Poliisi kiinnittää ensi viikolla erityistä huomiota suojatiesääntöjen noudattamiseen sekä turvavyön käyttöön. Nalkkiin pyritään saamaan myös matkapuhelinta ajon aikana räplääviä kuljettajia.
Poliisihallituksen tiedotteen mukaan Suomessa on viimeisen kolmen vuoden aikana on kuollut keskimäärin 22 ja loukkaantunut lähes 400 jalankulkijaa vuodessa. Vuoden 2018 tietojen mukaan vakavasti loukkaantuneita oli 84.
Viime vuonna jalankulkijoita menehtyi 12, mikä oli vähemmän kuin koskaan liikenneonnettomuuksien tutkintahistorian aikana.
– Tästä huolimatta suojatie ei valitettavasti vieläkään ole nimensä veroinen, koska uhreista joka viides menehtyi suojatiellä. Lisäksi jalankulkijoiden loukkaantumisista yli puolet tapahtui suojatiellä, poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta sanoo tiedotteessa.
"Iso parantamisen paikka"
Kesäkuussa voimaan tulleen uuden tieliikennelain myötä suojatiesääntöön tuli tiukennuksia ajoneuvojen kuljettajille.
Lain mukaan suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille.
– Tässä kohtaa on liikennekulttuurissamme vielä iso parantamisen paikka, koska monesti jalankulkijat eivät saa esteetöntä kulkua suojatielle, vaan joutuvat odottamaan suojatien edessä ajoneuvojen kuljettajien laiminlyödessä velvollisuutensa hidastaa ja jopa pysähtyä.
Poliisin liikennevalvonnassa tullaan ensi viikolla valvomaan kaikkea toimintaa, mikä vaikuttaa keskittymiseen ajon aikana.
Vyöttömän vammariski on kolminkertainen jo taajamanopeuksissa
Turvavyön käyttö on lisääntynyt viime vuosina, mutta parannettavaa piisaa. Poliisin mukaan 88 prosenttia käyttää turvavyötä matkustaessaan henkilöauton takapenkillä. Pakettiautoissa matkustavista 80 prosenttia kiinnittää vyön.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat arvioineet, että kuolemaan johtaneissa tieliikenneonnettomuuksissa turvavyötä käyttämällä noin joka kolmas olisi pelastunut. Vuonna 2017 tämä olisi tarkoittanut 22 hengen säästymistä.
– Turvavyöttömän takamatkustajan henkilövahinkoriski voi olla taajamanopeudella tapahtuvassa törmäyksessä kolminkertainen turvavyötä käyttävän vammariskiin verrattuna. Poliisin keinot lisätä turvavyön käyttöä ovat valvonta ja sanktioiden jakaminen sekä valistus, Kallio täsmentää.
Lähde: Poliisihallitus