Suomalaiset yrittäjät ovat innostuneet mörköhuumasta, mutta Muumi-tuotemerkkien omistaja muistuttaa, ettei kiekkojuhlan symboliksi noussutta hahmoa saa käyttää ilman lupaa kaupallisiin tarkoituksiin.
Mörkö-leivoksia, -korvakoruja ja -moussea. MM-voittohuuma ja maajoukkueen kapteeni Marko ”Mörkö” Anttila ovat saaneet yrittäjät käyttämään mörkö-sanaa markkinoinnissaan sekä luomaan tuotteita, joiden voi tulkita viittaavan Mörkö-hahmoon, kertoo Suomen Yrittäjät verkkosivuillaan.
Muumit-hahmojen tuotemerkin omistaja Moomin Characters korostaa, ettei Tove Janssonin luomaa Mörkö-hahmoa yhdistettynä mörkö-sanaan saa käyttää ilman lupaa kaupallisiin tarkoituksiin.
– Muumi-hahmot ovat taideteos. Ne nauttivat tuotemerkkisuojan lisäksi tekijänoikeuden suojaa, Moomin Charactersin toimitusjohtaja Roleff Kråkström sanoo.
Sen sijaan pelkkä mörkö-sana markkinoinnissa on vapaasti käytettävissä.
Lue lisää: Lempäälä sekosi mörköhuumasta – alennusta jopa lääkäristä taikasanalla Mörkö!
Lue lisää: Näin Mörkö-huuma villitsi Tikkakosken varusmiehet – sotilaskodin leipuri sai aamulla erikoisen toivomuksen: "Katsoin netistä kuvan ja annoin palaa"
"Rauhoittukaa"
Kråkströmillä on yksi viesti Mörkö-hahmon käyttöä suunnitteleville yrittäjille:
– Rauhoittukaa.
Hänen mukaansa yhtiö puuttuu sen tietoon tulleisiin Muumi-hahmojen väärinkäytöksiin hanakasti ja valvoo aktiivisesti hahmojen käyttöä.
– Tuotemerkin väärinkäytöksiä tulee ilmi viikoittain eri puolilla maailmaa. Yleensä puhelinsoitto riittää lopettamaan luvattoman käytön. Emme ole koskaan yhtiön historiassa käyneet oikeutta, Kråkström kertoo.
Lisensioituja yhteistyökumppaneita yhtiöllä on noin 700 ympäri maailmaa. Muumi-tuotteiden myynnin arvo on lähes miljardi euroa vuodessa.
"Hauskaa, että Mörkö kiinnostaa"
Kråkströmin mukaan yhtiö suhtautuu jyrkän myönteisesti Mörkö-buumiin yleensä.
– On hauskaa, että Mörkö kiinnostaa. Hahmo ristiriitaisuudessaan tavoittaa pohjoismaisen melankolian ilmeisen hyvin, toimitusjohtaja kuvaa.
Sen sijaan MM-kisahuumaan Moomin Characters ei aio lähteä mukaan esimerkiksi tuomalla urheilutuotteita markkinoille.
Vuonna 2015 yhtiö puuttui NHL-maalivahti Antti Raannan käyttämään Muumi-maskiin. Yhtiö totesi tuolloin, että lisenssihahmoja ei haluta liittää urheiluun.
– Emme halua liittää Muumi-hahmoja ammattiurheiluun. Emme halua, että Muumi-hahmoista tulee maskotteja. Urheilussa on tapana trivialisoida ja banalisoida hahmoja, ja se ei sovi Tove Janssonin luomiin hahmoihin, Kråkström perustelee nyt.
Lue lisää: Arvaatko, mitä Mörkö-drinkki sisältää? Ulla kehitteli miehensä kanssa täydellisen juoman MM-huumaan – "toimii myös boolina"
Mörkö-tuotteet loppuunmyyty
MM-voitto on lisännyt Mörkö-tuotteiden myyntiä hänen mukaansa tavattomasti.
Yhtiön pitämistä Moomin Shop -kaupoista Mörkö-tuotteet on myyty loppuun. Lisäksi esimerkiksi Iittalan myymät Mörkö-mukit ovat loppuneet kaupoista.
– Tuotteet kuuluvat perusvalikoimaan, ja niitä tuotetaan nyt vähän nopeammin kuin tavallisesti. Uskon, että Mörkö-buumi ei kuitenkaan kestä kovin kauan, joten suuria varastoja emme aio kerätä, hän toteaa.