Kaksikymmentä ihmistä kuoli vanhan museolentokoneen maahansyöksyssä Sveitsin Alpeilla eilen alkuillasta. Koneen omistaa elämyslentoja tarjoava Ju-Air -yhtiö.
Onnettomuuspaikka sijaitsee Etelä-Sveitsissä Graubünden alueella noin 2500 metrin korkeudessa, noin 50 kilometriä Zürichistä kaakkoon. Onnettomuusalue sijaitsee lähellä suosittua Flimsin laskettelualuetta.
Silminnäkijän mukaan museokone putosi kuin kivi sen jälkeen, kun se oli tehnyt tiukan käännöksen lentosuunnassa.
Pelastajat lennätettiin helikoptereilla
GrauBünden kantonin poliisi tutkii tapausta. Uhrien etsintöihin ja onnettomuuspaikan tutkintaan osallistui noin sata pelastajaa, jotka kiidätettiin Piz Segnas -vuoren länsirinteelle 2540 metrin korkeuteen viidellä pelastushelikopterilla.
Onnettomuuden uhreissa oli kahdeksan pariskuntaa ja neljä yksittäistä henkilöä, yksitoista miestä ja yhdeksän naista. Suurin osa uhreista oli sveitsiläisiä. Uhrien iät vaihtelivat 42:sta 84:ään vuoteen.
Onnettomuuden tutkinnasta vastaa Sveitsin Onnettomuustutkintakeskus SUST. Onnettomuustutkintaa johtavan Daniel Knechtin mukaan vanha Junkers 52 -museokone iskeytyi maahan hyvin kovalla vauhdilla.
Vanha museolentokone
Onnettomuuskone on noin 80 vuotta vanha Junkers JU-52 museolentokone.
Museokoneen lempinimi on ”Täti Ju” ja sitä on käytetty paljon yritysten ja perheiden juhlatilaisuuksissa yleisölennätyksiin. Kone on rakennettu vuonna 1939 ja siinä on paikat 17 matkustajalle ja kahdelle lentäjälle ja yhdelle miehistön jäsenelle.
Seitsemäntoista kuolleista on Sveitsin kansalaisia. Heidän lisäkseen kyydissä oli kolmihenkinen perhe Itävallasta.
– Ju-Air -yhtiön henkilökunta on hyvin surullinen tapahtuneesta ja ajatuksemme ovat matkustajien, koneen miehistön ja heidän omaistensa luona, sanoo yhtiön edustaja tiedotteessa.
Sveitsissä sattui eilen toinenkin lentoturma, kun pienlentokone putosi metsään ja useita kuoli.
Voiko hellesää olla syy turmaan?
Kahden Sveitsissä samana päivänä tapahtuneen lentoturman syitä selvitetään varmasti vielä pitkään. Sonntags Blick lehden haastatteleman kokeneen lentäjän mukaan kuuma hellesää saattaa asettaa erityisiä haasteita lentäjille.
– Kuuma ilma on ohuempaa. Sellaisilla olosuhteilla voi olla vaikutusta siihen miten paljon moottoreista irtoaa voimaa, sanoo lentäjä lehden haastattelussa.
Sitä onko kahdessa eilisessä lentoturmassa kuumalla hellesäällä jotain osuutta onnettomuuksien syihin, selvitetään nyt onnettomuustutkinnassa. Junkers museokoneen lentäjät olivat kokeneita pilotteja.
Lennonjohto ei saanut ilmoitusta
Tietotoimisto DPA:n mukaan onnettomuustutkintakeskus lähtee siitä, että helteen aiheuttama kuumuus ei aiheuta lento-onnettomuutta, mutta se saattaa olla yksi osatekijä.
Knechtin mukaan kokeneet lentäjät osaavat kyllä reagoida kuuman ilman vaatimiin toimiin. Lennonjohto ei saanut mitään ilmoitusta museokoneen ongelmista lennon aikana. 80-vuotiassa koneessa ei ole lentoa rekisteröivää mustaa laatikkoa.
Turmalla on useita silminnäkijöitä, mutta heidän kertomastaan poliisi toistaiseksi vaikenee.
Museokone kuului Sveitsin ilmavoimien harrastusjärjestö Ju-Airille, jolla on tuhansia kannatusjäseniä. Sillä on rekisteröitynä neljä Junkers-koneita, joilla lennetään paljon elämyslentoja Alppialueella.
Kokeneita lentäjiä
Turmakoneen lentäjät olivat kokeneita entisiä liikenne- ja sotilaslentäjiä.
Koneen kapteeni oli 62-vuotias liikennelentäjä, joka työskenteli yli 30 vuotta sekä Swissairilla että Swiss-lentoyhtiöllä, viimeksi Airbus A330 ja A340 kapteenina. Hän oli yksi Ju Air -yhdistyksen perustajista ja yhdistyksen jäsen vuodesta 2004.
Vanhoilla Junkers-koneilla hän oli lentänyt lähes 1000 tuntia ja oli yksi kokeneimmista Junkers 52-lentäjistä maailmassa, kerrotaan Ju Air -yhdistyksen kotisivuilla.
Toinen lentäjistä, 63-vuotias entinen sotilas- ja liikennelentäjä, oli lentänyt museokoneella lähes 300 tuntia.
Juttua päivitetty 15.12 tiedolla kaikkien kyydissä olleiden kuolemasta ja heidän kansallisuuksistaan. Aiemmin kuolonuhrien määrästä ei ollut varmuutta.