpaa."
Muotisuunnittelija Riina Salmi
Pipoista tulee keväällä kuluneeksi kolme vuotta.
Nyt Burlesque Tsunami on laajentunut muihinkin asusteisiin, koruihin ja vaatteisiin, jotka ovat päässeet esille esimerkiksi Pure Waste Textilesin järjestämässä Waste Side Story -näytöksessä.
Käsityötä kehutaan, muttei osteta
Sanat eettinen muoti, kierrätysmuoti ja ekologinen muoti luovat monelle mielikuvan homssuisista mummon vanhoista verhoista kyhätyistä kaavuista, mutta tosiasiassa kyse on halpavaatteiden vastakohtaisista designtuotteista.
Nuorille designereille eettiset ja vihreät arvot ovat jo itsestäänselvyys, olennainen osa sekä suunnittelutyötä että tuotantoa. Ekologinen muoti on vastakohta halpamuodille, mikä näkyy myös hinnassa, Iris Nikunen lisää.
Esimerkiksi Burlesque Tsunamin tuotteiden hinnat liikkuvat muutamasta kympistä satasiin, mikä on kuitenkin kaukana kansainvälisten luksusbrändien hinnoista. Arvoa lisää sekin, että käsityönä tehty kotimainen tuote kestää aikaa ja kulutusta, ja luo työpaikkoja Suomeen.
– Käsityötä muka arvostetaan, mutta todellisuudessa mennään ostoksille ketjuliikkeisiin. Hintoja kauhistellaan, mutta tosiasiassa tulisi kauhistella sitä, jos jokin on todella halpaa, Salmi näpäyttää.
Miksi Suomessa ei synny muotijättejä?
Suomessa ei ole syntynyt samanlaisia kansainvälisesti tunnettuja muotibrändejä ja ketjuja kuten vaikkapa Tanskassa ja Ruotsissa. Salmi kehuu esimerkiksi Seppälän suunnittelijoiden lahjakkuutta, mutta arvelee muotitalon ajautuneen vaikeuksiin myyntipuolen ja sisäänostajien turvallisuushakuisuuden ja rohkeudenpuutteen takia. Luovuuteen ei luoteta eikä sitä osata tai haluta kaupallistaa.
Rohkeutta ja luovaa hulluutta Tsunamin naisilta ei puutu. Siksi merkin erikoinen nimikin on oikeastaan todella osuva.
Pidä silmällä näitä!
Riina Salmi listasi muitakin suomalaissuunnittelijoita, joita kannattaa pitää silmällä:
Haldin
Suomalaisen suunnittelijan ja ruotsalaisen pankkiirin rakkaudesta syntyneen merkin tuotteissa nähdään laadukkaita materiaaleja, voimakkaita värejä ja rohkeita printtejä.
MEM
MEM by Paula Malleus on moderni ja pelkistetty kotimainen kierrätysvaatemallisto.
Uhana Design
Tampereella perustetun Uhanan ydintavoitteena on tarjota laadukkaita tuotteita, jotka tekevät arjesta hauskempaa. Mallistosta löytyy hauskaa puettavaa niin naisille, miehille kuin lapsillekin.
– Burleski on alun perin veikeää, teatterimaista esiintymistaidetta, jossa on mukana huumoria ja leikkisyyttä. Tsunami taas viittaa ylitse pyyhkäisevään aaltoon – ei kuitenkaan uhkaavassa mielessä, Salmi kuvailee.
– Se on kuin rakkauden aalto, Nikunen summaa pilke silmäkulmassaan.
Kuvat Janne Pietiläinen ja Sonja Antosalo/ Burlesque Tsunami
P.S. Kiinnostaako kotimainen design? Burlesque Tsunamin ja Evelyn Moran yhteismallisto LOVE made by Mask & Mora esitellään yleisölle 360 Fashion Experience Showroom -tapahtumassa Helsingissä 16. tammikuuta. Tapahtuma on ilmainen ja kaikille avoin.
(Juttua muokattu 12.1.2015: korjattu valokuvaajan nimi)
Miten itse ostat muotia?
Haluamme tietää, mitä lukijat ajattelevat eettisestä muodista ja Salmen kuvaamasta ostoskäyttäytymisestä.
Mistä ostat vaatteesi ja miksi, mikä ohjaa ostopäätöstäsi? Mikä on kallein summa, jonka olet vaatteesta valmis maksamaan? Mikä saisi sinut panostamaan enemmän kotimaiseen suunnitteluun, vai onko tuotteen alkuperällä väliä?
Kilpailuformi - Lukijakysely