Poliisi valvoo koko tämän viikon ajan tehostetusti muun muassa suojatiesääntöjen noudattamista ja kännykän käyttöä liikenteessä. Monen autoilijan asenteessa suojatien läheisyydessä olisi vielä korjattavaa, vaikka parempaan suuntaan on menty.
Tieliikennelaki muuttui kesäkuun alussa. Uuden lain myötä ajoneuvon kuljettajan on entistä paremmin huomioitava jalankulkija suojatiellä ja sen läheisyydessä.
Lain sanamuotoa täsmennettiin siten, että kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku jo siinä vaiheessa, kun tämä valmistautuu ylittämään tien. Ei siis vain silloin, kun tämä on jo suojatiellä.
Onko uusi laki mennyt jo perille autoilijoille? Poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta sanoo, että varsinaisia tilastoja ei ole, mutta ylipäätään kehitys on mennyt parempaan suuntaan. Silti tekemistä vielä riittää.
– Valitettavasti edelleen löytyy paikkoja, joissa jalankulkija ei saa esteetöntä kulkua. Näitä on valitettavan usein, varsinkin isommissa kaupungeissa. Tässä on tällainen valitettava kulttuuri, joka meillä on ollut jo aika kauan. Sääntöä ei ole noudatettu, vaikka se on ollut samanlainen jo vuosikausia, Kallio sanoo.
Lue myös: Uusi tieliikennelaki on ollut voimassa kohta viikon – näin muutokset ovat näkyneet katukuvassa
Vuosi 2019 oli jalankulkijoiden turvallisuuden kannalta hieman edellisvuosia parempi, sillä onnettomuuksissa menehtyneiden jalankulkijoiden määrä oli 12. Vuonna 2018 kuolleiden määrä oli 22.
– Tästä huolimatta suojatie ei valitettavasti vieläkään ole nimensä veroinen, koska uhreista joka viides menehtyi suojatiellä. Lisäksi jalankulkijoiden loukkaantumisista yli puolet tapahtui suojatiellä, Kallio muistuttaa.
Suojatie vaarallisin iäkkäille ja lapsille
Viimeisen kolmen vuoden aikana keskimäärin lähes 400 jalankulkijaa on loukkaantunut vuosittain. Poliisin mukaan kaikkein vaarallisin paikka suojatie on iäkkäille ihmisille ja lapsille.
Suojatiellä menehtyneistä jalankulkijoista puolet ja loukkaantuneista noin 33 prosenttia oli 65-vuotiaita tai iäkkäämpiä. Reilu neljännes loukkaantumisista tapahtui lapsille tai nuorille.
– Yksittäistä selitystä ei ole. Asia on varmaan jäänyt vähemmälle huomiolle ja siitä on muotoutunut eräänlainen "maan tapa", pohtii Heikki Kallio.
Liian suuren tilannenopeuden lisäksi onnettomuuksien taustalla on kuljettajan huomion kiinnittyminen muualle, esimerkiksi kännykkään. Turvalaitteiden lisäksi myös matkapuhelimen käyttö ajon aikana on tällä viikolla poliisin erikoistarkkailussa.