Suomi toimii suunnannäyttäjänä ympäristöystävällisten lentoreittien suunnittelussa.
Lennonsuunnittelijat seuraavat muun muassa viimeisimpiä säätietoja lentokentiltä ja lentoreiteiltä. Lopullinen reitti voi olla suorin mahdollinen tai huomattavasti pidempi, jos se hyödyntää esimerkiksi tuulen suuntaa.
Lennonvarmistuksesta vastaava valtionyhtiö ANS Finland tekee yhteistyötä ilmailualan toimijoiden kanssa vähentääkseen lentämisestä aiheutuvia ympäristöhaittoja.
– Pystytään takaamaan lentoyhtiöille polttoainetaloudelliset tehokkaat reitit ja sitä kautta säästöjä, lisäksi ylätuulen mahdollistama aikatauluhyöty on merkittävä. Samat edut näkyvät matkustajille, he saavat ekologisemmat reitit ja aikataulusäästöjä, ANS Finlandin lennonjohdon asiantuntija Osmo Liimatainen kertoo.
Polttoaine merkittävä kuluerä
Pienemmät polttoainekustannukset laskevat lentoyhtiöiden kustannuksia merkittävästi. Esimerkiksi Finnairin kustannuksista noin 30 prosenttia syntyy polttoaineista.
– Kun optimoidaan polttoaineen kulutusta, optimoidaan myös päästöjä. Tuhat kiloa polttoainetta, se on realistinen lukema kaukolennolla Helsingistä New Yorkiin, sanoo Riku Kohvakka Finnairin lennonvalmistelusta.
Oppia Aasiaan saakka
Tällä hetkellä ainoastaan puolet lentoyhtiöistä hyödyntää vaihtoehtoisia lentoreittejä. Osmo Liimataisen mukaan puutteita löytyy erityisesti Aasiasta.
– Pääsääntöisesti Aasiassa lentoreittien käytettävyys on hieman haastavampaa kuin meillä täällä ja siihen me pyrimme omalla konsultoinnillamme panostamaan. Meillä on sellainen tahtotila ja toive, että lentoyhtiöt pystyvät jatkossa entistä enemmän vaihtelemaan reittiään ja minimoimaan näin ympäristövaikutuksia.
Juttua korjattu 28.5. klo 22:13: Finnairin kustannuksista noin 30 prosenttia tulee polttoaineista, ei 70.