Daily Mail listasi pienet tavat, joilla voi olla työpaikalla suuria seurauksia. Et kai tee tietämättäsi hallaa urallesi? Lue lista!
- Et välitä säännöistä. Moni ajattelee tietävänsä asiat paremmin kuin muut, tai kokee, että säännöt on tehty rikottaviksi. Jos haluaa edetä urallaan, sääntöjä ei kuitenkaan kannata rikkoa.
- Olet pilailija. Kukapa ei nauttisi hyvästä käytännön pilasta? Pilan vieminen liian pitkälle saa sinut kuitenkin näyttämään häiriötekijältä hyvän tyypin sijaan. Älä kiusaa samaa tyyppiä tauotta joka päivä, se ei ole enää hauskaa.
- Otat itsellesi kaiken kunnian. Esimiehet palkkaavat tavallisesti hyviä tiimejä – eivät ihmisiä, jotka haluavat itselleen kaiken kunnian. Anna kiitos heille, keille se kuuluu.
- Juoruilet. Vaikka työpaikalla olisi käynnissä suuria mullistuksia, kunnioita kollegoitasi ja esimiestäsi. Älä ota osaa huhumyllyyn tai kerro eteenpäin kuulemiasi juoruja.
- Työpaikka on sinulle treffailun ihmemaa. Ihastut työtovereihisi, mutta suhteet eivät koskaan kestä. Vikittelet ensin, ja eroat sitten dramaattisesti. Osoitat mieltäsi toimiston ovia paiskoen.
- Tulet jatkuvasti töihin krapulassa – tai humalassa. Luulet, ettei kukaan huomaa, mutta olet väärässä.
- Puhut pahaa työpaikastasi. Kaverisi tietävät, että vihaat työtäsi. Panettelet työpaikkaasi jokaiselle, joka vain suostuu kuuntelemaan. Ennemmin tai myöhemmin pomosi kyllä huomaa asian.
- Jaat vääränlaisia asioita työpaikastasi sosiaalisessa mediassa. Älä kirjoita statukseesi "kyllä osaa sitten olla ääliö esimies", jos et olisi valmis sanomaan tätä päin naamaa kyseiselle esimiehelle. Vaikka status näkyisi vain kavereillesi, kuvakaappauksen keinoin se voi levitä kauas.
- Teet vain omat hommasi, et muuta. Pomosi kyllä panee merkille, jos tartut haasteeseen innokkaasti, vaikka työ ei olisi sinun vastuullasi, tai työ olisi ”huonompi” kuin mihin olet tottunut. Jos et suostu koskaan tekemään mitään ylimääräistä, esimiehesi huomaa myös tämän.
- Olet tyly asiakkaalle. Asiakaskohtaaminen ei aina ole palveluhenkilöstön mielestä miellyttävä hetki, mutta asiakkaalle ei silti saa suuttua tai kuittailla ilkeästi. Liimaa kasvoillesi hymy ja nyökyttele ymmärtävästi; avaa vaikea tilanne työtoverillesi myöhemmin.
- Roikut sosiaalisessa mediassa koko päivän. On ihme, että saat ylipäätään mitään aikaan!
- Menetät malttisi. Työyhteisössä herää kaikenlaisia tunteita, eivätkä kaikki työkaverit voi olla parhaita ystävyksiä. Vaikka olisit turhautunut ja ärtynyt, älä menetä malttiasi täysin.
- Tiedät kaiken aina parhaiten, ja myös kerrot sen kaikille. Alleviivaat sitä, mitä muut tekivät väärin. Kukaan ei pidä jatkuvasta kuittailusta!
- Lähetät piiloaggressiivisia viestejä. Sähköpostit on helppo tulkita väärin, mutta tahallisen passiivis-aggressiivinen kielenkäyttö ei sovi työpaikalle.
- Kiroilet. Vältä törkeää kieltä, sillä se särähtää melko varmasti työtovereidesi korvaan ikävästi.
Lähde: Dailymail.co.uk
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.