Uusi vuosi on saanut Euroopassa päättäjät toimiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Pohjois-Englannissa sijaitseva Yorkin kaupunki ilmoitti perjantaina suunnittelevansa yksityisautoilun kieltämistä kaupungin keskustassa kolmen vuoden siirtymäajan jälkeen. Saksassa taas lasketaan junalippujen arvonlisäveroa.
Aiemmin Bristolin kaupunki Lounais-Englannissa ilmoitti kieltävänsä diesel-autot kaupungin alueella ensi vuoden aikana. York menee kuitenkin pidemmälle.
Vajaan 200 000 asukkaan York elää pitkälti turismista. Kaupunki on yli 2000 vuotta vanha, ja sen vanhoja nähtävyyksiä vierailee katsomassa vuosittain lähes seitsemän miljoonaa turistia.
Suuret ihmismassat kaupungin keskustassa ovat aiheuttaneet kaupunkiin myös vakavan ilmansaasteongelman. Tästä syystä kaupunginvaltuusto on päättänyt toteuttaa "häpeilemättömän kunnianhimoisen" ilmasto-ohjelman, joka sisältää muun muassa kaiken tarpeettoman yksityisautoilun kieltämisen kaupungin historiallisessa keskustassa.
Autoa saisivat jatkossa käyttää sellaiset, joille se on välttätöntä. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi liikuntarajoitteisia.
Kaupunginvaltuutston jäsen, työväenpuolueen Jonny Crawshaw ei usko Guardianin haastattelussa, että muutos kohtaisi ankaraa vastarintaa.
– Ilmapiiri on muuttumassa, erityisesti ilmastosta puhuttaessa. Ihmisten ensireaktio tähän ehdotukseen voi olla
Crawshaw'n mukaan yksityisautoilun hillitseminen myös mahdollistaa joukkoliikenteen paremman toteutuksen Yorkissa.
– Pienempi määrä autoja Yorkin kaduilla mahdollistaa nopeamman ja luotettavamman joukkoliikenteen sekä tekee pyöräilystä turvallisempaa ja houkuttelevampaa, hän sanoo Guardianille.
Lue myös: Kysely: Miehet nihkeämpiä muuttamaan elintapojaan ilmaston hyväksi – 40 prosenttia suomalaisista ei aio muuttaa mitään
Ilmasto-ohjelmassaan Yorkin kaupunki tavoitelee hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Tämä olisi 20 vuotta aiemmin kuin mihin koko Britannia pyrkii. Yorkin lisäksi pahoin saastuneita alueita Britanniassa ovat joidenkin Lontoon osien lisäksi muun muassa Doncaster ja Leeds.
Saksassa odotetaan viittä miljoonaa uutta junamatkaa
Saksassa taas junalippujen hinnat ovat laskemassa ensimmäistä kertaa 17 vuoteen.
Yli 50 kilometrin matkan Saksan valtionrautateiden eli Deutsche Bahnin (DB) Intercity Express-junissa tekeville on luvassa noin 10 prosentin alennus lippujen hintoihin. DB aikoo myös alentaa erityispalveluidensa, kuten polkupyörästä perittävän lisämaksun suuruutta.
Hinnanalennusten taustalla on Saksan hallituksen taannoinen päätös alentaa junalippujen arvonlisäveroa 17 prosentista yhdeksään prosenttiin. Hallitus tavoittelee verinalennuksilla junamatkailun suosion lisäämistä.
DB on hallituksen toiveiden suhteen varsin optimistinen. Yhtiö uskoo, että hinnanalennuksen myötä sen junavuoroilla tehdään alkavana vuonna noin viisi miljoonaa matkaa enemmän kuin viime vuonna.