Näin hurjat matkakulut irtisanotulla Yli-Viikarilla oli – lentopisteiden käyttö on yhä mysteeri

Tehtävästään irtisanotulla Tytti Yli-Viikarilla on ollut pääjohtajan tehtävässä hyvin mittavat matkakulut.

Eduskunta erotti tänään Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajan Tytti Yli-Viikarin tehtävästään.

Yli-Viikarin toimintaa viraston johtajana on selvitetty useita kuukausia, ja kesäkuun puolivälissä eduskunnan tarkastusvaliokunnan jäsen Pauli Kiuru (kok.) julkasi osan kokouksen asiakirjoista kesäkuun puolivälissä verkkosivuillaan.

Yksi ihmetyksen aihe Yli-Viikaria ympäröineessä skandaalissa on ollut pääjohtajan mittavat matkustuskulut.

Aineistoista käy ilmi, että vuosien 2016 ja 2020 välillä pääjohtaja Tytti Yli-Viikarille on kertynyt matkakuluja yhteensä 187 000 euron edestä, joista 93 000 euroa liittyy eurooppalaisen tarkastusalan kattojärjestön EUROSAI hallintokomitean tehtäviin.

Yksityiskohtainen erittely Yli-Viikarin matkakuluista, kuten lentomatkoista, hotelleista ja taksikuluista, on nähtävissä täällä

Kallein matka Marokkoon ja Chileen

Peräti 56 sivun selvityksessä on lukuisia seminaari-, kokous- ja tapaamismatkoja ulkomaille sekä myös taksinkäyttöä kotimaassa.

Matkojen kokonaiskesto on ollut 327 vuorokautta, joista EUROSAIn osuus on 159. 

Esimerkiksi Yli-Viikarin kohutulla Bhutanin matkalla lennot, hotellit ja taksimatkat ovat kustantaneet yhteensä 4 615 euroa hänen osaltaan. 

Tämä ei ole kuitenkaan kuluissa kaikkein kallein matka. Vuoden 2018 matka Marokkoon ja Chileen kustansi yhteensä 9 965 euroa.

Matkalla Yli-Viikari osallistui YK:n keskustelu- ja seremoniatapahtumaan Marokossa sekä kansainväliseen konferenssiin Chilessä.

Matkakuluja kertyi kaikkein eniten vuonna 2018, jolloin kuluja oli yhteensä 65 380 euroa. 

Edellinen pääjohtaja Tuomas Pöysti matkusti tarkastusvaliokunnan mukaan vuonna 2014 11 592 euron edestä, ja sitä seuraavana vuonna kuluja kertyi 7 472 euroa.

Taksilla suhaamista ja puutteellisia selvityksiä

Ulkopuolinen tarkastaja löysi Yli-Viikarin matka-asiakirjojen hoidosta runsaasti epäkohtia.

Raportin mukaan Yli-Viikarin matka-asiakirjoista jopa 75 prosentissa matkalaskuista on ollut oleellisia puutteita.

Ulkopuolisen tarkastajan raportissa todetaan muun muassa seuraavaa:

– Matkasuunnitelmien hyväksymisessä esiintyi viivettä ja matkasuunnitelmia on lähetetty hyväksyttäväksi muun muassa matkustuspäivää edeltävänä päivänä. Matkasuunnitelmat on hyväksytty näin ollen vasta pääjohtajan lähdettyä virkamatkalle. Matkalaskut on laadittu ja hyväksytetty yli kahden kuukauden jälkeen, joka on asetettu matkustusohjeessa enimmäisrajaksi.

Lisäksi matkustamisessa on otettu kantaa pääjohtajan runsaaseen taksinkäyttöön.

– Pääjohtajan taksimatkoista aiheutuneet kustannukset ovat vuodelta 2020 yhteensä 858,00 euroa, joista pääosa muodostuu lentokenttäkuljetuksista. VTV:ssä on hyväksytty, että lentokentälle siirtymiseen voi kiireellisen aikataulun tai matkatavaroiden vuoksi käyttää viraston virka-autoa, eikä edellytyksenä ole julkisten tai taksin käyttö. Vuoden 2020 matkasuunnitelmien mukaan viraston autoa ei ole käytetty lentokentälle siirtymiseen. Lisäksi taksilla on matkustettu kahdesti peräkkäisinä aamuina pääjohtajan kotoa Kanavakatu 3:een, selitteenä "kiireellinen aikataulu".

Näin puhemies Anu Vehviläinen perusteli irtisanomista.

Lentopistemysteeri

Keskeisiin tekijöihin Yli-Viikarin irtisanomisen taustalla lukeutuivat suurten matkakulujen lisäksi myös lentopisteisiin liittyvät epäselvyydet sekä viraston laajemmat johtamisongelmat.

Julkisuudessa on ihmetelty myös yleisesti viraston rahankäyttöön liittyviä asioita, kuten kauneudenhoitoon liittyviä konsultointikuluja.

Rikostutkinnat ovat parhaillaan käynnissä sekä Yli-Viikarin lentopisteiden käytöstä että tilanteesta, jossa VTV maksoi työntekijälle palkkaa siitä, ettei hän tullut töihin.

Tarkastusvaliokunnan mietinnöstä ilmenee, että selvyyttä lentopisteiden käytöstä ei Yli-Viikarilta ole eduskunnassa saatu. 

– Asiaa on kysytty myös pääjohtajalta itseltään valiokunnan kuulemisessa. Pääjohtaja on vastannut, että Finnair Plus -tilin tiedot ovat henkilökohtaisia, ne eivät ole julkisia tietoja, eikä hänellä ole velvollisuutta vastata niitä koskeviin kysymyksiin, pöytäkirjassa kuvaillaan.

Lue myös:

    Uusimmat