Matkailijoilla ei ole enää tänä vuonna koronan vuoksi automaattista peruutusoikeutta kuten viime vuonna.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Annika Huolmanin mukaan koronapandemiatilanne on kaikkien tiedossa eikä se enää yllätä. Matkanjärjestäjä voi myöntää omissa ehdoissaan kuluttoman peruutusoikeuden.
– Jos kuluttaja tietää matkaa varatessaan eli sopimusta tehdessään matkakohteen koronatilanteesta, hänellä ei silloin ole välttämättä tällaista kulutonta peruuttamisoikeutta. Ellei matkanjärjestäjä itse omin sopimusehdoin lainsäädäntöön nähden parempaa peruutusmahdollisuutta ole antanut, sanoo Huolman.
Lue myös: Virossa iloitaan siitä, että työmatkaliikenteen Suomeen pääsee palaamaan pian ennalleen – asia saattaa kuitenkin vielä hiertää maiden välisiä suhteita
Viraston mukaan kaikki viime vuonna perutuista lennoista korvauksia hakeneet eivät vieläkään ole saaneet rahojaan takaisin.
Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tulleiden yhteydenottojen määrä lähes kaksinkertaistui viime vuonna.
– Viime vuonna meille tuli poikkeuksellisen paljon matkustamiseen liittyviä yhteydenottoja, noin 7 000. Niistä suurin osa liittyi matkapaketteihin ja lentoihin, Huolman sanoo.
Tänä vuonna kilpailu- ja kuluttajavirastoon on tullut matkustamiseen liittyviä yhteydenottoja noin 1 300 kappaletta, mikä on Huolmanin mukaan jo normaali lukema.
– Tosin matkustaminen on nyt vähäistä.
Lue myös: Lemmikki mukaan lomareissulle? Nämä asiat omistajan tulee ainakin huomioida
Korona pysäytti matkailun
Koronapandemia pysäytti viime vuonna matkailun ja viime viikkoon asti matkustamista ei suositeltu kuin välttämättömistä syistä. Viime viikolla Ulkoministeriö ja THL muuttivat Schengen- ja EU-alueen matkustussuositusta niin, että ihmisiä kehotetaan nyt noudattamaan erityistä varovaisuutta.
EU-komission mukaan viime vuonna lennoistaan korvaukseksi voucherin eli etusetelin saaneilla on oikeus vaihtaa se rahaksi, jos ei pysty voucherin voimassaoloaikana lentoa käyttämään.
Ulkomaisten yritysten kohdalla Annika Huolman neuvoo kääntymään ensi sijassa Euroopan kuluttajaviraston puoleen.
Lue lisää: Suomi ottaa käyttöön EU:n koronarokotustodistuksen – näin se helpottaa suomalaisten matkailua heinäkuussa
Huolmanin mukaan rahojen saaminen takaisin on ollut varmaa ja nopeaa luottoyhtiön kautta, kun on maksanut lennot luottokortilla.
Tilanne on toinen, jos on ostanut ulkomaisen yrityksen nettisivulta lennot ja maksanut ne pankkisiirrolla.
– Kuluttajat, jotka ovat ostaneet pelkät lennot lentoja välittävän sivuston kautta, heillä voi olla edelleen vaikeuksia saada rahojansa takaisin. Tämäntyyppistä ongelmaa on ollut yhä nähtävissä.
Matkavakuutus turvaa oman sairastumisen
Laki ei myöskään tunne kulutonta peruuttamisoikeutta, jos kuluttaja sairastuu itse. Tällöin korvausta voi hakea matkavakuutuksesta.
Annika Huolmanin mukaan on mahdollista, että kuluttomia peruutusvaatimuksia matkoista voi tulla tänä vuonna kuluttajariitalautakunnan ratkottavaksi, jos koronatilanne olennaisesti huononee matkan varaamishetken ja matkalle lähdön välisenä aikana.
– Jokainen tapaus tullaan sitten lautakunnassa ratkomaan erikseen, neuvoo Huolman.
Lue myös: Kesämyrskyn jälkeen on poutasää, luvassa jopa 30 asteen helteitä – kesän lämpöennätys voi mennä rikki
Juttua korjattu 21.6. kello 17.46: Ulkoministeriö ja THL muuttivat viime torstaina Schengen- ja EU-alueen matkustussuosituksen "noudata erityistä varovaisuutta" -muotoon. Matkustusta ei siis enää kehoteta välttämään.