”Me olemme parhaita” sopersi tyytyväisenä Renaultin tallipäällikkö Flavio Briatore, Malesian GP:n päädyttyä tallin hienoon kaksoisvoittoon. Maalin ylitti ensimmäisenä paalulta startannut Giancarlo Fisichella, 33, perässään, 4,5 sekunnin päässä hallitseva maailmanmestari, Fernando Alonso.
Tulosten perusteella Alonso kasvatti kuljettajien mestaruuskamppailussa johtonsa 18 pisteeseen, ennen toisena olevia, Ferrarin Michael Schumacheria ja Hondan Jenson Buttonia. Tällä kaksikolla on koossa 11 pistettä. Fisichella on neljäntenä 10 pisteellä.
Siinä missä Renault sai hyvän syyn pieneen juhlaan kisan jälkeen varikolla niin McLarenin pilttuussa ilmeet olivat vakavia. Kimi Räikkösen kilpailu kerkesi vanhenemaan vain runsaan kilometrin verran, kun Red Bullin Christian Klien törmäsi suomalaisen auton perään. Törmäyksessä McLarenin oikean takapyörän ripustukset hajosivat ja Räikkönen ajautui ohjauskelvottomalla autolla hiekkaesteen yli päin rengasvallia.
On vaikea sulattaa kaikkia niitä vastoinkäymisiä joiden kohteeksi Räikkönen niin usein joutuu. Jos oli Bahrainin avausviikonloppuna masentavaa katsella kun aika-ajon ensimmäisessä jaksossa vetoakselin hajoamisen seurauksena Kimin autosta tuli romuläjä, niin tämän Malesian vastoinkäymisen jälkeen mieli oli vieläkin apeampi. Malesiassa häneltä vietiin mahdollisuus kilpailun jatkamiseen ennen kuin se oli edes kunnolla alkanut.
Ja kun jälkikäteen tarkastelee kilpailun tulosluetteloa, on lähes pommin varmaa, että Räikkönen olisi pystynyt tappelemaan jopa kilpailun voitosta. Sitä on kuitenkin turha surra. Vaikeaksi tämän sulattamisen tekee se tosiasia, että hallitseva maailmanmestari, Alonso, on onnistunut repimään kahdessa ensimmäisessä osakilpailussa Kimiin nähden jo 12 pisteen johdon. Se ei ehkä vielä näytä kovin suurelta, mutta jos Alonso ja Renault jatkavat samanlaisella tasolla tulevissakin kilpailuissa niin Räikkönen joutuu jälleen kerran vaikeaan takaa-ajajan rooliin.
Räikkösen kannalta myönteistä on kuitenkin se, että Renault-kaksikon jälkeen kaikki muut kuljettajat ovat helposti Räikkösen lyötävissä, vaikka McLarenin MP4-21-auto ei ihan parhaassa iskussa vielä olekaan. Toivoa Kimille antaa sekin, että kahden ensimmäisen kilpailuviikonlopun aikana Mercedes Benzin V8-moottorit ovat kestäneet hajoamatta. Ainoastaan Renault voi sanoa samaa omista RS26-moottoreistaan. Kaikilla muilla huipputalleilla (Honda, Ferrari, Williams ja Toyota) koneet ovat paukkuneet liiankin kanssa.
Loistavasti aika-ajossa ajaneen Nico Rosberginkin kisa päättyi liian aikaisin. Cosworthin nopeaksi havaittu moottori laukesi näyttävästi kuuden ajetun kierroksen jälkeen. Näin jälkikäteen on ehkä ymmärrettävissä sekin, miksi sekä Nico että australialainen tallikaveri, Mark Webber, ajoivat harjoituksissa niin vähän kierroksia. Ehkä Cosworthin miehet olivat tietoisia moottoreihin liittyvistä riskeistä ja halusivat pelata niin varman päälle kuin oli mahdollista. Valitettavasti Rosbergin konerikko pysäytti nuoren hurjapään menon radalla, mutta on ehkä pidemmässä juoksussa hänelle hyvä. Näin Nico oppii tulemaan sinuiksi myös karvaiden vastoinkäymistenkin kanssa heti uran alkupuolella, jotta F1-maailman raakaan todellisuuteenkin pystyy kasvamaan heti uran alkupuolella. Ajotaitojen osalta Rosberg on jo nyt kerinnyt näyttämään taitonsa ja hän voi huoletta siirtää katseensa seuraaviin kisoihin.
Malesian kisaviikonlopun saldo hajonneiden moottorien osalta oli aika suuri. Ferrarin Felipe Massa ja Michael Schumacher, Toyotan Ralf Schumacher, Hondan Rubens Barrichello, BMW Sauberin Nick Heidfeld ja Red Bullin David Coulthard kaikki kärsivät moottoririkoista. Uudet 2,4 litran V8-moottorit joutuivat uuden kauden alussa ehkä kovimpaan mahdolliseen rääkkiin, joka korostetulla tavalla tuli ilmi Malesian helteessä. Tilanne varmasti paranee jo Melbournessa kahden viikon kuluttua, missä kelit ovat ainakin lämpötilojen suhteen moottoreille lempeämmät.
Teksti: Erkki Mustakari 19.3.2006