Euroopan Unionin tuomioistuimen tuore linjaus takaa, että lentomatkustajat saavat asianmukaiset korvaukset jatkossa myös lentoyhtiön sisäisten lakkojen yhteydessä.
Aiemmin lentoyhtiöt ovat voineet kieltäytyä maksamasta korvauksia poikkeusolosuhteisiin vedoten. Nyt tuo korvaus on 250 eurosta 600 euroon. Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylijohtaja Antti Neimalan mukaan korvausta voi hakea myös takautuvasti viimeisen kolmen vuoden ajalta.
– Aikaisemmin kuluttajilla on ollut oikeus siihen, että matka peruutetaan ja siitä on saanut rahat takaisin, tai matka on reititetty uudelleen. Oikeutta vakiokorvaukseen, josta nyt päätettiin, ei ole ollut.
Lakosta haittaa 2,5 miljoonalle matkustajalle
Lentokorvausyhtiö AirHelpin maajohtaja Aleksi Sepon mukaan pelkästään viime vuonna lakkojen aiheuttaman yli kolmen tunnin myöhästymisen tai lennon peruutuksen kohtasi Euroopassa noin kaksi ja puoli miljoonaa matkustajaa.
– Maailmanlaajuisesti EU:n lainsäädännön piirissä lakko aiheutti reilun 22 000 lennon myöhästymisen yli kolmella tunnilla tai peruuntumisen kokonaan. Vähän yli 3000 lennoista oli sellaisia, joissa lennon lähtö tai saapuminen tapahtui Suomessa. Näissä matkustajia oli noin 360 000.
Kilpailu- ja kuluttajavirastossa tuomioistuimen päätöstä pidetään merkittävänä kuluttajien kannalta.
– Uskon, että kuluttajat tulevat aiempaa tarkemmin huolehtimaan omista oikeuksistaan, mikä on hyvä asia.
Esimerkiksi Finnairin lentoliikennettä yhtiön työntekijöiden lakko on haitannut vain kertaalleen viimeisen kolmen vuoden aikana.