Musti Groupin tulos putosi – myrkytyksistä lisäkuluja

AOP Mustin ja Mirrin muovipussi, Musti Group
Mustin tulos putosi vertailukaudesta.All Over Press
Julkaistu 30.07.2024 10:13
Toimittajan kuva
Katariina Taleva

katariina.taleva@mtv.fi

Toimitusjohtajan mukaan katsauskautta heikensi kesälomakausi ja kuluttajien heikko luottamus.

Lemmiketarvikeketju Musti Groupin liikevoitto pieneni huhti–kesäkuussa 1,7 miljoonaan euroon. Vuosi sitten se oli 9,9 miljoonaa euroa. 

Liikevaihto oli huhti–kesäkuussa 104 miljoonaa euroa.

Merkittäviä kuluja takaisinvedosta

Tiedotteessa todetaan myös, että merkittävä negatiivinen vaikutus operatiiviseen kassavirtaan oli kertaluonteisilla kuluerillä. 

– Kulut liittyivät pääasiassa julkiseen ostotarjoukseen. Myös marraskuussa tehty tiettyjen SMAAK-tuotteiden takaisinveto aiheutti kertaluonteisia kuluja. Lisäksi hallitus päätti, että pitkän aikavälin kannustejärjestelmän ansaintajakson 2023–2025 palkkiot maksetaan kokonaan rahana, millä oli negatiivinen vaikutus kassavirtaan. 

Osavuosikatsauksesta ilmenee, että lokakuusta 2023 kesäkuun 2024 loppuun kertaluontoisia kuluja oli yhteensä 12, 1 miljoonaa euroa. Osavuosikatsauksessa ei eritellä takaisinvedon ja ostotarjouksen kuluja.

Yhtiö joutui vetämään takaisin useita kiloja lemmikkiruokaa viime marraskuussa, kun kuluttajien lemmikkien epäiltiin sairastuneen syötyään Smaak Herkkä kala-ruokaa. 

Kävi ilmi, että sairastumisien todennäköinen syy oli ulkomaalaisen perunaraaka-aineen sisältämiä korkea glykoalkaloidipitoisuus ja tuotteen korkea perunaraaka-aineen määrä.

Lue myös: IL: Ruokavirasto viivytteli viikkoja Musti ja Mirri -myrkytysten raportoinnissa

Mustin ja Mirrin koiranruoan myrkyllisyyden todennäköinen syy varmistunut

Pet parenting-ilmiö tasaantuu

Toimitusjohtaja David Rönnbergin mukaan yhtiö jatkaa "vakaalla" tiellä. Hän näkee, että kesälomakausi ja kuluttajien heikko talousluottamus heikensivät kautta. 

Rönnbergin mukaan myös "pet parenting"-ilmiö, eli lemmikkivanhemmuus-ilmiö on tasaantunut. 

– Pet Parenting -ilmiön pitkän aikavälin markkinatrendi on tasaantunut tilapäisen heikon kysynnän vuoksi, mihin on vaikuttanut yleinen kulutuskysyntä sekä kotitalouksien hetkellisesti vähentynyt halukkuus hankkia uusia koiran- tai kissanpentuja. Pentujen määrät ovat alkaneet normalisoitua vakiintuneelle tasolle poikkeuksellisen koronaperiodin jälkeen, Rönnberg sanoo tiedotteessa.

Tuoreimmat aiheesta

Musti ja Mirri