Kaikki alkoi vuosi sitten, kun lentoyhtiö Malaysian Airlines kertoi 8.3.2014 menettäneensä yhteyden erääseen koneistaan.
Tutkayhteys lentoon MH370 Kuala Lumpurista Pekingiin häviää Vietnamin ilmatilassa.
Boeing 777 -koneessa on yhteensä 277 matkustajaa sekä 12 työntekijää. Matkustajista 160 on kiinalaisia. Historialisen laajoja ja kalliita etsintöjä on jatkettu jo vuoden – tuloksetta.
Heti koneen katoamisen jälkeisinä viikkoina epäillään koneen lentäjien olevan joko tahattomasti tahallisesti syypäitä koneen katoamiseen.
Kapteenin kohdalla väläytellään muun muassa itsemurhan ja poliittisen mielenilmauksen mahdollisuuksia.
Kapteeni on 53 vuotta vanha Zaharie Ahmad Shah. Hän tuli töihin Malaysian Airlinesille vuonna 1981 ja hänellä on pitkä lentokokemus.
Viranomaiset eivät aluksi löydä kummankaan lentäjän elämästä mitään todisteita, jotka viittaisivat itsetuhoisuuteen tai ääri-ilmiöihin.
Huhtikuu 2014
Laineilta löydetään öljyä. Sen lisäksi mustan laatikon signaalia, jonka olisi tullut olla jo vaiennut seurataan tiiviisti. Mitään ei kuitenkaan löydy.
Toukokuu 2014
Lennon satelliittitiedot julkaistaan. Euroopan lentoturvallisuusvirasto ehdottaa, että mustien laatikoiden akkujen vaadittu kesto pitäisi nostaa nykyisestä 30 päivästä 90:een.
Kesäkuu 2014
Epäilykset palaavat jälleen lentäjiin. Tutkijoiden mukaan kapteeni Zaharie Shah on harjoitellut kotonaan lentosimulaattorissa reittiä kaukaiselle Intian valtameren saarelle, jossa on pieni kiitorata.
Elokuu 2014
Daily Mirrorin mukaan neljän koneessa mukana olleen matkustajan pankkitileiltä on nostettu huomattavia summia rahaa.
Lokakuu 2014
Etsinnät käynnistyvät aktiivisemmin uudelleen, mutta nämäkään etsinnät eivät tuota tulosta.
Marraskuu 2014
ensimmäiset lennon MH370:n mukana kadonneen matkustajan lapset haastavat lentoyhtiön ja Malesian hallituksen oikeuteen.
Joulukuu 2014
Huffington Postissa esitetään epäily, että koneen olisi voinut ampua alas myös Yhdysvaltojen ilmavoimat.
Tammikuu 2015
Malesian viranomaiset julistavat koneen matkustajat ja miehistön kuolleiksi.
Maaliskuu 2015
Australian, Kiinan ja Malesian viranomaiset keskustelevat vielä maaliskuun alussa siitä, pitäisikö etsinnät päättää pian.
Moni asiantuntija on kertonut, ettei ainakaan selviytyjien löytäminen onnettomuuden jäljeltä voi olla enää mahdollista.
Australian viranomaiset päättelevät onnettomuuden kulkua ruotineessa raportissaan, että kaikki koneessa olijat ovat kuolleet hapenpuutteeseen, kun kone lennettyään pitkään automaattiohjauksella törmäsi polttoaineen loputtua meren pintaan.
Ainoa rauha toivottaisiin uhrien läheisille. Myös mahdollisten tekniikan vikojen vaikutukset onnettomuuteen haluttaisiin tietoon.
Koneen uskotaan pudonneen Intian valtamereen. Viranomaiset ovat tutkineet Intian valtameren pohjaa jo satojen neliökilometrien verran ilman tuloksia.
Tutkijat uskovat koneen ajautuneen tuhansia kilometrejä sivuun reitiltään. Kone on yhä kadoksissa.
Katso kaikki aiheeseen liittyvät uutiset MTV:n sivuilla täällä.