Lentoyhtiö Finnair tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2045 mennessä ja hiilidioksidipäästöjensä puolittamista vuoteen 2025 mennessä.
Keinovalikoimaan kuuluvat muun muassa uusien vähemmän polttoainetta kuluttavien lentokoneiden hankkiminen ja biopolttoaineiden käytön lisääminen. Osa päästöistä kompensoidaan rahoittamalla päästövähennyshankkeita jossain muualla. Matkustajille tarjotaan mahdollisuus vähentää lentopäästöjä ostamalla lentolippu, johon sisältyy biopolttoainelisä tai päästöhyvitys.
Lentämisen päästöihin vaikuttaa esimerkiksi se, miten paljon lentokone painaa tai miten lentäjä laskeutuu kentälle. Finnair aikoo nyt ottaa pieniltäkin kuulostavat keinot käyttöön vähentääkseen päästöjä.
– Se kaikkein tärkein keino on tietenkin tehokkuus eli käytetään niin vähän polttoainetta kuin mahdollista meidän lennoilla, tiivistää Finnairin vastuullisuusjohtaja Anne Larilahti.
Lue myös: Lentovero saattaisi toteutuessaan tehdä vähätuloisten matkustamisesta mahdotonta – kansalaisaloitteen alulle panija: ”Se on ihan oikeudenmukainen”
Tuotemyynti loppuu Euroopan lennoilla
Uusien lentokoneiden hankkimisen arvioidaan pienentävän Euroopan liikenteen päästöjä 10 - 15 prosentilla. Koneiden painoa pienennetään esimerkiksi lopettamalla tuotemyynti Euroopan lennoilla. Ruokaa tarjotaan edelleen ja tuotteiden ennakkotilaus on mahdollista. Yhtiö kertoi myös lisäävänsä huomattavasti biopolttoaineiden käyttöä. Vuonna 2025 biopolttoainetta ostetaan 10 miljoonalla eurolla vuodessa.
– Me nähdään koronatilanne väliaikaisena ja Finnairin taloudellinen asema on vahva. Se mahdollistaa, että kehitetään toimintaamme pitkällä aikavälillä ja nyt on nimenomaan pitkän aikavälin erittäin merkittävästä asiasta kysymys, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.
Kompensaatiot isossa roolissa
Tavoitteita ei pystytä saavuttamaan yhtiön omin toimin. Lisäksi tarvitaan kompensaatioiden käyttöä eli päästökauppaa ja päästövähennysten rahoittamista jossain muualla.
– Päästöhyvitykset on suuressa roolissa varsinkin tällä strategiakaudella ja sitten vuoden 25 jälkeen nähdään varmaan ihan uusia teknologioita, uskoo Larilahti.
Lipussa voi olla mukana päästöhyvitys tai biopolttoaine
Asiakkaille tarjotaan syksyllä mahdollisuus ostaa ilmastoystävällisempiä lentolippuja.
– Asiakas voi valita että joko hän ostaa tavallisen lipun tai lipun, jossa on mukana päästövähennykset tai biopolttoaine, selittää Larilahti.
Finnair kertoi alkuviikosta lopettavansa nykyisen päästöhyvityspalvelunsa, koska Poliisihallitus tulkitsi sen vastikkeettomaksi toiminnaksi. Tämä aiotaan ottaa huomioon uuden lipputyypin suunnittelussa.
– Tässä toivotaan hyvää yhteistyötä poliisihallituksen kanssa, että se on iso ponnistus meiltä ja se tulee viemään aikaa ja resursseja, että saadaan uusi systeemi pystyyn, huomauttaa Larilahti.
Finnairin päästöt olivat viime vuonna 3,5 miljoonaa tonnia hiilidioksidia.